Leestijd: ca. 4 minuten

Op internet en op social media wordt een hoop geschreven over … het internet en social media. In deze berg informatie kom je veel onzinnige, maar ook interessante artikelen tegen. Soms loop je tegen een tekst aan die de spijker zó op zijn kop slaat, dat je denkt: had ik het maar geschreven! Dat je hem het liefst uit je hoofd zou willen leren.

Bíjna dan.

 

(FULL DISCLAIMER We kunnen het maar gehad hebben: de quote waar ik het over ga hebben, komt uit een ebook van LEWIS PR – mijn werkgever. Maar geloof me, ik zou dit artikel ook geschreven hebben als dat niet zo zou zijn.)

 

Halleluja

Het halleluja-gevoel kwam bij mij toen ik het ebook ‘The Changing Face of Communications’ las: 12 praktische cases met tips op het gebied van online PR. In het hoofdstuk ‘How to communicate in a real-time world’ komen de volgende woorden voor:

Forget the search for an all-consuming big idea. Trying to find that mythical piece of content which ‘goes viral’ is not a strategy, it’s a pipedream. Instead, focus on creating a constant stream of high quality content. Build a pattern of interesting, shareable material which your audience can rely upon. If you do that, sure, some of it might become popular, but you’re not counting on it. You are instead building a reputation as a thought leader, brick by brick. This works in a rapid news environment since the lifecycle of any content is so short.

Waarom ik deze woorden las met instemmend gemompel en een ja-schuddend hoofd? Omdat ze in mijn ogen de drie essentiële onderdelen van online content-creatie verwoorden.

 

Essentie 1: vergeet ‘viral’

Een krakkemikkig fimpje opnemen dat zo treffend en geestig is dat het een gigantisch hit wordt op YouTube. Én Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn. Waardoor je doelgroep met volle overgave doorklikt naar je website en – nog in een roes van dat humoristische filmpje – meteen een folder downloadt, een kennismakingsgesprek aanvraagt of zelfs een order plaatst.

Dat zou mooi zijn hè?

Maar het gaat niet gebeuren. ‘Viral gaan’ is bijna altijd weggelegd voor de bedrijven die ook veel geld hebben uitgetrokken om een briljante video op te nemen – denk aan de Star Wars-commercial van Volkswagen.

 

Essentie 2: vertel liever een goed verhaal

In plaats van je blind te staren op een snel succesje doe je er wijzer aan om regelmatig je expertise online te delen. Dat zal niet meteen aanslaan – het opbouwen van een reputatie heeft tijd nodig. Niet alles wat je schrijft zal even goed gelezen worden, maar af en toe sla je de spijker op zijn kop en wordt je verhaal goed gelezen en gedeeld worden. Laat je niet ontmoedigen als je de volgende keer weer wat minder lezers hebt. Brick by brick dus.

 

Essentie 3: haak in op het nieuws

Natuurlijk is het goed om een redactiekalender bij te houden, zodat je weet alvast wat leuke onderwerpen op een rijtje hebt en jezelf een zetje kunt geven om weer eens een nieuwe blog te schrijven.

Vergeet je dan niet om ook het nieuws in de gaten te houden? Op sociale netwerken (en met name Twitter) wordt druk geschreven over het nieuws. Als jij snel kunt inhaken op een nieuwsfeit met je mening als expert, heb je niet alleen kans dat je artikel populair wordt (viral!), maar ook journalisten zijn altijd op zoek naar een goed vervolgartikel en zoek online naar leuke invalshoeken.

En de kans dat hij hiervoor bij jou uitkomt, is nét iets groter als je je mening laat horen.

 

Benieuwd naar het ebook? Klik hier.

Over de auteur

Freek verzorgt mediarelaties voor verschillende bedrijven bij Lewis PR en adviseert ze op het gebied van social media. Daarvoor werkte bij verschillende titels van Wegener.

5 reacties

  1. Nathalie Soeteman

    Goed verhaal! Een toevoeging: je kunt geen viral maken. Wat je maakt kan viral worden. Je kunt je kansen daarop wel vergroten: ken je klant en bouw een relatie op vanuit oprechte interesse, deel, toets, co-creeër. En, zoals @josgovaart al aangaf op Twitter, wat ook helpt, is persoonlijke en relevante seeding, afhaakmomenten bestuderen, emotie testen, etc.

    Beantwoorden
  2. Freek Janssen

    Dank, Nathalie! Volgens mij hebben we met zijn allen (terecht) een fikse allergie opgelopen tegen het zinnetje ‘we gaan een viral maken’. En dan valt het alleen maar tegen als je geen 100.000 hits op YouTube hebt.

    Je klant kennen is superbelangrijk, vooral ook omdat je snel moet kunnen handelen: voor input, goedkeuring, en nadat je iets hebt gepubliceerd kun je je verhaal door de juiste mensen laten delen met hun netwerk.

    Beantwoorden
  3. Nathalie Soeteman

    Ook belangrijk, inderdaad, maar ik bedoelde eigenlijk je lezers, je kijkers, je publiek. Welke content is relevant voor de ontvanger? Op welk moment en in welke vorm? Met wie of wat als afzender? Voor wie maak je het en in welke behoefte voorzie je? Is jouw interpretatie van wat je publiek je vertelt inderdaad de juiste? Zit je op de goede weg? Hoe kan het nog beter? Hoe weet je dat en blijft dat gaandeweg zo? Als je jezelf dit soort vragen continu blijft stellen, en actief op zoek blijft naar het antwoord, nemen je je kansen op succes aanzienlijk toe. Regelmatig tussentijdse resultaten delen, aangeven waar je mee bezig bent en om feedback vragen, vergoot bovendien de betrokkenheid, wat de kans op buzz en daarmee viraal effect verder vergroot.

    Beantwoorden
  4. Freek Janssen

    Weer eens.

    Als je het zo op een rij zet klinkt het als een behoorlijke klus, maar ik denk dat je al veel kunt ‘meten’ door simpelweg in gesprek te gaan (zoals wij hier nu ook doen). Moet je inderdaad wel eerst formuleren wie je doelgroep is, wat je ze wilt vertellen en waarom.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.