Het jaar is begonnen en dat betekent trendvoorspellingen die we dan voor dit jaar op werkelijkheid gaan beoordelen. Ook over social en mobile learning zijn met name online weer de nodige uitspraken gedaan. Wat zijn eigenlijk de trends in die uitspraken? Een inventarisatie.

Toename invloed social media en integratie
In 2011 zie we een groeiende invloed van social media in leren waarmee social learning steeds steviger op de kaart komt te staan. Daar is iedereen het wel over eens. Belangrijk thema hierbij wordt allereerst de groeiende vraag naar snelheid in leren. Organisaties gaan op zoek naar opleidingsmogelijkheden waarbij medewerkers snel toegang hebben tot nieuwe en relevante kennis en snel de gewenste performance leveren. Social learning gaat een belangrijke rol spelen door die snelheid mogelijk te maken.

Het tweede thema bij social learning is integratie. Dan hebben we het niet over waar de politiek al jaren over discussieert, maar over de integratie van verschillende social media die leidt tot nieuwe vormen van samenwerking, sharing en community. Met die nieuwe vormen moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de groeiende vraag naar individueel maatwerk in social learning nog beter te faciliteren. Individueel maatwerk is bijvoorbeeld beter te faciliteren in kleinere communities waarin hele specifieke content wordt gedeeld. Ik vraag me af of het hier nou echt om integratie gaat of meer om een soort ‘micro media’-varianten van de bekende social media. We zullen het zien.

Groei mobile learning
Alle prognoses duiden erop dat de verkoop van mobile devices alleen maar meer booming wordt. De iPad bijvoorbeeld is niet alleen zelf een verkoopkanon, maar we weten allemaal dat deze device ook zorgt voor een enorme boost onder concurrenten om vergelijkbare apparaten op de markt te brengen. Deze groei betekent dat mobile learning ook steeds beter kan groeien en een echte kritische massa gaat krijgen. Dit jaar wordt misschien wel de waarheid voor mobile learning.

Los van de genoemde groei in verkoop van tablets leveren ook de technische innovaties van de tablet zelf en de apps steeds slimmere leermogelijkheden op waarvan we er in 2011 steeds meer gaan zien. Beslissers in het onderwijs gaan vooral naar deze mogelijkheden kijken om mobile learning meer toe te laten.

Het is tot slot interessant om bij mobile learning te kijken of de techniek van mobile devices ook een antwoord heeft op de groeiende vraag naar 3D in 2011. We zien 3D bijvoorbeeld terug in de huidige tv-technieken, maar 3D wordt ook steeds meer gevraagd en verwacht in onder meer webinars en online classrooms. Waarom? Het mag allemaal wel wat echter, meer real life, dan 2D slides en een verteller.

Toen is niet meer nu
Genoeg verwachtingen lijkt me en het zijn ook wel grote verwachtingen. Maar een ding is wat mij betreft zeker. We gaan in 2011 nog meer afstand doen van onderwijsleervormen die hun oorsprong kennen in de 19e eeuw. Dankzij social media en mobile devices.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

9 reacties

  1. Robbert

    Beste Peter,

    Leuk, wederom een artikel over social media in de leeromgeving maar wederom zo nietszeggend.

    Geen kritiek hoor, maar vind het zo typerend. In het onderwijs is men allemaal overtuigd dat we social media moeten gebruiken, maar ik hoor niemand een goede reden noemen. Een paar vragen, misschien kan jij een concreet antwoord geven:

    Heb je een direct voorbeeld waar social media kan bijdragen aan individueel maatwerk?

    Sharing en community, iets wat al jaren bestaat binnen opleidingenland en er zijn al zeker wat goede voorbeelden te noemen. Wat gaat social media hier nog in veranderen?

    Het mag allemaal wel wat echter, hmm ben ik het mee eens. Men dacht met e-learning in het algemeen (gebruik van films, flash animaties en games) dat we dat konden bereiken…..is dat echt gelukt? Gaat mobile/social learning….evt in combinatie met 3d echt voor verandering zorgen?

    Kortom Peter, ik ben niet negatief tov het gebruik van social learning en mobile learning. Ik verbaas me echt iedere keer weer, waarop in het onderwijs/opleidingenland met dit soort zaken wordt opgegaan. Middeltjes worden aangedragen en pas dan wordt gekeken wat er mee gedaan kan worden, vind dat echt de omgekeerde wereld!

    Ik zou zeggen, overtuig me eens 😉

    Grtn Robbert van Gorp

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Beste Robbert,

    Dank je voor je uitgebreide reactie die laat zien dat je het artikel grondig hebt gelezen en daar een duidelijke mening over hebt. Ik ga graag in op de punten die je noemt.

    Ik denk dat het goed is om rond dit artikel een paar zaken helder te hebben.

    Allereerst beschrijf ik hier trends die ik genoemd zie in allerlei artikelen en die ik zelf zie, waarvan sommige iets aanduiden waar we momenteel al veel van zien, bijvoorbeeld social learning, en andere wijzen op iets wat nog moet komen, bijvoorbeeld de bijdrage aan individueel maatwerk en de rol van 3D. Je vroeg naar voorbeelden van deze laatste ontwikkelingen, maar die zijn er naar mijn idee nog niet.

    Ten tweede iets over de begrippen social learning en mobile learning. Social learning bestaat al decennia en is, in tegenstelling tot wat velen denken, geen hype van deze tijd. Social media zijn niet bedacht om leren beter of slimmer te maken, maar social media lenen zich goed voor een faciliterende rol bij social learning. Mobile devices zijn niet bedacht om leren beter of slimmer te maken, maar ze lenen zich goed voor leren.

    Volgens mij is de wereld van opleiden en leren allang aan het veranderen, onder meer door social media en mobile devices. ik volg op Twitter searches op bijvoorbeeld ‘social media in classroom’ en ‘mobile learning’ en daar komen vele praktijkvoorbeelden voorbij. Enkele daarvan heb ik al eerder in artikelen hier op Bijgespijkerd belicht, maar kijk bijvoorbeeld voor social learning op de site van Jane Hart, http://www.c4lpt.co.uk/. Je vindt hier vele voorbeelden van het gebruik van social media in leren. Mobile learning zien we ook in Nederland steeds meer, recent bijvoorbeeld de iPad voor leesonderwijs bij VMBO in Vlaardingen, iPad-project bij Fontys, iPads op VU. Maar op Amerikaanse sites stikt het van de voorbeelden, van basionderwijs tot en met universiteiten. Op de site van The innovative educator, http://theinnovativeeducator.blogspot.com/p/about-me.html, vind je allerlei projecten met mobiele telefoons.

    Communities en sharing is inderdaad iets wat in opleidingenland al bestaat. Maar dat waren vaak georganiseerde platformen, veelal vanuit een LMS aangestuurd. Het mooie van social media is dat leren nu niet meer georganiseerd hoeft te zijn, maar gewoon elke dag gebeurt. Ik vind dat social media daarmee wel voor een verrijking hebben gezorgd en het einde is nog lang niet in zicht.

    Tot slot reageer ik graag op jouw opmerking over eerst middelen aandragen, en dan maar kijken wat je ermee kunt. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik herhaal dan wat ik in deze reactie al aan het begin zei. Deze middelen.instrumenten zijn nooit bedacht voor leren. We komen er met zijn allen achter dat ze heel goed bruikbaar zijn voor leren. dat is heel iets anders.

    Het is niet mijn bedoeling geweest om je te overtuigen. Ik hoop alleen wel dat wat vragen die je me stelde, heb beantwoord.

    Ben nog wel benieuwd naar jouw rol is in opleiden en leren en stel het op prijs als je daar iets over wilt delen.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Beste Martijn,

    Mooi dat je dit voorbeeld aanhaalt. Ik had er over gelezen en was aangenaam verrast door de resultaten die jullie door de inzet van mobiele telefoons hebben bereikt.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden
  4. Frans Maassen

    De trend voor 2011 (en verder) is dat verworvenheden uit de social media ook in L(C)MS’en zichtbaar zal worden. Daarmee bedoel ik de manier van communiceren (via berichten), de mogelijkheid tot het delen van video, foto’s, documenten en webobjecten via enz. Maar dan niet in de vorm zoals we het van social media kennen (de babbelbox), maar geavanceerdere systemen die kennisoverdracht efficiënter mogelijk maken. Dat zijn systemen die de bijdragen van de deelnemers voortdurend analyseren en zorgen dat de juiste kennis automatisch bij de juiste personen terechtkomt.

    Dit soort systemen werkt alleen als de modules voor formeel- en informeel leren volledig met elkaar zijn geïntegreerd. Voor wat betreft de suggestie van Peter dat het een soort van “micro-omgevingen” zijn, denk ik dat hij daar gelijk in heeft. In een leeromgeving heb je de behoefte om de content af te schermen van de buitenwereld. Zowel in het belang van de cursist als in het belang van de producent. Niemand wil immers dat zijn content “zomaar” op straat komt te liggen. En wanneer organisaties dit soort systemen in gaan zetten voor informeel leren, dan is het van het allergrootste belang dat de informatie binnen de bedrijfsmuren blijft in verband met concurrentiepositie. Alleen op deze manier kan op een veilige manier kennis gedeeld worden.

    Als je geïnteresseerd bent in dit soort systemen, Google dan eens op de EducatieNET KennisMotor.

    Beantwoorden
  5. Peter van Loevezijn

    Beste Frans,

    Dank voor je uitgebreide aanvulling op het artikel. Ik moet zeggen dat ik de KennisMotor even uit het oog was verloren en me onlangs afvroeg hoe het ermee staat. Alive & kicking dus. Mooie van je aanvulling vind ik het idee van ‘ verder komen’ door de slimme dingen van het ene te gebruiken in het andere. Verder schets je hier ook een concrete invulling van maatwerk.

    Wordt het niet eens tijd voor een inhoudelijk artikel over de KennisMotor?

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden
  6. Frans Maassen

    Dag Peter, KennisMotor doet het erg goed – tot mijn grote vreugde! Een inhoudelijk artikel over de KennisMotor lijkt me een goed idee. Zal ik een concept aanleveren?

    Hartelijke groet,
    Frans

    Beantwoorden
  7. Peter van Loevezijn

    Graag, Frans. Had je nou nog een login bij ons? Ik dacht van wel.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.