Leestijd: ca. 4 minuten

Je producten, diensten, merk en business breng je onder de aandacht. Daar zijn legio mogelijkheden voor, online en offline. In dit vijfluik brengen we de business onder de aandacht van mogelijke klanten met de focus op 5 aspecten, te weten:

  • zoekmachineoptimalisatie
  • social media marketing
  • bloggen
  • email marketing
  • affiliate marketing

In 5 delen beschrijven wordt elke methode kort toegelicht.

 

Social Media Marketing

In het tweede deel van het vijfluik hebben we het over de inzet van social media marketing. Om te beginnen bij de basis. Eigenlijk is de term “social media marketing” een veel te breed begrip. De discussie of media wel sociaal kan zijn laten we buiten beschouwing. Het aantal media dat het predicaat “social media” heeft is enorm groot en elk “sociaal medium” heeft weer zijn eigen eigenschappen, technieken, mogelijkheden en doelgroepen. Het is eigenlijk zo dat de term sociale media niet per definitie een term is die alle media als een homogene term vertegenwoordigt. Deze discussie laten we verder buiten beschouwing. Zorg er wel voor dat je de tips en handvatten vertaalt naar die sociale media die het best en meest worden gebruikt door de doelgroep en die ook passen bij de eigen organisatie.

Sociale media is over het algemeen een goede generator van traffic te noemen. Over het algemeen kun je stellen dat 30 tot 40% van de traffic voort komt uit die sociale media. Daarnaast is het ook noodzakelijk om je te realiseren dat de mensen die op sociale media actief zijn, je klanten zijn en je potentiële klanten zijn.

Het grote bereik dat sociale media bewerkstelligen is te herleiden uit de zin “in 6 stappen bereik je de hele wereld”. In 6 stappen kun je iedereen bereikt hebben. Dat zal niet altijd lukken maar bedenk toch eens dat je 100 volgers hebt, die hebben weer 150 volgers. Als van jouw 100 volgers 10% het bericht deelt dan ligt jouw bericht door 1 keer delen bij 10 * 150 mensen = 1500 mensen. Als van die 1500 mensen 5% van de mensen het bericht deelt met elk 75 volgers dan krijg je de volgende rekensom” 5% * 1500 * 75 = 5625.
Dus in twee stappen ligt ons bericht al bij ruim 7000 mensen. Kosten relatief laag.

 

Tips voor de inzet van sociale media

Bij het gebruik maken van de sociale media is er een aantal tips die je helpen om je business nog beter onder de aandacht te brengen door sociale media.

  • plaats de buttons op je website
    – de sociale media die je gebruikt moet je wel onder de aandacht brengen, dat kan heel gemakkelijk op je website
    – op deze manier heb je de koppeling aangegeven en is de website beter vindbaar
    – zet er wel bij wat mensen moeten doen met die buttons “klik hier om ons te volgen”
  • plaats buttons ook op andere, offline, media, om de aanwezigheid van die media nog beter naar voren te laten komen en het bereik te vergroten
  • zorg dat de content die je plaatst ook goed deelbaar is door anderen
    – koppel content en blogs aan de buttons van je sociale media
    – bedenk dat tekst en beeld via dat sociale medium ook goed deelbaar zijn
    – er is dus verschil te herkennen tussen een post op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter
  • bij het daadwerkelijk delen van content bedenk dan hoe
    – een introductietekst mensen ook echt aantrekt
    – gebruik relevante # (althans de tekst die er achter komt, bij voetbalwedstrijden zijn het altijd de eerste 3 letters van de clubs die tegen elkaar spelen)
    – gebruik advertenties om het bereik te vergroten
    – gebruik content die aanspreekt zoals infographics en dergelijke
  • bij het gebruiken van sociale media moet je wel sociaal zijn
    – zorg dat je meedoet aan gesprekken die er al zijn in groepen
    – doe mee met relevante groepen
    – stel vragen en wees actief
    – reageer op mensen
    – deel ook content van anderen

Dit is deel 2 van de 5 delen over het verbeteren van de promotie van je eigen business online.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.