Leestijd: ca. 3 minuten

TikTok heeft haar privacybeleid voor de EU vernieuwd. Dit betekent dat TikTok-medewerkers uit bijvoorbeeld China data van Europese gebruikers kunnen inzien. Kan TikTok wachtwoorden en creditcardgegevens van gebruikers verzamelen?! Moet je als bedrijf wel of niet beginnen cq. doorgaan met TikTok? Er zijn zelfs kamervragen over het gebruik van TikTok gesteld. Wij zetten enkele feiten en tips op een rijtje.

Voordelen van TikTok

TikTok is razend populair. We hebben op Bijgespijkerd regelmatig bericht over de vele kansen die het platform je als bedrijf kan bieden. De voordelen op een rijtje:

  • Hoog bereik: 1,7 miljoen gebruikers in Nederland
  • Razend populair onder jongeren
  • Lage productiekosten
  • Lage drempel
  • Korte filmpjes
  • Humor scoort hoog

Nadelen van TikTok

Het pricacybeleid betekent concreet dat TikTok-medewerkers straks data van Europese gebruikers kunnen inzien. En dit geeft inzicht in de werking van het algoritme en de opsporing van accounts. China staat niet op de zogenaamde veilige lijst en dat betekent dat we niet weten of lokale overheden kunnen meekijken en of data wel voldoende beschermd is. Bovendien verzamelt TikTok veel meer data dan andere apps, vooral via Android.

TikTok wordt vooral door jongeren bekeken. Voor een grote groep is het zelfs de enige nieuwsbron. Als op dit platform informatie wordt gegeven die politiek gekleurd is zónder dat de jongeren dit in de gaten hebben, is dit zeer kwalijk en kan dit als een vorm van propaganda worden gezien.

Wat is de oplossing?

Er komt nieuwe wetgeving waarin wordt geëist dat algoritmes transparanter zijn. Ook moet je kunnen zien welke parameters jouw algoritme bepalen. Daarnaast moeten platforms meerdere aanbevelingen gaan aanbieden. Dit vergroot het aanbod aan informatie en voorkomt een te gekleurde berichtgeving dat maar één kant van de medaille belicht. Zakelijke gebruikers mogen straks ook producten op andere plekken aanbieden, tegen andere voorwaarden. De nieuwe wetgeving beschermt niet alleen de privacy beter, maar levert ook meer keuzevrijheid op omdat je als zakelijke gebruiker niet meer aan één platform vast zit.

De veiligste oplossing? Wacht tot de nieuwe wetgeving er is. Maar dan ben je twee jaar verder. Wil je tóch doorgaan óf beginnen met TikTok? Verdiep je dan in de instellingen en het nieuwe privacybeleid. Zodat je weloverwogen en zeer bewust communiceert, je bewust van de mogelijke risico’s.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.