Leestijd: ca. 2 minuten

Deze week in BijgespijkerdTV een presentatie over invloed. Of eigenlijk iets specifieker: over sociale besmetting (‘social contagion’). Is dat interessant? Ja. Want van deze 16 minuten wordt je flink veel wijzer over invloed dan uit de meeste andere artikelen over dit onderwerp bij elkaar. Time well spent, dus!

Sinan Aral is een ‘assistent professor’ aan de NYU Stern School of Business geeft ook les aan het MIT. Hij is een rijzende ster op het vlak van onderzoek naar sociale netwerken en gaf onlangs deze presentatie tijdens de NExTWORK Conference 2011.

Highlights
Een aantal van de belangrijkste punten uit Arals verhaal:

  • Het effect van invloed wordt vaak overschat.
  • Er bestaat een groot verschil tussen correlatie en causaliteit.
  • Veel vaker dan invloed zijn andere factoren verantwoordelijk voor “contagion”, zoals reflectie, homofilie (in de wetenschappelijke zin) of zogenaamde “confounding factors”.
  • De inzet van invloed als marketingmechanisme heeft alleen zin als invloed ook daadwerkelijk de stimulator is voor onderlinge ‘besmetting’. Als die besmetting plaatsvindt als gevolg van homofilie of confounding factors, zijn die aspecten veel beter geschikt om je doel te bereiken. En dat kan dus betekenen dat de bekende segmenteringen prima werken!
  • De ontvankelijkheid voor ‘peer influence’ is ook van groot belang.

Het is geen presentatie om lekker bij achterover te leunen of als achtergrond bij ander werk, want Aral gaat snel door de materie heen. Maar het is het opletten waard!

Over de auteur

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.