Leestijd: ca. 4 minuten

We hebben weer een mooi lijstje met de 5 belangrijkste social media trends van dit moment. Blijf jezelf bijspijkeren en blijf ook op de hoogte van de van de nieuwste ontwikkelingen en trends en lees daarom snel door!

E-commerce chatbots

Het afgelopen jaar is het gebruik van chatbots door bedrijven sterk toegenomen. Logisch, want mensen reageren op Facebook Messenger-berichten in recordhoge aantallen. De open-rates bij Facebook Messenger campagnes liggen al snel rond de 96%! Bij klassieke e-mailmarketing ligt de open-rate rond de 16%.

TikTok: Uitdager van Instagram

TikTok groeit razendsnel en steeds meer mensen uit verschillende doelgroepen melden zich aan voor dit nieuwe social medium. Voor diegene die TikTok niet kennen: Tiktok Op TikTok kun je jezelf filmen terwijl je danst, zingt of playbackt. De video’s kan de maker vervolgens zelf bewerken met verschillende effecten en online plaatsen. Zo’n 3.5 miljoen gebruikers zou het videonetwerk al hebben in ons land. Daarmee is het geen kleine speler meer. Mark Zuckerberg zegt het volgende over TikTok:

“TikTok is really the first consumer internet product built by one of the Chinese tech giants that is doing quite well around the world.”

Instagram is onder Braziliaanse gebruikers een test begonnen met een nieuwe functie, Reels genaamd. Het lijkt erop dat de nieuwe functie de populaire app TikTok moet doen vergeten.

Deepfakes

Deepfake als term wordt gebruikt wanneer kunstmatige intelligentie wordt gebruikt voor manipulatie van beelden, audio en teksten. Een voorbeeld hiervan is hoe je je eigen gezicht kan plaatsen op gezichten van bekende acteurs in bekende filmscènes. In het jaar 2022 kunnen we verwachten dat het gebruik van deepfake video’s gaat toenemen. Dit heeft er vooral mee te maken dat deepfake technologie steeds toegankelijker wordt voor de grote massa.  Snapchat test een functie genaamd Cameo, bevestigt moederbedrijf Snap aan TechCrunch. Hiermee worden selfies van gebruikers verwerkt in grappige filmpjes in de app. Dat gebeurt met een simpele versie van de deepfake-technologie, zonder dat er extra software moet worden geïnstalleerd en zonder vereiste van technische kennis. Snapchat is niet de eerste app die deze simpele vorm van deepfakes gebruikt om gezichten in filmpjes te plaatsen. JibJab is bijvoorbeeld al jaren een populaire app rond de Kerst, omdat gebruikers hun gezicht daarmee op dansende elfjes kunnen plakken. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld een leuke verjaardagskaart sturen naar je klanten of collega’s.

ITP

Het is voorlopig nog erg onzeker wat er op dit vlak gaat gebeuren, maar het heeft te veel impact om het niet te benoemen in deze gids. ITP staat voor Intelligent Tracking Prevention, een functie van Safari en andere browsers die het lastiger, of nagenoeg onmogelijk, maakt om bezoekersgedrag middels cookies te volgen. De cruciale data die dit oplevert is momenteel een belangrijk onderdeel van online marketingstrategieën en in 2022 zal deze werkwijze ophouden te bestaan, dus je kunt je voorstellen dat hier het een en ander om te doen is. We houden dit nauwlettend in de gaten en zullen, zodra we meer weten, updates delen op Bijgespijkerd.nl

Stories

Stories worden een steeds belangrijkere plaatsing binnen de onlinemarketingwereld. Zo zien we dat dit jaar steeds meer social mediakanalen een stories functie uitrollen. Denk bijvoorbeeld aan YouTube en LinkedIn die dit jaar een stories functie geïmplementeerd hebben. In de loop van 2022 wordt het ook mogelijk om tussen die LinkedIn stories te adverteren, dus overweeg dit als kans!

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.