Leestijd: ca. 5 minuten

De uitfasering van cookies van derden komt snel dichterbij en in de hele sector zijn bedrijven druk bezig hun standpunt ten opzichte van de toekomst van identiteit in te nemen. Hoewel er momenteel geen eenduidige oplossing bestaat voor het identiteitsvraagstuk, kunnen bedrijven in de digitale reclame-industrie wel maatregelen nemen om de controle opnieuw in handen te krijgen. Er is echter één troef waarover zowel kopers als verkopers beschikken en die opnieuw aan belang aan het winnen is en nu al kan worden gebruikt om succes te boeken in een post-cookie-wereld: first-party-data. Hieronder volgen vier korte stappen die je vandaag kunt ondernemen om jouw bedrijf voor te bereiden op de toekomst door je first-party-data op de juiste manier te gebruiken, toe te passen en uit te breiden.

Stap 1: Verkrijg relevante toestemmingen (schakel de C-suite in)

Voordat je met een verbouwing van je huis begint, moet je eerst toestemming vragen aan de plaatselijke autoriteiten en er zeker van zijn dat je voldoet aan de bouwvoorschriften en de vereiste vergunningen. Hetzelfde geldt voor het opschonen van je data. Buy-in van de bedrijfsleiding is dan ook cruciaal als bedrijven hun aanpak van data willen veranderen om door de cookieloze wereld die voor ons ligt te navigeren.

De uitgaven aan digitale reclame in Nederland zijn in 2020 met 6% gestegen en maken 65% uit van de totale reclame op de markt. Aangezien het overgrote deel van de digitale reclame programmatisch wordt gekocht en verkocht, is het onwaarschijnlijk dat de groei zal afnemen, met of zonder cookies. En omdat marketeers op dit vlak zullen blijven investeren, zal de C-suite het digitale traject willen kennen en begrijpen, en willen weten hoe het kan worden gebruikt om bedrijfsgroei te realiseren. Het is noodzakelijk dat het senior management zich inzet voor big data-projecten die in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving worden uitgevoerd, omdat dergelijke projecten kostbaar zijn en omdat er veel bedrijfsrisico’s aan verbonden zijn als ze verkeerd worden uitgevoerd. Het senior management moet begrijpen welke waarde dit voor de onderneming zal hebben, maar moet zich ook bewust zijn van de gevolgen als geen actie wordt ondernomen. Ben je afhankelijk van data om KPI’s te realiseren en heb je geen toegang tot first-party-data op het moment dat de cookies verdwijnen? Dan zul je een enorm nadeel ondervinden, met name ten opzichte van concurrenten die hun zaken wel op orde hebben. Dit zal ongetwijfeld leiden tot verlies van inkomsten.

 Stap 2. Leg de juiste (data-) fundamenten

Een onstabiele fundering zorgt voor een onstabiel huis. Je kunt enorme hoeveelheden gegevens hebben waarvan je denkt dat ze waardevol zijn, maar ze zijn alleen nuttig als ze bruikbaar zijn. Kun je ze niet gebruiken, dan heb je alleen maar een hoop cijfers en een dure database. Onderscheid maken tussen data waarvoor wel of geen toestemming is gegeven, is van groot belang, zowel om te weten welke gegevens mogen worden gebruikt, als om te voorkomen dat je in strijd met de marktregelgeving handelt.

Stap 3. Vind de juiste aannemer

De fundering is gelegd. Nu heb je het juiste gereedschap nodig en mensen die vaardig genoeg zijn om dit gereedschap te gebruiken: je hebt professionals nodig. Zorg dat je een ervaren partner vindt met een bewezen staat van dienst die jouw visie deelt.

Stap 4. Bouw voort op de fundamenten

Net als bij de bouwstenen van een nieuw huis zullen zowel uitgevers als kopers op zoek moeten naar manieren waarop ze hun data kunnen uitbreiden.

Consumenten zullen snel moe worden van meerdere abonnementen en loginverzoeken, dus het is cruciaal om blokkades te verwijderen en duidelijk aan te geven wat consumenten krijgen in ruil voor het delen van hun informatie.

Voor adverteerders is de waarde-uitwisseling iets ingewikkelder. Doordat first-party-data steeds belangrijker wordt, zoeken merken nieuwe manieren om meer informatie over consumenten vast te leggen, bijvoorbeeld door middel van loyaliteitsprogramma’s. Op deze manier staat een klant toe dat gegevens worden gebruikt door de data-eigenaar, die de klant vervolgens kan benaderen met productaanbevelingen op basis van hun aankoopgeschiedenis. In ruil daarvoor ontvangt de klant een voordeel, zoals kortingsbonnen, gepersonaliseerde aanbiedingen of punten om te verzamelen die later kunnen worden ingewisseld voor contanten.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.