Leestijd: ca. 5 minuten

En hoe je daarbij de online marketing aanpakt

Elke week starten er honderden nieuwe bedrijven. Hoe val je op tussen al deze bedrijven en hoe zorg je dat jij het gaat redden, in deze onzekere tijd waarin coronamaatregelen je de das kunnen omdoen. We geven je 7 tips voor het starten van je bedrijf. En hoe je daarbij de online marketing aanpakt.

Stap 1: Ontdek een gat in de markt

De beste ideeën komen voort uit je persoonlijke ervaring. Misschien heb je een oplossing voor een probleem bedacht. Of een product dat je leven tien keer eenvoudiger maakt. Onderzoek het en brainstorm via de zogenaamde SCAMPER-methode. SCAMPER staat voor Substitute, Combine, Adapt, Modify, Put to another use, Eliminate en Reverse. Het is een manier om telkens op een andere manier, met een andere lens, naar je idee te kijken. Info over de stappen in deez methode vind je online.

Stap 2: Onderzoek je idee

Zodra je een product of dienst hebt bepaald, moet je het valideren. Is er een publiek voor je idee, is er een behoefte op de markt?

Er zijn een aantal manieren om te dat doen:

  • Onderzoek: bronnen zoals Google Trends helpen je om rages te scheiden van trends die een lange levensduur hebben.
  • Concurrentie-analyse: zijn er andere bedrijven die hetzelfde of een soortgelijk product aanbieden? Hoe presteren zij?
  • Crowdfunding: als mensen in je idee geloven, willen ze wellicht meefinancieren. Zo krijg je bevestiging van behoefte in je product én geld voor je start.

Stap 3: Ontwikkel je product of dienst

Zoek alles uit op het gebied van productie, inkoop, verpakking, verzending en prijsstelling. Hoe lang deze stap duurt, hangt onder andere van bedrijfstype en industrie af.

Stap 4: Geef je bedrijf een naam en leg het vast

Bedenk een goede naam. Tips:

  • Vermijd namen die je bedrijf beperken. Maar ook namen die te algemeen zijn en dus niets zeggen.
  • Zorg ervoor dat je naam niet al een handelsmerk heeft of gekoppeld is aan een bedrijf in dezelfde branche.
  • Overweeg een naam die pakkend is en een relevante betekenis heeft.
  • Zeg je bedrijfsnaam hardop om te horen hoe hij klinkt.
  • Twijfel je tussen een paar opties? Kijk dan of de domeinnaam en social media namen beschikbaar zijn.

Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel en informeer of je nog vergunningen of licenties nodig hebt. Vervolgens leg je je domeinnaam en social media namen vast.

Stap 5: Bouw je merkidentiteit op

Stel jezelf een aantal vragen:

  • Wat is onze missie?
  • Waar staan we voor?
  • Als dit merk een persoon was, hoe zouden we hem beschrijven?
  • Hoe willen we worden gezien in de markt?

Van daaruit werk je aan je huisstijl (logo en kleuren), toon en andere creatieve middelen die je identiteit weerspiegelen.

Stap 6: Kies een e-commerce platform

Je kunt kiezen uit de volgende categorieën van e-commerce platforms:

  • Strikt ecommerce platforms die gelaagde pakketten aanbieden op basis van je behoeften. Denk aan Shopify, BigCommerce, en Shift4Shop.
  • Website bouwers met templates en e-commerce tools zoals Square, Wix, Squarespace die gebruikt kunnen worden om elke site te bouwen maar functies bieden zoals product catalogus beheer, verzend tools, verlaten winkelwagen herstel.
  • Ecommerce WordPress plugins, zoals WooCommerce, die ideaal zijn voor mensen die het CMS al gebruiken en bekend zijn met het platform, en van daaruit verder willen bouwen.

Top functies om te zoeken in een e-commerce platform zijn onder andere:

  • Product- en orderbeheer
  • Mobiele compatibiliteit
  • Rapportage en analyse
  • Ingebouwde SEO mogelijkheden
  • Herstel van verlaten winkelwagens
  • Integratie van systemen van derden
  • Geavanceerd content management systeem
  • Verkoop via meerdere kanalen

Stap 7: Ontwikkel een marketingstrategie

De laatste stap voor de lancering van je bedrijf is het ontwikkelen van een pre- en post-launch strategie.

Pre-launch strategie: maak je doelgroep enthousiast voor je product of dienst voordat het beschikbaar is. Doe je het goed, dan heb je een rij klanten die wachten op je product uit te proberen.

Post-launch strategie: deze op de lange termijn gerichte marketingstrategie koppelt je bedrijfsdoelstellingen aan specifieke marketingdoelstellingen, zoals het opbouwen van naamsbekendheid en het verwerven van meer leads.

Houd ook rekening met doelgroepen in alle stadia van de reis van de koper. Richt je je teveel op de bovenkant van de funnel, dan kun je leads niet omzetten in klanten. Richt je je teveel op de onderkant, dan lukt het je niet om nieuwe klanten aan te trekken voor je bedrijf.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.