Leestijd: ca. 3 minuten

Het uitrollen van een cross media strategie in meerdere campagnes vraagt om resultaten. Een campagne kost ook geld en die investering willen we terug zien in een goede en hoge conversie.

Het geheim voor een hogere conversie ligt voor de hand. Wanneer je weet wat je klanten willen en je speelt daar op in, dan stijgt de conversie. Vanuit de neurologie is het goed te weten dat er 5 tips zijn die je helpen om op praktische wijze de campagnes te verbeteren.

 

Tip 1 – Geef aan hoeveel mensen al hebben mee gedaan

Door aan te geven hoeveel mensen al hebben gedoneerd, klant geworden zijn of het product al hebben gekocht, maakt dat mensen sneller en eerder de neiging hebben om te bestellen.
Deze duiding van mensen die ons voor zijn gegaan moet wel in de buurt van de call-to-action button staan.

 

Tip 2 – Versterk de sterke punten

Het managen van verwachtingen is een belangrijk element in de neuromarketing en de psychologische impulsen van ons brein. De eerste prijs die wordt genoemd bijvoorbeeld is voor ons brein het gemiddelde en de norm. De prijzen erna zijn dus duurder of goedkoper.
Dat geldt ook voor de sterkten van een product. Door de sterke eigenschappen te koppelen aan tekortkomingen bij anderen of bij jezelf, maakt dat de acceptatie groter wordt dat het product goed is.

 

Tip 3 – Vergroot de urgentie voor de aanschaf

Mensen worden geïnspireerd door urgentie. Termen als “al meer dan 35% heeft succes” en “meer dan 23% heeft het product succesvol gebruikt” maakt dat mensen urgentie voelen. Dat wordt zelfs nog meer versterkt als het gaat om gezondheid of welzijn.

 

Tip 4 – Geef iets weg

Door de zogenaamde “shared value” vanuit een merk zal het gevoel stijgen dat het product noodzakelijk is. Een community ontwikkelen die elkaar stimuleert en aangeeft dat zij het product hebben gekocht en gebruiken maakt het sterker. Als binnen die community dan ook nog die mensen met het meeste aanzien het product komen zullen er steeds meer komen.
De shared value moet ook tot uiting komen in de waarde van het merk voor de klant en van de klant.

 

Tip 5 – Pain en gain

Mensen ervaren “pains en gains”. Ofwel er is weerstand en er zijn pijnpunten in het leven enerzijds en anderzijds zijn er goede momenten en inspiratie mogelijkheden. Door met teksten en foto’s in te spelen op het vergroten van de gain en het verkleinen van de pain wordt de potentiële klant sneller en effectiever beïnvloedt. Dat leidt tot hogere conversie.
Vaak wordt daarom ook gesproken over UBR in plaats van USP. (Unique Buying Reason versus Unique Selling Proposition).

Het zijn 5 tips die binnen teksten en uitingen in de campagne relatief snel verwerkt kunnen worden. Essentieel is het kennen van de klant en inspelen op de behoefte.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.