Leestijd: ca. 4 minuten

Twitter, verguisd en geroemd. Je herkent dat vast wel. Wat kun je er nu wel mee en wat kun je er niet mee. Uit onderzoek blijkt dat leadgeneration via Twitter, zowel in B2B alsook B2C, in toenemende mate tot succes leidt. En dat marketeers steeds vaker er aan denken om Twitter in te zetten als onderdeel van de cross mediale marketing strategie.

Meer volgers

Als je als marketeer Twitter dan toch inzet als onderdeel van je cross mediale aanpak is het hebben van volgers wel belangrijk. Kwaliteit en kwantiteit lopen door elkaar heen. Dat hoeft geen probleem te zijn omdat het inzetten van Twitter bij grote en kleine aantallen dezelfde inspanning heeft. Hier 6 tips voor het krijgen van meer volgers.

Tip 1 – vertel mensen over het twitter account

Zorg ervoor dat je overal waar het kan laat weten dat het mogelijk is om je te volgen via Twitter. In de praktijk is vaak te zien dat we wel een twitter account hebben maar het niet laten weten.

  • opnemen in nieuwsbrief
  • plaatsen op website
  • afbeelden in gedrukte media

En nog veel meer plaatsen en media die onderdeel zijn van de cross media strategie. Vertel wel wat mensen moeten doen: “volg ons”. Dit helpt de conversie te vergroten.

 

Tip 2 – aantrekkelijk maken

Als een cliff hanger aangeven dat meer informatie volgt via een melding op twitter over bijvoorbeeld een week.

  • dat kan op twitter met een teaser
  • dat kan ook via andere media met een link naar twitter

Voorbeeld: “over een week meer informatie over dit congres, volg ons om de eerste te zijn”.

 

Tip 3 – gebruik evenementen van derden

Ga naar bijeenkomsten en evenementen die worden georganiseerd door derden (dus niet door jezelf) en waarvan de thema’s interessant zijn voor jouw doelgroep en klanten. Meld het vooraf (zie tip 2) en ga tijdens de dag quotes en relevante content delen met je achterban. Je levert dan informatie die voor je achterban van belang is. Die delen de content weer met eigen achterban die jou als afzender zien. Daarmee stijgt het aantal volgers ook weer.

 

Tip 4 – betrek “belangrijke” vrienden

Elke marketeer heeft wel in zijn netwerk mensen die voor een groot publiek als belangrijk worden gezien. Betrek deze mensen in jouw berichten. Hoe mooi is het dat mensen met een groot bereik jouw bericht delen.

 

Tip 5 – herhaal berichten

Goede content mag best vaker gedeeld worden. De kans dat jouw doelgroep en klanten alle berichten lezen is relatief klein. Het aantal berichten dat via twitter wordt en het aantal berichten dat je terug leest is niet in balans. Zeker goede content mag vaker worden geplaatst. Het bereiken en beraken van mensen is gemakkelijker. En goede relevante content levert meer volgers op.

 

Tip 6 – exclusieve content

Heb je content die echt exclusief is? Twitter die, eventueel vaker, naar je volgers. Maar als het exclusief is dan moet het ook echt exclusief zijn.

 

Start vandaag nog. Het resultaat is vrij snel zichtbaar. Succes. En…meet wel je inspanningen en resultaten.

Over de auteur

Ment Kuiper

Met ruim 20 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak is Ment een ervaren en door de wol geverfde vakdeskundige. Het helpen van mensen uit het vakgebied om op een hoger niveau te komen, stappen te zetten, te ontwikkelen zijn uitgangspunten die centraal staan. Tijdens zijn carrière heeft hij veel mensen verder gebracht. Ment doet dat door coaching, inspiratie, spreken op congressen, schrijven boeken, geven van trainingen, bedenken van concepten en inspireren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.