Leestijd: ca. 4 minuten

Voordat je begint met TikTok, is het goed om eerst te kijken of dit social media platform wel bij jouw bedrijf past. Is jouw doelgroep überhaupt wel actief op TikTok?

Maar wat is TikTok precies?

TikTok is een social media platform waarop heel korte filmpjes worden geplaatst. In de filmpjes doen de makers dansjes of sketches, geven ze tips, of doen ze mee aan gekke challenges.

1. Maak een pro-account aan TikTok Pro

Als je hebt besloten dat TikTok een waardevolle toevoeging is aan jouw marketingstrategie, dan kun je beginnen door een TikTok account aan te maken. Je kunt je account vervolgens gratis omzetten naar een pro-account, zodat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken. Met een pro-account kun je zien hoe vaak je filmpjes bekeken worden, hoeveel volgers en profielweergaven je hebt en welke video’s het meest trending zijn. Daarnaast kun je het geslacht en de locatie van je volgers zien en dat is natuurlijk superhandig voor jouw doelgroep analyse. Op basis van deze gegevens kun je bepalen of jij je TikTok-strategie moet aanpassen, of niet. 

2. Koppel Tiktok aan al jouw andere social media-platformen

Maak je al gebruik van andere social media-platformen zoals Instagram of Facebook? Dan is het handig om deze accounts te koppelen aan jouw TikTok account. Als je jouw andere social media-accounts aan TikTok hebt gekoppeld, dan is de kans groter dat mensen via TikTok ook jouw andere accounts gaan volgen. Daarnaast kun je video’s die met TikTok gemaakt zijn ook op Facebook, Instagram of YouTube plaatsen. Zo heb je met hetzelfde filmpje direct al jouw doelgroepen op je verschillende social media-accounts te pakken.

3. Creëer interessante en leuke content

Nu je TikTok-account is aangemaakt en gekoppeld is aan je andere social media-accounts, kun je aan de slag met content marketing voor TikTok. Op TikTok worden korte filmpjes geplaatst, die voornamelijk bekeken worden op iemands smartphone. Bij TikTok gaat het om catchy beeldmateriaal waarmee een verhaal(tje) verteld wordt dat ondersteund wordt door muziek. Als het beeldmateriaal niet voldoende duidelijkheid biedt, zoals bij een uitleg-video of een sketch, dan is gesproken woord onmisbaar. Maar omdat mensen hun telefoongeluid vaak uit hebben staan is het handig om gebruik te maken van ondertiteling, zodat de video ook zonder geluid begrepen kan worden.

4. Doe mee aan challenges

TikTok is een platform waarop veel challenges uitgevoerd en bekeken worden. Deze challenges worden met populaire hashtags geplaatst, dus wanneer je meer bereik wil creëren, kan het handig zijn om met deze challenges mee te doen. Door de hashtags erbij te plaatsen komt jouw video in het algoritme van populaire video’s terecht en dat betekent: meer views! Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon superleuk om aan deze challenges mee te doen of er zelf eentje te bedenken.

5. Gebruik populaire hashtags

Nu we het toch over de hashtags hebben, is het belangrijk om te benoemen dat hashtags een essentieel onderdeel vormen van TikTok. TikTok geeft inzicht in trending hashtags, zodat jij weet welke onderwerpen op dit moment populair zijn. Deze trending hashtags zijn dus heel belangrijk als je content wil gaan maken, omdat je zo precies weet wat je doelgroep leuk vindt om te zien. Via de hashtags kun je je bereik aanzienlijk vergroten. De ‘For you’-pagina van TikTok is de eerste pagina die in beeld komt wanneer je de app opent. Hier krijgt de TikTok-gebruiker verschillende video’s te zien van personen die hij (nog) niet volgt, maar wel worden aanbevolen op basis van zijn kijkgeschiedenis en algoritme. Met de hashtags #foryou #foryoupage #fyp #voorjou #voorjoupagina kunnen bedrijven proberen om met hun video’s op deze pagina terecht te komen en het aantal weergaven van de video sneller op te laten lopen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.