Gelukkig, we zijn het jaar voorbij waarin social media gezien werd als de enige en echte holy grail of marketing! Gelukkig, we zijn de jaren voorbij waarin iedereen maar wat deed, of kijken in ieder geval iets verder dan dat. Gelukkig begint er hier en daar het besef door te dringen dat marketing nog altijd is zoals het eerst was, hetzij beïnvloedt door een maatschappelijke verandering genaamd social media, versneld en gevormd door technologische vooruitgang.

Kortom, de marketingwereld begint langzaamaan weer af te koelen van een hype en zet de eerste stappen naar professionalisatie van het ‘nieuwe’ marketing landschap waarin het (sociale) internet een steeds centralere rol zal gaan spelen.

Het is tijd om internet dus ook als een volwassen marketingkanaal te gaan behandelen! Het is tijd om te gaan zien dat internet geen medium an sich meer is, maar een verzameling van diverse zeer verschillende media. Dit brengt met zich mee dat bedrijven om succesvol te zijn zullen moeten werken met crossmediale integraties en een crossmediale strategie. Deze integraties kunnen uiteraard plaatsvinden van offline naar online, van web to print etc. maar tegenwoordig dus ook op het internet.

Mijn visie van de toekomst brengt een crossmediale internetstrategie, waarin tal van online marketingtools op elkaar zijn afgestemd, overgoten door een sociaal organisatie sausje met sociale media als centraal middelpunt.

Te vaak staan en lopen initiatieven en activiteiten nu nog los van elkaar. Dit brengt automatisch een van de grootste problemen met zich mee binnen de internetwereld, het falen om de doelgroep te activeren. Hoeveel schitterende sociale omgevingen blijven er online wel niet leeg en passief? Hoe kan dat gebeuren, hoe komt dat? Ik denk in de meeste gevallen door een gebrek aan strategie, door een gebrek aan crossmediale processen waarbij bijvoorbeeld emailmarketing in combinatie met een online platform en een viral campagne wordt ingezet. Emailmarketing wordt vaak versleten, en deels is dat terecht. De komst van social media stelt ons echter in staat om ook emailmarketing weer relevanter voor de klant te maken, een krachtig marketingwapen blijft over. Een Amerikaanse econoom (ben zijn naam helaas even kwijt) quote illustratief: ‘Email is the glue between social media’.

Maar denk ook eens aan database-marketing, dat al enkele jaren versleten wordt als 1.0 en ouderwets. Het gebrek aan goed databasemanagement is in mijn ogen echter een van de redenen waarom de grootste social media platformen in Nederland en ter wereld zo lang geworsteld hebben met hun winstcijfers en omzet. Databases zijn goud waard voor marketingdoeleinden, thats for sure!

Deze ontwikkelingen drijven ook weer het ontstaan van een nieuw soort bedrijven. Een aantal jaar terug kwam je er mee weg als je bedrijf gepositioneerd werd als ‘internetmarketing’. Door de snelle ontwikkelingen werd dit echter anders, we moesten allemaal gaan specialiseren en een eigen stukje van de markt pakken. Je  werd emailmarketeer, SEO specialist, Social media strateeg etc. etc. Wat mij opvalt is dat we langzamerhand weer terug gaan keren naar een situatie waarin de one-stop-shop terugkeert, het bedrijf waar je terecht kunt voor je gehele internetstrategie. Deze bedrijven combineren vervolgens kennis in huis met kennis van freelancers etc.

In de komende maanden wil ik meer aandacht gaan besteden aan internet strategie met een sociale focus en integratie tussen diverse internettools. Lijkt jullie dat interessant, of kan ik het beter laten zitten 😉

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

10 reacties

  1. Bas Helderman

    Laat zeker je niet tegenhouden meer artikelen van deze strekking te schrijven 😉

    Ik mis nog wel een heel belangrijk aspect van het crossmediaal gebruik van de verschillende digitale media, en juist met name voor emailmarketing en databasemarketing. Segmentatie, personalisatie en lokalisatie zijn echt zo enorm essentieel voor een goed resultaat en de nieuwe “extreem tevreden klanten” hype.

    De bewuste Amerikaans is trouwens DJ Waldow, Google is je vriend 😉 http://www.google.nl/search?q=“Email+is+the+glue+between+social+media”

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Bas Je hebt volkomen gelijk, vooral personalisatie en lokalisatie zijn en worden natuurlijk steeds belangrijker. Gelukkige bieden social media n techniek ons de kans dit te bewerktstelligen!

    Dank voor je deskresearch, weten we dat ook weer. DJ Waldow it is, herinner het me nu.

    Beantwoorden
  3. MarijnP

    @sjef Ik werd vooral getriggerd door je ena laatste alinea. Vooral omdat ik vwb carriere zelf ook gestoeid heb met de vraag: specialiseren of juist strategisch/allround ontwikkelen. Volgens mij hebben we de laatste tijd veel vraag naar specialisten gezien, ook steeds meer binnen corporate internetteams. Ik ben dus benieuwd wat jouw geschetste beeld voor invloed heeft op het functielandschap voor internet. Heb je daar een visie op?

    Beantwoorden
  4. Sjef Kerkhofs

    Je ziet het goed! Als individu dien je te specialiseren om kans te maken. Een ‘algemene marketeer’ is niet meer nuttig. Op bedrijfsniveau zie je echter steeds meer full service. Deze bedrijven schakelen dan diverse expertises in.

    Beantwoorden
  5. Matthijs van den Broek

    “Het is tijd om te gaan zien dat internet geen medium an sich meer is, maar een verzameling van diverse zeer verschillende media. Dit brengt met zich mee dat bedrijven om succesvol te zijn zullen moeten werken met crossmediale integraties en een crossmediale strategie. Deze integraties kunnen uiteraard plaatsvinden van offline naar online, van web to print etc. maar tegenwoordig dus ook op het internet.”

    Sjef, wat is het verschil tussen online en online? Wil je nu echt opteren voor online verschillende MEDIA te gaan benoemen? Waar je volgens mij op doelt, is niet een crossmediale aanpak, maar een INTEGRALE aanpak. Spraakverwarring.

    Er bestaat nog steeds zoiets als outdoor. Of zoiets als print, dat geef je goed aan. Dat alle mediumtypen steeds verder integreren, dat er sprake is van gigantische convergentie en dat er overal waar je komt de koppeling met online gemaakt wordt: soit.

    Zoals jij hier het woord crossmedia gebruikt: het werkt eerder verwarrend dan verhelderend, imho.

    Beantwoorden
  6. Sjef Kerkhofs

    @Matthijs Ik snap wat je bedoeld. De verwarring kan ik me voorstellen. Ik ben altijd enorm voor een combi online en offline maar wil hier vooral duidelijk maken dat online inmiddels zooooo divers is dat het nauwelijks nog als 1 medium te zien is. Buiten een crossmedia aanpak tussen online en offline is er bijna een aparte crossmediastrategie nodig voor internet alleen al. Integraal/integratie/crossmedia, allemaal termen die je kunt gebruiken. Ik begrijp dat dit verwarrend kan overkomen, had ik nog niet aan gedacht :p

    Beantwoorden
  7. Kevin Rommen

    @sjef @matthijs Ik ben het niet geheel met je opmerking dat online altijd hetzelfde is. Online is een zeer genuanceerd begrip met meerdere betekenissen. Iedereen gebruikt het te pas en te onpas maar de persoonlijke betekenis die iemand eraan geeft kan enorm beïnvloed worden door de daadwerkelijk medium waarin dat online gebruikt (lees: gepercipieerd) wordt.

    Bijvoorbeeld: online surfen via mobiel of via je thuiscomputer is in mijn ogen dus wel degelijk verschillend omdat de behoeften die de gebruiker koppelt aan dat medium ook anders zijn.

    Beantwoorden
  8. Mart

    Hallo Sjef,

    Ben me aan het orienteren in deze wereld,
    en ben erg benieuwd naar wat de huidige specialiteiten/titels zijn qua functie’s,inhoud,hoe een werkdag eruit ziet,en waar de toekomst ligt.

    Een soort woordenboek voor deze beginner.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.