Leestijd: ca. 4 minuten

Regelmatig kom ik met ondernemers en (marketing)managers in gesprek die een bovengemiddelde interesse hebben in online marketing en sociale media. Ze hebben zich verdiept in applicaties, netwerken en blogs, maar toch zijn zij nog niet actief bezig met de mogelijkheden van het internet. De diversiteit aan mogelijkheden en hoeveelheid applicaties stapelen zich voor hen langzaam op, totdat deze een dusdanige drempel vormen dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Het resultaat wordt ergens verstopt in de derde la rechtsonder: jammer!

Daarom voor deze mensen twee doelstellingen uit onze workshop personal branding om te beginnen met het gebruik van het web. Namelijk: zorg dat je vindbaar bent voor en zorg dat je zichtbaar bent.

Vindbaarheid:
Op het moment dat iemand zoekt naar jou als persoon, bedrijf of naar je dienst is er de kans op een waardevol contactmoment. Er bestaat immers al interesse, je moet er alleen nog voor zorgen dat men jou ook vindt. Nou zal het voor je product of dienst veel moeilijker zijn dan op jouw eigen naam, of bedrijfsnaam. Zorg daarom soweso dat je persoonlijke pagina’s en bedrijfspagina’s op het web goed zijn ingevuld, dat is al makkelijk scoren op twee punten!

Te vaak hebben ondernemers en marketeers een website of bijvoorbeeld LinkedIn profiel waar geen informatie uit te halen valt. Gemiste kans! Eigen websites en LinkedIn profielen zijn bij uitstek methoden om met relevante informatie goed vindbaar te zijn op het web. Zie ook de blogpost over LinkedIn van mijn collega Sjef Kerkhofs. Uiteraard zijn er dusdanig veel netwerken en sociale media dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, begin daarom met selecteren. Een paar goed ingevulde profielen geven namelijk een betere indruk dan overal maar een half ingevuld profiel! Uiteraard heb je als ondernemer een eigen website, gebruik daarnaast bijvoorbeeld een privé netwerk (Hyves), een zakelijk netwerk (LinkedIn) en eventueel een applicatie die je minder gebruikt (Facebook/Twitter/Mindz).

Zichtbaarheid:
Natuurlijk is niet iedere zoektocht er een specifiek naar een persoon of bedrijf. Soms heeft iemand interesse in een bepaald vakgebied, gaat men op zoek naar informatie op platforms over dat vakgebied op het web. Op een weblog bijvoorbeeld, maar ook op websites van brancheverenigingen, of zelfs startpagina’s. Ook hier ligt een kans op een waardevol contactmoment. Men is immers op zoek naar informatie en jij kan die op dat gebied geven.

Door aanwezig te zijn op weblogs middels reacties op blogposts, of door zelf te bloggen, ben je zichtbaar voor bezoekers. Bezoekers die in ieder geval interesse hebben in jouw vakgebied. Als je tenminste op de juiste blogs actief bent. Hetzelfde geldt voor links op relevante platforms. Behalve dat deze links geïnteresseerde bezoekers op kunnen leveren zijn deze bovendien ook goed voor de waardering van je website in zoekmachines! Zorg dus voor activiteiten en links op relevante platforms. Wederom: makkelijk scoren!

Met slechts een paar uur tijdsbesteding in de week veranderen sociale media op deze manier van enge woorden in nuttige marketing tools. Maar durf te selecteren, en durf te profileren!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

één antwoord

  1. Sjef Kerkhofs

    Klopt helemaal! Kleine aanvulling nog: Veel online marketeers en so called ‘web2.0’ consultants verhogen deze drempel door veel en veel te snel te gaan voor de doelgroep. De ‘web2.0’scene heeft een chronisch tekort aan inlevingsvermogen ten opzichte van de doelgroep. Op die manier worden de drempels die je zojuist vernoemd hoger en hoger.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.