Leestijd: ca. 2 minuten

Groupon, de onderneming bekend van de website die elke dag een unieke deal probeert aan te bieden, heeft een nieuwe ronde financiering opgehaald van $ 950 miljoen. De nieuwe ronde van financiering komt slechts enkele weken nadat er een overname aanbod van Google van 6 miljard dollar werd afgewezen.

De waardering van Groupon zou met de nieuwe financiering ergens tussen de $ 6,4 miljard en 7,8 miljard dollar liggen. De waarde van Groupon is terug te vinden in de enorme omzet en winst die het jonge bedrijf (2008!) nu al haalt. De omzet over 2010 wordt ingeschat op $ 2 miljard. Overigens is er veel discussie over de juistheid van de cijfers. De kracht van Groupon, vandaar ook de interesse van Google, is de samenwerking met de vele lokale ondernemers. Die bieden restvoorraad, zoals tafels in een restaurant, aan op Groupon of geven net wat meer korting om klanten te trekken. Of Groupon daadwerkelijk ook voor trouwe klanten zorgt (herhaalbezoek) wordt in twijfel getrokken.

Eigen ervaringen met de dienst zijn niet positief. Groupon stuurt elke dag trouw aanbiedingen, maar zijn vaak niet relevant. Het is ook niet goed mogelijk om keuzegebieden aan te geven. Wat zijn jullie ervaringen met de dienst?

Effectiviteit van Groupon

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

één antwoord

  1. Marco

    Ze zorgen voor nieuwe klanten, strijken 50% van de omzet op, waar door de deal voor de ondernemer verliesgevend is. Deze klanten komen daarna echter nimmer weer terug.

    Win voor klant (korting), win voor Groupon (50% vd omzet), verlies voor de ondernemer.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.