Leestijd: ca. 2 minuten

Het officiele blog van Google kwam op de 20e met een nieuwtje. Google kent vanaf nu een nieuwe handige manier om sneller tot relevante zoekresultaten te komen, namelijk de zogenaamde ‘suggestions’ box. Als je zoekt op een bepaalde term komen er in de zoekbox al reeds een groot aantal suggesties te staan, erg handig toch?!

Bovendien worden deze resultaten als je een Google account hebt ook nog eens gepersonaliseerd, waardoor zoektermen die je al eens gebruikt hebt bovenaan in de suggesties terecht komen. Je kunt deze gepersonaliseerde suggesties overigens ook eenvoudig weer verwijderen.

personalized-suggest

Naast deze gepersonaliseerde suggesties geeft Google ook direct navigatieondersteuning door in dezelfde box de directe url weer te geven van de site waar je wellicht naar op zoek bent (zie het onderstaande voorbeeld).

navigational-suggestion

Wat echter voor marketeers, en vooral Google zelf het leukste extraatje is, is het feit dat er voortaan ook gesponsorde koppelingen vertoond kunnen worden in de suggestiebox, zoals in de onderstaande figuur te zien is. Jarenlang was de verwachting dat er nooit advertenties op de Google homepage zouden komen, maar die zijn er nu dan toch (in indirecte vorm) gekomen.

sponsored-link-in-suggest

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

5 reacties

  1. Eric van Maris

    Zou de “vertoning” van de gesponsorde koppeling in de suggestiebox meetellen voor het totaal aantal vertoningen, waarop uiteindelijk weer de CTR berekend wordt?

    Als hij niet meetelt en de klik wel dan krijg je automatisch weer een hogere CTR wat gunstig is voor je Adwords campagne. Telt hij wel mee als vertoning en is de CTR in de suggestiebox lager dan op de resultatenpagina, dan daalt je CTR wat weer ongunstig is voor je Adwords campagne.

    Omdat maar 1 advertentie getoond wordt zal alleen de #1 positie getoond worden. Meer adverteerders zullen waarschijnlijk proberen op deze #1 positie te komen.

    P.s. ik zie de advertenties nog niet in de nl-versie van Google

    Beantwoorden
  2. Jerome

    Als je het mij vraagt vertoont Google de innovatieve ideeën altijd in de .com versie. Na een succesvolle testperiode wordt dit uitgerold op alle andere domeinen. Dit zie je ook terug in universal search.

    Beantwoorden
  3. Eduard Blacquière

    Tot voor kort was eigenlijk vrijwel elke dienst van Google gratis en zonder advertenties.

    Deze strategie is zeer succesvol gebleken, maar nu lijkt Google van deze strategie af te wijken.

    In de Google strategie “Search, Ads & Apps” lijkt het gewicht nu naar de “Ads” toe te gaan, waarmee Google meer en meer een mediabedrijf wordt.

    Begin dit jaar beschreef ik 11 nieuwe inkomstenbronnen voor Google in 2009. Advertenties in Google Suggesties was daar ook één van..

    http://www.edwords.nl/2009/01/02/11-inkomstenbronnen-google-2009/

    Beantwoorden
  4. Robert-Jan

    Beste Sjef,

    Ik maak ook nog steeds dankbaar gebruik van de keyword suggesties die google mij geeft voor zoekwoord optimalisatie. Deze zoekwoorden zijn suggesties die vaak onderin de pagina worden getoond en dus prima te gebruiken voor het schrijven van goede content. In combinatie met LSI helemaal een goede combinatie die ervoor zorgt dat je bestaande website pagina’s geoptimaliseerd worden om op veel relevante zoekwoorden te ranken. Speciaal voor website eigenaren die hier meer rendement uit hun website willen halen heb ik een training wetteksten schrijven gemaakt. Wellicht leuk om ook hier te vermelden.

    http://www.smid-it.nl/dienstverlening/cursus-webteksten-schrijven-voor-uw-site

    Met vriendelijke groet,
    Robert-Jan

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.