Leestijd: ca. 3 minuten

Als je weet wat je concurrenten van plan zijn, neem je betere marketingbeslissingen en begrijp je je doelgroep beter. Onze tip: besteed aandacht aan de statistieken voor social media en bekijk daarbij de strategieën van je concurrenten. Monitor de  sociale prestaties van je concurrenten: wat werkt wel en wat niet. Hoe reageren doelgroepen op de content van je concurrenten? Welke soorten content hebben hun voorkeur? Het scheelt jou veel tijd en geld als je hier antwoord op hebt.

Stap 1: Analyseer de best presterende content

Door te kijken naar de berichten die voor je concurrenten presteren, krijg je een idee van wat werkt en dit pas je vervolgens toe op je eigen content. Let op: doe inspiratie op, maar kopieer niet klakkeloos.

Daarbij let je onder andere op:

  • Betrokkenheid (engagement): hoeveel likes en reacties krijg je concurrentie op een bericht?
  • Betrokkenheidspercentage (engagement rate): hierbij meet je de betrokkenheid bij een bericht, in relatie tot het aantal volgers

Stap 2: Ontdek de best presterende hashtags

Hashtags zijn een cruciaal onderdeel van social media. Ze helpen nieuwe gebruikers je account te vinden, dus kies ze zorgvuldig bij het publiceren van je berichten. Kijk wat je concurrenten gebruiken en hoe deze presteren.

Stap 3: Analyseer de contentplanner

Wat is het juiste moment om te posten en wat doen je concurrenten? Wanneer je publiek actief is, is de kans groter dat ze je inhoud zien en ermee communiceren. Om de beste dagen en tijden te ontdekken om te posten, kun je de contentplanner en betrokkenheidsgegevens van je concurrenten bekijken.

Stap 4: Ontdek de betaalde social media strategieën

Bekijk de betaalde campagnes van je concurrenten. Analyseer teksten en promoties en doe inspiratie op voor je eigen campagnes. Je kunt dit per regio doen en filteren op alles wat je in beeld wilt brengen zoals mediatypes, platform, taal en datumbereik.

Stap 5: Onderzoek de langetermijndoelen

Op welke kanalen richten je concurenten zich bijvoorbeeld voor groei? Waar proberen ze een duurzame en zichtbare aanwezigheid op te bouwen? Zorg dat jij ook op de kanalen bent waar je concurrenten zijn.

Je kunt ook specifieke trends vergelijken, zoals betrokkenheidsniveaus over een bepaalde periode. Met deze informatie kun je jouw output en resultaten benchmarken en krijg je u een beter beeld welke middelen je moet verbeteren of op welke kanalen je je meer moet richten.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.