Leestijd: ca. 4 minuten

Hoe zorg je voor een juiste hoeveelheid én kwaliteit van je leads zodat je voldoende nieuwe klanten genereert? Door inzicht te krijgen in de waarde van een lead, kun je beter prioriteren én efficiënter werken. Het binnenhalen van enkele leads met een hoog rendement is veel interessanter dan het genereren van grote aantallen leads met een laag rendement. Kies voor een efficiënte en duurzame strategie: meer omzet voor minder tijd en geld. We geven je acht tips voor een hogere kwaliteit van je leads.

Tip 1: Ken je doelgroep

Richt je niet alleen op je product of dienst, maar wees je bewust voor wie deze is bedoeld: je doelgroep. Onderzoek ook of je leads zich binnen je doelgroep bevinden. Dat zorgt namelijk voor een groter succes. En vind uit wat hun interesses zijn en wat zij over je product of dienst willen weten.

Tip 2: Stel eisen aan je leads

Aan welke eisen moet een lead volgens de marketing- en verkoopafdeling voldoen? Door de normen van deze twee afdelingen te bepalen en regelmatig met elkaar af te stemmen, krijg je inzicht in de juiste leads en krijg je inzicht in de verbeterpunten. Ook kun je leads categoriseren door middel van lead scoring. Zo wil je onder andere inzicht in het klantprofiel (beslissingsbevoegdheid); in welke onderwerpen in de lead geïnteresseerd en engagement van de lead (hoe vaak en lang is de lead aanwezig op je website).

Tip 3: Bied relevante content

Bied content die aanslaat bij je doelgroep én de informatiebehoefte die zij hebben. Probeer verschillende vormen en onderwerpen en durf te experimenteren. Zo kom je erachter wat wel en niet werkt en hoe je het beste tot goede leads komt.

Tip 4: Creëer waardevolle contactmomenten

Met de juiste opvolging creëer je waardevolle contactmomenten en stuur je op het juiste moment richting aankoop of gesprek. Vult een lead een formulier in, dan geeft dit aan dat hij/zij interesse heeft. Maar deze lead zit wellicht nog niet te wachten op een telefoontje. Met zogenaamde lead nurturing probeer je jouw boodschap zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de informatiebehoefte van je lead.

Tip 5: Verzamel feedback

Wil je je boodschap en de gebruikerservaring verbeteren? Verzamel dan gebruikersfeedback via je website. Zo onderzoek je waar problemen zijn en waar een lead afhaakt in het proces. Ook huidige klanten kunnen je waardevolle informatie geven over hun behoeften en interesses en wat zij als een probleem ervaren. Door regelmatig de mening van leads en klanten te vragen, krijg je nieuwe inzichten. Dit leidt tot betere kwaliteit van je producten of diensten.

Tip 6: Verzamel data

Door inzichtelijk te maken hoe je lead-to-sale-proces eruitziet, kun je gerichter sturen op het binnenslepen van de leads die het meeste opleveren. Maak bijvoorbeeld gebruik van call tracking om te achterhalen waar een lead vandaan komt of Leadinfo zodat je weet wie op je website is geweest.

Je doel: je lead-to-sale-funnel wordt in kaart gebracht met online én offline conversion tracking. Spits dit toe op kanaal, campagne en omzet. Zo breng je kwaliteitsverschillen in kaart en kun je hierop sturen.

Zo ontdek je bijvoorbeeld dat er veel meer kwalitatieve leads binnenkomen via een specifiek kanaal of een specifieke campagne. Hierdoor kun je je marketingbudget veel efficiënter inzetten.

Tip 7: Besteed je mediabudget slim

Richt je op leads die al interesse hebben getoond in je product of dienst. Door hen te blijven benaderen met relevante en kwalitatieve content, vergroot je de kans dat ze uiteindelijk klant worden. Kijk daarnaast kritisch naar je mediabudget. Zijn er verschuivingen benodigd op basis van je verkregen inzichten over leadkwaliteit? Zo geef je niet onnodig geld uit.

Tip 8: Houd je leads warm

Communiceer transparant en realistisch naar je leads over leveringstijden en contactmomenten. Dit voorkomt teleurstellingen. Houd je leads warm zodat ze eerder ook daadwerkelijk klant worden.

Bron: Frankwatching

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.