Leestijd: ca. 3 minuten

In maart 2009 schreef ik naar aanleiding van mijn lezing op de Nationale Carrierebeurs dat studenten nodig bijgespijkerd moesten worden over Personal Branding. Wat ik destijds niet nadrukkelijk heb besproken was het in mijn ogen teleurstellend kennisniveau van de meeste studenten op het onderwerp social media marketing, of social marketing. Weinig kennis was aanwezig over diverse kanalen die kunnen worden ingezet om marketingdoelstellingen te verwezenlijken en om jezelf te profileren online.

Destijds gaf ik de opleidingen (en de student zelf) de schuld van het gebrek aan kennis en gebrek aan actie. Het is nu amper 1 jaar later, maar de wereld is verandert! Het is ongelooflijk om te zien hoe snel veranderingen kunnen plaatsvinden. Bijna wekelijks ontvang ik (en mijn concullegas) tegenwoordig mailtjes van studenten die voor diverse hogescholen en universiteiten projecten, stages en bachelor/masterthesis onderzoeken willen uitvoeren in het vakgebied social marketing.

Hoe anders is deze situatie ten opzichte van vorig jaar, toen ik nog vrijwel nooit dergelijke vragen kreeg. Bovendien is het aantal studenten dat geïnteresseerd is in lezingen/workshop over deze onderwerpen ook enorm toegenomen. Er komen meer en meer aanvragen binnen van studentevenementen waar social media een belangrijk thema is.

Er doet zich nu echter een geheel nieuw probleem voor. Het is inmiddels niet de kennis van de studenten die achterblijft, maar de kennis van veel docenten. De student weet deze dagen meer over marketing middels social media, dan de meeste docenten, professoren etc. Pas werd ik benaderd door een groepje studenten dat een zeer mooie topic had gekozen in het social media gebied, maar die niet in staat waren de docent te laten begrijpen wat het onderzoek in hield. Ik heb hen vervolgens met pijn in mijn hart moeten adviseren om maar gewoon een ‘standaard’ marketingprobleem te gaan pakken, bijvoorbeeld de invloed van diverse verpakkingen op het koopgedrag.

Veel initiatieven gaan op deze wijze verloren in het huidige schoolsysteem. Wordt het niet eens tijd dat docenten bijgeschoold/omgeschoold worden, of dat er meer gebruik wordt gemaakt van externe kennis, zoals sommige onderwijsinstellingen dat reeds doen? Al met al ben ik echter enorm blij met het feit dat social marketing haar weg naar de top of mind van de moderne marketingstudent heet weten te vinden!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

11 reacties

  1. John Geerts

    Ja, je wijst de vinger terecht naar een zeer groot probleenm. Het is inderdaad stuitend om te constateren dat het kennisniveau van de docenten schrijnend achterblijft. Dat geldt niet alleen voor de sociale media, maar dat speelt overal.

    Dat nog steeds gedoceerd wordt dat banken meer zouden moeten mogen dan bankieren, is gewoon propaganda, en heeft met goed onderwijs niets te maken.

    Beantwoorden
  2. Don

    Docenten denken nog te ouderwets. Na bijna een jaar aandringen hebben sommige van de HHS uiteindelijk een Twitter account aangemaakt en studenten toegevoegd. Echter zijn ze zelden online om een dialoog of discussie met elkaar aan te gaan (docenten dan).

    Het is het zelfde geval als de 50+ers die niet bekent (willen en hoeven) zijn me apparatuur als smart phones of pc’s. Uiteraard zijn er zat uitzonderingen maar docenten zien het nut van Twitter niet in terwijl het ze echt wel kan helpen.

    Beantwoorden
  3. Jasper van Weerd

    Welkom in mijn wereld… Uiteindelijk afstudeerstage gedaan in de wereld van mijn docenten ipv de wereld van mijzelf.

    Beantwoorden
  4. Michiel

    Ik denk dat het hier heel belangrijk is te kijken naar de rol die sommige onderwijsinstellingen hebben. Universitaire opleidingen dienen nog steeds niet als een beroepsopleiding. De tweeledige functie van universitair onderwijs en onderzoek zorgt voor voeding aan het bedrijfsleven met de kennis over, bijvoorbeeld, social media. Ik heb geen ervaringen met docenten aan een hogeschool, maar universitair docenten en hoogleraren die mij doceren hebben vaak een linkedinprofiel, delen hun onderzoek op eigen sociale platforms en gebruiken vaak algemene sociale media.

    Het is juist stuitend te zien dat studenten niet verder komen dan krabbelen op hyves en wat ‘poken’ op facebook. Een twitter account van een docent van 50? het zal wel. Maar van de 70 studenten in mijn masteropleiding (marketing) hebben er minder dan 10 een Twitter account en.. is dat niet schokkender? Er wordt misschien niet gedoceerd in online marketing, maar onderzoek wordt er wel degelijk naar gedaan.

    Uiteindelijk zal alles zich wel uitkristalliseren en zullen studenten op sommige vlakken hun docenten ver vooruitlopen, dat is juist de kracht van het hoger onderwijs, geen gebaande paden maar een discussie die leidt tot meer kennis.

    Beantwoorden
  5. Marco Hendrikse

    Nog een ander probleem is de tijd die wordt ingeruimd voor het doceren van sociale media (en online marketing). Ik verzorg zelf enkele vakken (o.a. CRM, E-business, online marketing) voor een deeltijdopleiding Master of Marketing. Afgelopen jaar had ik 6 uur (1 lesdag) om bovenstaande drie onderwerpen te behandelen. Ik heb er voor dit jaar drie uur bijgekregen. Enige progressie dus, maar gezien het belang van online marketing en sociale media nog steeds veel te weinig! Verder komt het onderwerp tijdens anderhalf jaar studie immers niet meer (expliciet) aan bod.

    Beantwoorden
  6. Henkie

    Ja duh, dat je nu wordt geraadpleegd heeft enkel dat maken dat je nu vindbaar bent als ze zoeken naar dit thema i.c.m. onderwijs.

    Beantwoorden
  7. Danny Verhoeven

    Ik denk dat dit toch een groot probleem gaat worden in de toekomst.

    De kennis die een student op een gemiddelde school krijgt ligt zover achter dat het bijna niet meer van toepassing is op de hedendaagse marketing.

    Social media wordt steeds serieuzer en groter. Ik denk eerder dat het bij de directie van een school ligt om deze stappen door te voeren in het lesmateriaal in plaats van de docent.

    Beantwoorden
  8. Jan

    Als je naar onderwijs kijkt en denkt: “docent heeft kennis, student heeft te leren.” Dan is dit volgens mij een oude visie.

    Leren ontstaat tijdens de interactie tussen docent en student. Met oude visie bedoel ik:

    De taak van een docent is volgens mij om een ruimte te creëren waarbinnen leren mogelijk is. In dit systeem kan zowel docent als student kennis binnenbrengen.

    PS: ja… ik geef les in het hoger onderwijs 😉

    Beantwoorden
  9. Jan

    Er stond een foutje in mijn reactie, vandaar plaats ik het nogmaals.

    Als je naar onderwijs kijkt en denkt: “docent heeft kennis, student heeft te leren.” Dan is dit volgens mij een oude visie.

    Leren ontstaat tijdens de interactie tussen docent en student.

    De taak van een docent is volgens mij om een ruimte te creëren waarbinnen leren mogelijk is. In dit systeem kan zowel docent als student kennis binnenbrengen.

    PS: ja… ik geef les in het hoger onderwijs 😉

    Beantwoorden
  10. Douwe Schaaf

    Helemaal met Jan eens. Ik experimenteer momenteel met studenten met dat ‘systeem’. Toevallig o.a. ook een les over personal branding.

    Mijn rol: kort, maar krachtig inspireren, gedachte op gang brengen, ruimte & richting geven.

    Grootste deel van de les studenten in tweetallen aan het werk; allemaal iets anders uitzoeken / experimenteren.

    Laatste deel van de les kennis presenteren aan de rest van de klas en sowieso alle opgedane kennis & relevante bronnen verzamelen op centraal punt bv. intranet / wiki (zelf laten kiezen door studenten).

    Er wordt dus veel meer kennis opgedaan dan dat ik in een blokuur kan vertellen. Studenten leren van mij, vooral veel van elkaar en ik leer net zo hard mee. Winst!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.