“The best way to create the future is to create it”, zei Abraham Lincoln volgens de overlevering. Of was het Peter Drucker? Hoe dan ook: het is een uitspraak die mooi past bij de PvdA in de jaren ’70 met hun opvattingen over de maakbare samenleving. Maar in een heel andere context werd hij ook opgepikt door Nike voor een (wederom) prachtige commercial voor het WK 2010. Maar het voetbal blijkt al net zo onmaakbaar als de samenleving.

Nike maakte iedereen lekker met een fijne film waarin sterren als Wayne Rooney, Franck Ribéry en Christiano Ronaldo schitteren. Het motto: “Write the future”.

De vraag is of al die sterren wel hebben leren schrijven, want na de 1/8e finales was geen van de hoofdrolspelers nog in Zuid-Afrika te vinden. En hun inbreng in het toernooi was in alle meeste gevallen teleurstellend. Een overzicht:

  • Didier Drogba (Ivoorkust): uitgeschakeld in de poulefase, 1 goal
  • Fabio Cannavaro (Italië): uitgeschakeld in de poulefase
  • Wayne Rooney (Engeland): uitgeschakeld in de 1/8e finales, 0 goals
  • Franck Ribéry (Frankrijk): uitgeschakeld in de poulefase, 0 goals
  • Ronaldinho (Brazilië, of eigenlijk niet…): niet geselecteerd voor de Braziliaanse WK-selectie, dus heeft Zuid-Afrika niet eens gezien
  • Christiano Ronaldo (Portugal): uitgeschakeld in 1/8e finales, 1 goal (en hij viel vooral op door na de uitschakeling tegen Spanje naar de camera te spugen)

Het lijkt of er een vloek is uitgesproken over deze spelers. Ook de bijrol die Roger Federer vervult (tafeltennissend tegen Wayne Rooney) heeft hem kennelijk bij Wimbledon geen goed gedaan.

De voetballers die een bijrol vervullen in de commercial brengen het er een stuk beter vanaf op het WK:

  • Landon Donovan (USA): uitgeschakeld in 1/8e finales, 3 goals (waaronder de goal waarmee ze zich kwalificeerden voor de 1/8e finales)
  • Andres Iniesta (Spanje): 1/2e finale nog te spelen, 1 goal
  • Cesc Fabregas (Spanje): 1/2e finale nog te spelen, 0 goals (93 minuten gespeeld in 3 wedstrijden)
  • Gerard Piqué (Spanje): 1/2e finale nog te spelen

Maar de ultieme bijrol is niet voor een sporter, maar voor een heel team. In het laatste shot bereidt Christiano Ronaldo zich voor om een vrije trap te nemen. Tegen wat het Nederlands elftal lijkt te zijn. Misschien dat we het daarom zo goed doen? Oh nee, dat zou betekenen dat Nike de toekomst tóch kan schrijven.

Vernietig ego’s
Overigens is de commercial op de Nederlandse TV inmiddels vervangen door de commercial “Bloed Oranje”. Deze commercial, onderdeel van een campagne voor de Nederlandse markt die al enige maanden geleden ‘liep’, vormt ook gelijk een mooi contrast met de Write the future-commercial. Want één van de mooie spreuken erin luidt: “Vernietig ego’s, begin met die van jou.”

Er is inderdaad een flink aantal ego’s vernietigd. Maar dan vooral die van de sterren in de campagne ervoor…

Over de auteur

Bram Koster

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.