Leestijd: ca. 8 minuten

Hoe bind je klanten aan je bedrijf? Een bijzonder effectieve manier om dit te doen is via een loyaliteitsprogramma dat klanten beloont om voor jouw bedrijf te kiezen. Er zijn verschillende programma’s waaruit je kunt kiezen. Wij zetten de voordelen, de verschillende types en de te doorlopen stappen voor je op een rijtje.

Voordelen loyaliteitsprogramma’s

  • Sterkere klantenbinding: loyaliteitsprogramma’s helpen bedrijven klanten te behouden door klanten te belonen voor hun herhaalde aankopen. Dit leidt tot meer klantenbinding en een hogere waarde per klant.
  • Hogere omzet per klant: bonusprogramma´s kunnen bestaande klanten en nieuwe klanten aanmoedigen om meer uit te geven bij je bedrijf. Loyale klanten ontvangen beloningen wanneer ze dit doen. Dit leidt tot meer verkoop en inkomsten voor het bedrijf.
  • Accuratere klantgegevens: bij spaarprogramma´s worden vaak klantgegevens verzameld. Denk aan zaken als de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een klant. Deze gegevens worden gebruikt om de klantervaring te verbeteren en marketing te personaliseren voor loyale klanten. Denk aan de bonuskaarten van AH en Jumbo.
  • Sterkere merkreputatie: loyaliteitsprogramma’s helpen bedrijven een positieve reputatie op te bouwen door te werken aan hun de klanttevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat een hogere klanttevredenheid leidt tot meer klantentrouw en positieve mond-tot-mondreclame.

Types loyaliteitsprogramma’s

Enkele types van beloningsprogramma’s voor klanten die vaak voorkomen in Nederland zijn:

  • Puntenprogramma’s: bij dergelijke spaarprogramma’s verdienen klanten punten voor elke aankoop die ze doen. Ook ontvangen ze bijvoorbeeld punten voor specifieke acties, zoals het aanbrengen van nieuwe klanten of het invullen van enquêtes. Deze punten kunnen ingeruild worden voor beloningen, zoals kortingen, gratis producten of speciale voordelen.
  • Programma’s met niveaus: deze programma’s hebben verschillende niveaus of levels die klanten doorlopen op basis van hun betrokkenheid of uitgaven. Klanten op hogere niveaus krijgen extra voordelen, zoals een voorkeursbehandeling of exclusieve toegang tot speciale evenementen.
  • Lidmaatschapsprogramma’s: bij deze systemen betalen de klanten een vergoeding om lid te worden en krijgen zij speciale kortingen of voordelen. Een voorbeeld hiervan is Bol Select.
  • Hybride programma’s: in deze spaarprogramma’s worden elementen van verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s gecombineerd, zoals punten en extra voordelen voor leden. Daardoor bied je klanten een meer gepersonaliseerde en flexibele beloning.

7 voorbeelden van succesvolle loyaliteitsprogramma´s

Booking.com Genius
Dit spaarprogramma beloont klanten voor hun loyaliteit aan Booking.com met exclusieve kortingen, kamerupgrades en andere voordelen. Hoe vaker je gebruik maakt van Booking Genius, hoe hoger je korting en hoe goedkoper het is om een kamer te boeken. Ook krijg je goedkope of gratis upgrades krijgen naar een betere kamer als trouwe klant.

Albert Heijn Bonuskaart
Met de bonuskaart van Albert Heijn verdienen klanten punten voor aankopen in de winkel. Die punten kun klanten niet alleen inwisselen voor kortingen maar ook voor andere voordelen. Via de bonuskaart ontvangt de klant op basis van zijn koopgedrag ook persoonlijke kortingen op bepaalde producten. Ook de grote concurrent van de AH – Jumbo – maakt gebruik van een vergelijkbaar bonusprogramma.

KLM’s Flying Blue
Dankzij dit programma sparen klanten voor vluchten met KLM en haar partners zogenaamde air miles sparen. Die punten wisselen zij in voor goedkopere vluchten en hotelovernachtingen. Hoe langer de afstand die je vliegt, hoe meer punten je krijgt en hoe groter de beloningen.

Spaarprogramma van Shell
Klanten sparen in dit programma punten van de Nederlandse olie- en gasmaatschappij Shell voor aankopen bij Shell-tankstations. Die punten kunnen worden ingewisseld voor kortingen op brandstof en enkele andere beloningen. Dit is een goed voorbeeld van loyaliteit opbouwen in een competitieve sector.

Starbucks Rewards
Via Starbucks Rewards verdienen klanten punten voor elke aankoop bij Starbucks. Die punten wisselen zij in voor voordelen zoals gratis drankjes, eten en kortingen. De app van Starbucks werkt wereldwijd. Dus of je nu in Amsterdam een koffie koopt of in NYC, je blijft punten sparen.

Amazon Prime
Amazon Prime is het lidmaatschapsprogramma van Amazon. Prime-members genieten van vele voordelen. Denk aan snellere verzending (soms met levering op dezelfde dag), streaming van films en tv-shows, gratis games en andere voordelen.

Dit is een membership rewardsprogram waar je maandelijks voor moet betalen om lid te blijven. Een vergelijkbaar programma is bijvoorbeeld Bol Select. Ook daar betaal je een vergoeding voor bepaalde voordelen, zoals snellere levering en een eenvoudigere retour.

MijnKPN
MijnKPN is het loyaliteitsprogramma van KPN, één van de belangrijkste telecomproviders in Nederland. Leden van MijnKPN sparen punten voor het gebruik van KPN-diensten waarmee klanten kortingen op producten en diensten kunnen krijgen. Ook heeft het programma partnerbedrijven die een korting aanbieden wanneer je MijnKPN punten gebruikt om bij hen aankopen te doen.

Wanneer start je met een loyaliteitsprogramma

1. Je hebt een solide klantenbestand

Loyaliteitsprogramma’s zijn het meest effectief als een bedrijf al een vast klantenbestand heeft dat het kan belonen. Als je net begint met je bedrijf heb je nog niet veel klanten. Het is dan voordeliger om je te richten op het opbouwen van je klantenbestand voordat je een loyalty programma opzet.

2. Je wil klantenbinding versterken

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om jouw klanten aan te moedigen om zaken te blijven doen met jouw bedrijf. Ook als het moeilijk blijkt klanten te behouden en aan te trekken, kan een spaarprogramma een goede manier zijn om dit te doen.

3. Je hebt de middelen

Een loyaliteitsprogramma implementeren en beheren kost tijd en moeite. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je de middelen hebt om het spaarprogramma goed uit te werken. Hieronder vallen zaken als arbeidstijd, marketingbudget en technologie om het programma op te zetten en te beheren.

Hoe begin je met een loyaliteitsprogramma?

Stap 1: Bepaal je doel

Bepaal voordat je een spaarprogramma opzet jouw doelen. Wil je bijvoorbeeld de klantenbinding verhogen, de verkoop stimuleren of waardevolle klantgegevens verzamelen? Met duidelijke doelen maak je een loyalty programma maken dat aansluit bij de behoeften van je bedrijf.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Bedenk voor wie je loyaliteitsprogramma bedoeld is. Ga na of het programma open staat voor alle klanten, of is het gericht op specifieke segmenten van je klantenbestand? Analyseer je doelgroep. Zo kun je het programma zoveel mogelijk afstemmen op hun behoeften en voorkeuren.

Stap 3: Kies het voor jou geschikte loyaliteitsprogramma

Er zijn veel verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s om uit te kiezen. Denk aan op punten gebaseerde programma’s en op niveaus gebaseerde spaarprogramma’s. Bedenk welk type programma het beste past bij de behoeften en doelstellingen van je bedrijf en je doelgroep.

Stap 4: Gebruik het loyaliteitsprogramma en verbeter het

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van hoe je loyaliteitsprogramma eruit zal zien, is het tijd om het op te zetten. Het is ook belangrijk om dit programma te blijven verbeteren om de beste resultaten te behalen.

Bron: www.dbf.nl

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.