Leestijd: ca. 4 minuten

social-mediaDe verbastering van de Nederlandse taal zorgt bij menig taalpurist voor een gevaarlijk hoge bloeddruk. Nachtenlang liggen zij wakker van het feit dat woorden als loverboy, breezersletje, übercool en vodcasten in de Dikke van Dale worden opgenomen. De ontwikkeling van onze jeugd en onze Nederlandse taal staat op de tocht!

Immers hoe kan de jeugd in godsnaam correct Nederlands leren als er in sms-, msn-, krabbel- en twittertaal wordt gesproken? Ik kon een glimlach dan ook niet onderdrukken toen vorige week uit onderzoek van Coventry University bleek dat kinderen die veel afkortingen gebruiken bij het sms’en gemiddeld genomen een betere leesvaardigheid ontwikkelen.

Vroeger was alles beter

Toch wordt door menigeen internet en in het bijzonder social media vervloekt. Want wat is er gebeurd met persoonlijk contact, de vertrouwde draaischijf op de telefoon en kinderen die buiten blikkie trap spelen? De Oxford Universiteit heeft onderzoek verricht op de effect van social media op de werking van onze hersenen. Of beter gezegd de werking en ontwikkeling van de hersenen van onze kinderen. Steeds meer ouders klagen namelijk dat kinderen niet achter de computer vandaan zijn te slepen en zeer slechte communicatievaardigheden hebben. Uit het onderzoek bleek dat jonge mensen door social media egocentrisch worden, zich slecht concentreren en de focus op de korte termijn hebben liggen.   

Generatie Einstein

Dit staat weer in schril contrast met de door ons in Nederland benoemde generatie Einstein. De jongeren van nu hangen volgens marketeers niet alleen maar achter de computer, zijn allesbehalve lui, oppervlakkig of ongeïnteresseerd. Deze generatie is juist slimmer, sneller en socialer bijvoorbeeld de babyboomers en Generatie X.

Afkortingen gebruiken is goed voor de leesvaardigheid van onze jeugd maar social media zijn niet goed voor hun ontwikkeling. Toch maakt onze jeugd massaal gebruik van deze social media. Ondanks dat is onze jeugd slimmer, sneller en socialer dan de generaties ervoor. Erg verwarrend allemaal als je het mij vraagt. Bovenstaande tegenstellingen laten zien dat wij dol zijn op onderzoeken en hokjes denken en bang zijn voor nieuwe ontwikkelingen die we niet goed begrijpen. Eén feit is wel wetenschappelijk bewezen: hoe ouder je wordt hoe minder snel je nieuwe dingen aanleert.

Voorbarige conclusies

Het verklaart dan ook de vaak stoffige conclusies die getrokken worden door de oudere generatie als het aankomt op social media. Ik hoor zo vaak dat mensen geen tijd hebben om een Twitter account of Linkedin profiel aan te maken. Terwijl het in feite in een mum van tijd is aangemaakt en het maar een paar uurtjes per week vergt om het bij te houden. Tenminste als je weet hoe het werkt. En daar gaat het vaak fout.

Men heeft geen idee. Vaak is men drukker bezig om de muis onder controle te krijgen dan om zich daadwerkelijk te verdiepen in deze materie.  Maar ondanks dat worden er meningen verkondigd en conclusies getrokken. Zegt dat wat over social media of  meer over de persoon zelf? Het lijkt me getuigen van een focus op korte termijn, slechte concentratie en egocentrisme.  Lijkt verdacht veel op de conclusies van het onderzoek van Oxford

Laten we een ding voorop stellen: natuurlijk vind ik het niet goed dat jonge kinderen vaak en te lang achter de computer te zitten. Net zoals het niet goed is dat ze laat naar bed gaan, te veel snoepen en met vreemden meegaan. Hier is een taak van de ouder weggelegd. Het heet opvoeden. Ik geloof dat social media juist van toegevoegde waarde is en bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind. Mits goed begeleid door de ouder. Dus kom van de luie stoel af en ga zelf ervaren hoe leuk social media is en wat de kansen en eventuele bedreigingen zijn voor onze jonge kroost.

Over de auteur

5 reacties

  1. Gyurka Jansen

    Eigenlijk ligt dit wellicht in het verlengde van eerder discussies. Werd er jaren terug al niet gewaarschuwd voor het teruglopen van sociale contacten bij kinderen door de computer?

    Zoals een docent van me daarover opmerkte: een (interactief) computerspel wordt dan gezien als slecht, omdat je er alleen mee bezig bent, maar een boek (doorgaans niet interactief) lezen is vaak wel “goed”!

    Ik kan me wel voorstellen dat eerdere observaties dat computergebruik tot extra “real life” sociale contacten leidde van kanttekeningen worden voorzien. Immers; voor het uitwisselen van spellen, tips en weetjes over je computer hoef je nu (nog) minder op pad in de buitenlucht.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Dit blijft altijd een lastig onderdeel. Onderzoeken spreken elkaar massaal tegen. Eerdere onderzoeken geven juist aan dat jongeren sneller denken en dat hun sociale capaciteiten toenemen.

    Voorlopig geef ik hier dus geen oordeel over, al denk ik dat er sowieso geen sprake is van anti-socialisatie. Het is slechts een andere manier van socializen.

    Beantwoorden
  3. Judith

    Ongeacht de effecten van social media op de ontwikkeling van de hersenen, ik geloof ook niet dat die nadelig zijn, blijft een ander belangrijk punt dat wij steeds meer informatie over onszelf achterlaten op internet. Vaak zijn mensen, met name kinderen, zich niet bewust van het feit dat deze informatie toegankelijk is voor iedereen en daarom ook door ieder misbruikt kan worden. Persoonlijke informatie kan tegen je gebruikt worden, bijvoorbeeld tijdens een selectieprocedure voor een nieuwe baan. Voor kinderen zijn de risico’s nog groter, denk aan cyberpesten en chantage wanneer mensen een genante foto of video in handen krijgen en dreigen deze te verspreiden via social media.

    Beantwoorden
  4. taya

    Ik zit in 5 VWO, en ik zou mijn presentatie graag over dit onderwerp willen houden: Wat voor effect de sociale media op kinderen heeft.
    Iemand nog tips?

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.