Leestijd: ca. 6 minuten

Met trendonderzoek krijg je inzicht in de interesses van je doelgroep. Onderstaande tools leveren je nuttige data op die je vast en zeker van pas komen.

Tool 1: Semrush Market Explorer

Deze tool geeft je een visueel overzicht van de huidige markt in het door jou geselecteerde land. Gebruik de tool om de demografische gegevens van je markt te bekijken, markeer de belangrijkste concurrenten, schat je huidige marktaandeel, en nog veel meer. 

De tool kan je ook helpen te begrijpen hoe het verkeer van je concurrenten verandert in de tijd, welke kanalen het meeste verkeer opleveren, en het marktaandeel dat via elk kanaal wordt verdiend.

Tool 2: Semrush Traffic Analytics

Deze tool geeft je inzicht in het verkeer en de onsite activiteit van hun concurrenten. Gebruik deze tool als je een nieuwe markt wilt evalueren of om eventuele trends onder je concurrenten te identificeren. 

De tool geeft schattingen van het desktop- en mobiele verkeer van elke website. Je kunt nagaan hoe het publiek omgaat met de sites van je concurrenten en via welke kanalen het meeste verkeer naar je concurrenten gaat:

In combinatie met de gegevens die worden gegenereerd door de Market Explorer tool, kan de Traffic Analytics tool je helpen je te richten op de belangrijkste spelers in je markt en meer te leren over het publiek dat je met hen deelt.

Tool 3: Google Trends

Trefwoordonderzoek is een cruciaal onderdeel van het creëren van inhoud voor websites en sociale platforms. Het laat zien op welke termen en zinnen mensen zoeken en welke het meest interessant kunnen zijn voor je klanten.

Met de tool kun je zoekopdrachten filteren op specifieke landen, regio’s of subregio’s wereldwijd. Het volgen van opkomende trends in verschillende landen is een enorme bonus, omdat het je kan helpen om je voor te bereiden op de potentiële impact van een trend.

Tool 4: YouTube Trending Topics

YouTube blijft domineren als het gaat om het genereren van inhoud. En omdat er geen tekenen zijn dat het minder wordt, is het essentieel dat bedrijven kunnen herkennen wanneer er een trend ontstaat op het platform. 

Volg je naaste concurrenten, beroemdheden of influencers die samenwerken met een concurrerend merk, of zelfs compleet nieuwe en diverse YouTubers die de huidige trends zetten.

Je kunt echter nog een stap verder gaan in je trendonderzoek door trending content-gegevens te halen uit de trends-tool van YouTube. Ga naar youtube.com/feed/trending om een overzicht te krijgen van wat er op dit moment trending is op het platform. Je kunt ook trends volgen in de populaire inhoudscategorieën van YouTube, zoals muziek, games en films.

Je kunt ook de YouTube-filter van Google Trends gebruiken om de trends in YouTube in de gaten te houden. Net als bij een gewone Google Trends-zoekopdracht kun je wereldwijde, categorische en specifieke landgegevens voor YouTube-trends bekijken. 

Tool 5: Pinterest Trends

Met 454 miljoen actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd, wordt het steeds moeilijker om Pinterest te negeren. Via Trends van de week, krijg je inzicht in het populairste beeldmateriaal van de week. Bedrijven kunnen deze functie gebruiken om mogelijkheden te ontdekken om hun producten en diensten te delen waar ze dat anders niet zouden doen.

Pinterest biedt ook een vrij nieuwe en eigenzinnige functie genaamd Pinterest Predicts, een verzamellijst van de toekomstige trends waarvan Pinterest denkt dat ze in het komende jaar een hoge vlucht zullen nemen. De functie produceert een volledig rapport dat kan worden opgesplitst per categorie of doelgroep. 

Tool 6: Instragram Trends

Instagram kan vaak aanvoelen als een plek waar trends binnen enkele minuten komen en gaan, vooral door de enorme hoeveelheid content die 24 uur per dag op het platform te vinden is. 

Er is echter een eenvoudige en snelle manier om op de hoogte te blijven van de trends die het platform domineren: zoek gewoon naar een hashtag die gerelateerd is aan je bedrijf. Als een bedrijf kleding verkoopt of bijzonder modebewust is, laat een snelle zoekopdracht naar de hashtag “mode” de trending hashtags zien die met mode te maken hebben. Je kunt ook zien hoe berichten een hashtag gebruiken, wat een goede indicator kan zijn van hoe populair een onderwerp is. 

Instagram suggereert ook accounts, hashtags en algemene onderwerpen om te volgen op basis van hun bestaande activiteit op het platform. De functie herkent de hashtags waar een gebruiker naar zoekt, dus het is de moeite waard om relevante, trending hashtags te gebruiken om de kans te vergroten dat een gebruiker jouw account aan hem of haar aanbevolen krijgt. 

Tool 7: Twitter Trending Topics

Hoewel het vrij eenvoudig is om naar de “Trending” tab te kijken die Twitter op zijn website aanbiedt, is het waarschijnlijk dat de meesten van ons nooit veel verder hebben gegraven dan de trending topics in onze specifieke locatie. Je kunt de tool echter ook gebruiken om trending topics wereldwijd te identificeren. 

Door gebruik te maken van de “Advanced Search” optie, kunnen gebruikers dieper ingaan op de real-time trends die overal ter wereld plaatsvinden. Bezoek twitter.com/search-advanced om extra zoekopties te zien.

Gebruik de functie Geavanceerd zoeken om te zoeken naar trends over een specifiek datumbereik, of die een specifiek aantal engagements hebben opgeleverd die de gerelateerde hashtag heeft ontvangen. Bedrijven kunnen de minitrends die niet van de grond komen eruit filteren, terwijl ze ook de trends kunnen volgen die aan momentum winnen. 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.