Leestijd: ca. 5 minuten

Big Data, een term die je vaak hoort. Maar wat is het nu eigenlijk? Volgens Wikipedia:

“a broad term for data sets so large or complex that traditional data processing applications are inadequate. The term often refers simply to the use of predictive analytics or other certain advanced methods to extract value from data, and seldom to a particular size of data set.”

Kortom:

  • data
  • die je kunt herleiden tot informatie
  • waar je beslissingen mee neemt

In het kader van het aloude “databasemarketing” is er geen verschil te benoemen anders dan de hoeveelheid aan data die ter beschikking staat. In het offline tijdperk was er minder data beschikbaar dan in het online tijdperk. Dat maakt het vraagstuk rondom big data wel complexer. De gedachtegang en het proces wijken nauwelijks van elkaar af.

Het toepassen van de data hangt natuurlijk af van het vraagstuk, de industrie, de branche en de hoeveelheid data die beschikbaar is. De kracht van de data hangt af van de inzichten die je in de data hebt kunnen bewerkstelligen.

 

Big data en “insight-driven business”

Het maken van een insight gaat meestal over klanten en mensen. Wat weet je van de mensen op basis van de data. Je kunt de data ook gebruiken om meer inzicht te krijgen in de business.

 

Vier manieren voor verandering

Op basis van de insights die data leveren is het mogelijk om veranderende vormen van business, nieuwe verdien- en businessmodellen, te voorspellen en te beschrijven. De data helpt je om een beslissing te nemen welke richting de business op moet gaan.

De vier veranderende business zijn:

  • efficiency van de business
  • stimuleert doorgaan met de huidige business
  • nieuwe verdienmodellen
  • de data zien als inkomstenbron

Deze 4, over het algemeen belangrijkste, verschuivingen in het denken vanuit businessmodellen en –strategie.

 

1. Efficiency van de business

Op welke wijze kun je mensen beter inzetten. Beter in de zin van meer efficiënt. Met de insights is gekeken naar processen, naar mensen en de behoefte van de klant.

  • we bieden de mogelijkheid aan om te bellen maar wil de klant dat nog wel en is dat meer of minder efficiënt, is de what’s app niet een gerichter instrument
  • het leveren van de goederen aan huis is voor veel verzenders en ontvangers een gedoe, met een ander business model is de levering efficiënter en effectiever te regelen

 

2. Doorgaan met huidige vorm van ondernemen

Vanuit de groeimatrix van Ansoff hebben we het hier over marktpenetratie (of marktconcentratie). Op basis van de data is het voor sommige ondernemingen de beste oplossing om zich te richten op de huidige markt met de huidige producten. Bij een verschuiving hooguit denken aan productontwikkeling, mogelijk zelfs daarvoor een goede partner zoeken.

 

3. Nieuwe verdienmodellen

Het ontwikkelen van nieuwe verdien- en businessmodellen is de meest gehoorde term bij big data. Toch is dat complex, het vraagt immers iets van de organisatie en is de organisatie beried te innoveren.
Het Business Model Canvas is een goede tool om nieuwe verdienmodellen vanuit de waardepropositie verder te ontwikkelen.

 

4. Data als inkomstenbron

Marketeers zijn voortdurend op zoek naar data. Je kunt zelf een onderneming starten die is gericht op het verzamelen van data en deze aanwenden als product. Zeker wanneer je in staat bent om deze data te aggregeren en te vertalen naar data die bruikbaar is voor een marketeer, is geld waard. Er zijn ondernemingen in Nederland die veel content gratis weg geven en het business model hebben gebouwd op de data die zij verzamelen in een bepaalde periode.

 

En nu?

Het zijn maar 4 business modellen die kunnen ontstaat. Deze 4 komen uit een onderzoek van CapGemini. Probleem is dat het analyseren en verzamelen van data complex is laat staan het ontwikkelen van nieuwe modellen. Binnen een organisatie zou het een standaard moeten worden om data te verzamelen, te interpreteren, te herleiden tot informatie om er vervolgens beslissingen mee te nemen. Van directie tot de operationele campagnes.

IDMK heeft in haar assortiment een training Big Data Marketing. Tijdens deze dag wordt aandacht besteed aan de vele vormen van data en de wijze waarop je van data informatie kunt maken.
Meer informatie hierover op de website van IDMK.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.