Leestijd: ca. 3 minuten

Een tijdje terug schreef ik een post hier op Bijgespijkerd over de ‘sociale’ toekomst van televisie. De centrale vraag die ik hier aanhaalde was: ‘Halen we televisie naar social of social naar de televisie?’ Voorlopig lijkt het erop dat het de laatste optie wordt getuige de prominente rol van Twitter tijdens de verslaggeving van de NOS rond de gemeenteraadsverkiezingen.

De gemeenteraadsverkiezingen waren een zogezegd ‘hot item’ de laatste twee weken. Er was bijvoorbeeld de heisa rond politieke reclamezuilen en via #GM2010 was er een constante stroom van verkiezingengerelateerde tweets. Het lijkt erop dat de traditionele vox-pop, het verhaal van de man op straat, zijn langste tijd gehad heeft en vervangen wordt door het getweet van de online Nederlander en dit geval natuurlijk ook de tweets van de twitterende politici.

Zo zag de rol van Twitter er uit tijdens de bijna 4 uur durende verslaggeving van de gemeenteraadsverkiezingen.

Tweets van politici, journalisten en burgers werden uitgelicht en gebruikt om het ‘sentiment in het land’ te integreren in de verslaggeving. Voor de omroepen lijkt het me vooral een stuk goedkoper om dit via Twitter te doen in plaats van een cameraploegje op pad te sturen. Het wordt misschien wel een nieuwe vorm van business voor omroepen in de toekomst als ze iets kunnen bedenken voor het op komst zijnde advertentieplatform van Twitter.

Toegevoegde waarde
Is die er? Wat mij betreft ja en nee. Ten eerste vind ik het leuk dat een medium als Twitter steeds serieuzer wordt genomen door traditionele media. Ten tweede is het een nieuwe manier om ook de mening van experts te peilen over bepaalde onderwerpen in het nieuws. Daarnaast kan er ook goed ingegaan worden op meerdere lokale niveaus van het nieuws. Dit is zeker van toegevoegde waarde bij een nieuwsfeit als de gemeenteraadsverkiezingen. Het mooie hiervan is dat het natuurlijk een realtime element toevoegt aan de beleving van nieuws.

Aan de andere kant was de vox-pop in mijn ogen een van de minst waardevolle onderdelen binnen verslaggeving van nieuws en ik zie dat niet drastisch veranderen door de intergratie van Twitter binnen verslaggeving. Daarnaast kan ik begrip opbrengen voor de kritiek die stelt dat alleen online reacties laten zien niet representatief is voor de gemiddelde Nederlandse burger.

Bijgespijkerd vox-pop
Hoe denkt de man/vrouw op het web hierover? Is Twitter van toegevoegde waarde binnen verslaggeving of misschien alleen op avonden met een centraal thema zoals gisteren?

Over de auteur

4 reacties

  1. remco janssen

    Mijns inziens van toegevoegde waarde als extra. AT5 deed het heel mooi met een liveticker. Alleen: ze lieten slechts de accounts zien die zij volgden, met twitpic url’s van verslaggeefsters en alles erop en eraan.

    Kunst is om te filteren, door middel van hashtags of een speciale shoutbox. Of zoals CNN het doet, conversaties weergeven via @reply en Facebook-comments.

    Beantwoorden
  2. Jeroen Mirck

    Tweets van burgers citeren is een snelle, handige variant van het klassieke straatinterview. Ik ben trouwens benieuwd wat je zelf vindt dat ‘de heisa rond politieke reclamezuilen’. Zelf maakte ik op Twitter een opmerking over overdadige partijpromotie, maar dat werd vervolgens compleet uit zijn verband gerukt, onder meer door de posting waar je naar linkt.

    Mijn punt is echter wel valide: hoe leuk is Twitter nog als het helemaal wordt volgeplempt met reclametweets? Of nog erger: dat twitteraars uit het ene kamp groepsgewijs iemand uit het andere kamp zwart gaan maken. Op die manier wordt Twitter soms een publieke lynchpartij. Hoe prachtig de wisdom of crowds ook is, we krijgen er de stupidness of crowds gratis bij.

    Beantwoorden
  3. Thomas van Manen

    @Remco

    Ik ben het met je eens dat het filteren belangrijk is. Persoonlijk zou ik de tweets van bijvoorbeeld journalisten of in dit geval politici, zeker van toegevoegde waarde vinden. Wat andere twitteraars er over zeggen vind ik persoonlijk niet zo interessant voor de verslaggeving op TV. Dat lees ik wel in mijn eigen timeline.

    Zoals ik in de post aangeef vind ik het vooral een mooie manier om ‘experts’ of andere betrokkenen bij een nieuwsthema aan het woord te laten.

    @Jeroen
    Wat betreft de ‘stupidness of the crowds’ ben ik het met je eens. Helaas doe je daar, zeker op een open platform als Twitter, helemaal niets aan.

    Ik vind dat Twitter in principe al deels een reclamezuil is. Veel mensen promoten hun eigenbezigheden (de een wat opvallender dan de ander), werk of zoals de afgelopen week politieke voorkeur.

    Wat betreft de heisa, ik linkte met name naar de post ter illustratie van de heisa. Dat jouw opmerking behoorlijk uit zijn verband werd gerukt, ben ik met je eens. Feit blijft dat Twitter nou eenmaal een medium is dat op veel verschillende manieren in te zetten is. Reclame maken voor jezelf of iets wat dicht bij je staat (politieke voorkeur) is er daar 1 van. Gelukkig is er dan de unfollow knop.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.