Leestijd: ca. 4 minuten

In elke email die je verstuurt staat naast de geadresseerde en de afzender ook een onderwerpregel. De onderwerpregel bepaalt voor een groot deel het succes van de email. En een succesvolle email is voor dit artikel een email die wordt geopend. Natuurlijk vinden we als marketeer dat ook de conversie belangrijk is, dat is echter een ander thema.

De focus nu op het succes van de email door de onderwerpregel te versterken. Een onderwerpregel moet aansprekend zijn voor de ontvanger. Vaak is dat nog complex (tenzij er volledig met goed ingerichte marketing automation wordt gewerkt) omdat niet elke ontvanger van de nieuwsbrief dezelfde relevantie hecht aan de inhoud van de onderwerpregel.

Deze 7 tips geven handvatten om vanuit een algemeen beeld onderwerpregels te ontwikkelen die goed aansluiten bij een groter deel van de ontvangers.

 

Zorg voor een urgentie

Een urgentie in de onderwerpregel meenemen zorgt voor een soort van druk op de ontvanger. Er is haast bij want het aantal dagen of de voorraad is beperkt.

  • deze aanbieding is slechts tot vrijdag geldig
  • alleen vandaag reageren helpt
  • morgen is het webinar al
  • er is slechts plek voor 20 deelnemers

Het geeft een soort van natuurlijke neiging van mensen om te kijken naar datgene waar de urgentie op is gericht.

 

Krachtige aanzet

Een sterk statement of een stevige aanzet om mensen aan te geven en te duiden op de mogelijkheden die er zijn. Denk aan:

  • ben je op zoek naar …? Wij hebben de oplossing
  • ga je verbouwen? Wij hebben de beste materialen

Je stelt een vraag waar mensen zich in herkennen, door deze herkenning gaan mensen sneller mee in het antwoord wat erna wordt gegeven. Het tweede deel van de onderwerpregel moet een sterk statement zijn dat impact heeft op de lezer.

 

Verzorg een glimlach

Het gebruiken van humor is een lastige, het kan zeer goed werken maar ook tegen je werken. Let op dat de humor niet te ver te zoeken is en redelijk algemeen geaccepteerd is.

 

Speel in op emotie

Het inspelen op emotie is een belangrijke drijver voor het openen. Emotie spreekt aan en dan willen we als mens meer weten. Vooral fondsenwervers maken gebruik van de emotionele kant van de mens. Teveel emotie stoot echter ook weer af, varieer met onderwerpregels bij het inzetten van emotie.

  • mag ik 5 minuten van je tijd om deze mensen te redden
  • voor 1 sms kan een kind naar school

 

Maak mensen geïnteresseerd

Wek de interesse bij mensen door ze te teasen. Opvallende uitspraken en juist inspelen op net ander gedrag kan nieuwsgierigheid opwekken. Nieuwsgierigheid is een tricker om de mail te openen.

  • je wilt deze mail niet lezen
  • het geheim is ontdekt, lees verder

 

Stel mensen een vraag

Bij het stellen van een vraag zijn mensen ook op zoek naar het antwoord. Dat antwoord staat natuurlijk in de mail.

  • hoe kun je tegen dit voorstel nee zeggen?
  • waarom zou je deze mail niet openen?

De vraag moet natuurlijk wel een relatie hebben met de inhoud van de mail, het product, dienst of merk en de uitstraling.

 

Wees aardig

Je krijgt wat je ontvangt. Als je dus aardig bent, dan zul je aardige mensen terug krijgen. Om het moment dat je aardig begint tegen mensen dan is de kans aanwezig dat ze de mail openen om de rest van het “aardig zijn” willen ervaren.

  • we kunnen je niet genoeg bedanken
  • we hebben je echt gemist afgelopen … en daarom…

Deze 7 tips hebben tot doel om na te denken over de onderwerpregel. Te vaak wordt deze regel er even bij geschreven terwijl het essentieel is dat de email wordt geopend en de onderwerpregel als eerste wordt gezien. Daarom is die regel als eerste bepalend als succesfactor.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.