Leestijd: ca. 4 minuten

Het managen van de content en plaatsen van de juiste content via het juiste medium op het juiste moment bij de juiste doelgroep, dat is in eenvoud contentmarketing. Met de toenemende hoeveelheid content, media en veranderend gedrag van de doelgroep maakt dat het best complex is geworden. Een vijftal handvatten om op een goede manier naar je content en de contentmarketing te kijken.

 

Kies specifieke onderwerpen

Hoe algemener de blog, artikel of tekst hoe groter de kans is dat het niet wordt gelezen. Bij het schrijven van artikelen of een blog is het zinvol om goed te kijken naar die onderwerpen en thema’s die belangrijk zijn voor de doelgroep. Kies daar een onderwerp uit en schrijf daar over. Verdiep je in een niche en zorg voor relevante informatie en inzichten voor die doelgroep.

  • een specifiek thema geeft je handvatten om aandacht te trekken
  • door gebruik te maken van de juiste keywords helpt het ook de vindbaarheid vergroten
  • actualiteit kan ook een invalshoek zijn, zorg dan ook bij actualiteit dat je goed kijkt naar een specifiek thema

 

Frequentie

Een goede regelmaat is beter dan ongestructureerd content plaatsen. Mensen hebben, ondanks alle digitale mogelijkheden en ontwikkelingen, behoefte aan een bepaalde mate van regelmaat. Door met een enigszins vaste frequentie content te delen of plaatsen ondersteun je de mensen. Mensen lezen dan vaker de content en dat draagt bij aan de marketingdoelstellingen.

 

Werk in uitvoering

Het kan voor de klanten en de doelgroep ook interessant zijn om te lezen over inhoud die nog in ontwikkeling is. Het kan dat je bezig bent met een onderzoek en daar wil je dan een artikel, blog of whitepaper over schrijven. Mensen betrekken en hen de eerste resultaten halverwege te melden levert een grotere betrokkenheid op van die mensen. Het kan zeker helpen in het binden van die klanten.
“Werk in uitvoering” toont menselijk gedrag, je stelt je kwetsbaar op, laat mensen meekijken achter de schermen. Deze insteek draagt zeker bij aan het vergroten van vertrouwen en binding. Let wel op dat wat je belooft je ook moet nakomen.

 

Gebruik video

Teksten in een artikel en een blog zijn vaak lang. Het is op zich gemakkelijk tegenwoordig om een video te maken, niet te lang en to-the-point. Het is duidelijk dat er een groeiend aantal kijkers van video is en het is weer een andere manier van content delen.
Het kan ook zeker elkaar versterken, de video wat meer op hoofdpunten en het artikel wat meer op diepgang. Of het artikel wordt op specifieke elementen in de video verder toegelicht.
Ook het gebruiken van video zorgt voor een betere vindbaarheid, zeker met de koppeling naar Youtube.

 

Beelden

Het gebruiken van een beeld in een stuk tekst verbetert de tekst aanzienlijk. Beelden zeggen meer dan woorden en vaak in een oogopslag. Het gebruik van beeldmateriaal wordt vaak doorvertaald naar een infographic, een samenvatting van inhoud naar en afbeelding waarbij de beelden, met een paar woorden, de inhoud weergeven.
De beelden moeten we dusdanig worden gekozen dat ze eenduidig en duidelijk aansluiten bij de tekst. Wanneer kopregels en afbeeldingen niet een consistentie vertonen dan werkt het eerder tegen je, mensen kunnen tegenstrijdige en koppen en beelden niet verwerken.

Deze 5 tips geven je een aantal handvatten om je eigen content nog een keer te bekijken of bij het ontwikkelen van nieuwe content.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.