Leestijd: ca. 3 minuten

Eieren, iedereen ziet ze wel eens langs komen op Twitter. Mensen die geen avatar bij hun account hebben gezet, maar het ei waarmee je account begint (om te laten zien dat je nog niet uitgekomen bent) laten staan. Wat denken mensen van deze ei-accounts? Zijn deze accounts actief of juist altijd inactief? Kan je eigenlijk wel een (actief) Twitteraccount hebben met een ei-avatar?

De behulpzame @martencs schreef een programmaatje om te constateren hoeveel van zijn volgers (en hun volgers) een ei als ava hadden. Na een hoop berekeningen bleek 0,13% van de bekeken accounts een ei als avatar te hebben. En waar een account met avatar gemiddeld 3 tweets per dag verstuurt, verstuurt een ei-account er gemiddeld 1 per dag. Dit getal werd gevormd door enkele accounts die ondanks hun ei actief tweeten, want de meeste ei-accounts tweeten niet, of 0,05 tweets per dag. Hieruit is duidelijk te zien dat ei-accounts meestal niet erg actief zijn, maar ook niet veel voorkomen in de lijst van volgers.

Komt dit doordat er weinig ei-accounts zijn of omdat mensen deze gewoon weigeren te volgen? Om dit te testen vroeg ik op Twitter wat mensen voor eigenschappen toeschreven aan ei-accounts. Op mijn vraag kwamen veel reacties met meestal dezelfde toon. Iedereen gaat er vanuit dat een ei-account inactief is, of misschien een echte beginner. Ze willen daarom dit soort accounts niet volgen. Als er tweets vanaf worden gestuurd, gingen ze er automatisch vanuit dat dit een spamaccount moest zijn. Na navraag gaven de twitteraars de volgende eigenschappen aan zo’n ei-account:

  • Slordig/onzorgvuldig
  • Vergeetachtig
  • Onpersoonlijk/ niet betrokken
  • Niet serieus/onbetrouwbaar
  • Saai
  • Geen doorzetter

Mensen volgen dus liever geen accounts die een ei als avatar gebruikt omdat ze deze niet serieus kunnen nemen. Dat betekent dat de hoeveelheid ei-accounts veel groter kan zijn, maar deze het liefste niet gevolgd en zelfs geblocked worden. Met een ei hoor je er dus echt niet bij (of misschien alleen met Pasen)!

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

6 reacties

  1. Bram Koster
    Bram Koster

    Grappig onderzoek! 🙂

    De hamvraag is natuurlijk of Twitter stiekem Easter Eggs heeft verstopt in de eieren. Of dat ze ze met Pasen een strikje omdoen, net als Google Doodle!

    Beantwoorden
  2. @martencs

    Leuk artikel 🙂

    Wat me vooral opviel is dat een “ei” veelal weinig tweet, niet erg veel mensen volgt en dat ze vaak met name familie, vrienden en collega’s volgen.

    In die zin lijkt het dat een “ei” graag op de hoogte blijft van wat er om hem heen gebeurt (nieuwsgierig) maar geeft ‘ie niet graag zijn eigen identiteit bloot. De online roddeltante? 😛

    Beantwoorden
  3. Natalie Vijlbrief

    Bram: Oh dat zou ik echt heel leuk vinden, als Twitter de eieren een paasmake-over zou geven. Maar Twitter is geen Google (gelukkig maar anders was het sociale aspect vast mislukt) en ik weet niet of Twitter zo creatief is 🙂

    Marten: Het is inderdaad waar dat eieren weinig tweeten en vooral vrienden en familie leek te volgen. Maar een online roddeltante zou dan toch juist willen tweeten met wat ie waar heeft gelezen? Dus iig veel retweets versturen? 🙂 Het lijken eerder de stille online muurbloempjes vind ik.

    Beantwoorden
  4. apollodrm

    Dat klinkt wel weer erg romantisch though, “stille online muurbloempjes” 😀

    Wel leuk onderzoek zo vlak voor pasen idd, timing ftw 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.