Leestijd: ca. 4 minuten

In de praktijk is het een vaak gehoorde vraag. Hoe krijg ik mijn managers of directie mee wanneer ik een campagne of strategie heb uitgedacht. Zeker in deze tijd. Veel delen van de campagne die online uitgerold moeten worden geven de laag management en directie onzekerheid. En wanneer gaan ze de marketing en communicatiedeskundige vertrouwen op zijn of haar competenties. Lastig. Maar er zijn manieren om het management en de directie mee te nemen en de kans op acceptatie te vergroten.

 

Introduceer koffiemachinemarketing

Betrek collega’s bij de plannen die je hebt al in een vroeg stadium. Teveel vernieuwing en verandering werkt remmend. Mensen laten nadenken over jouw idee en de tijd geven om dat te laten bezinken, geeft hen de tijd tot vernieuwd inzicht en geeft jou de tijd om de basis voor de campagne en strategie nog beter neer te leggen. Zeker mede op basis van de reacties die zij geven.

 

Management vroeg betrekken

Nagenoeg hetzelfde als koffiemachinemarketing geef je managers en directie van tijd tot tijd inzicht in de kleine stappen die in je plan zitten. Dat betekent dat management je beter kan volgen, onderling kunnen ze de kansen en bedreigingen bespreken en daarmee de slaag- en faalfactoren. Maar ook de tijd tot bezinning is groot. Geduld is in deze een schone zaak.

 

Zorg voor een echt plan

Testen en experimenteren zit in ons bloed als goede gedreven marketeer. We zijn leergierig en willen alles weten en daarmee ook uitproberen. Management en directie schrikt van de vele verschillende probeersels. Zeker als daar geen structuur in zit. Denk bij je marketingstrategie en marketingcampagne vanuit een doel dat je wilt behalen. Zorg dat je de route kent, zorg dat je alternatieven weet, zorg dat je op de hoogte bent van veranderingen in je speelveld met betrekking tot de strategie en campagne. Een consistent plan met ruimte voor geplaatste, doordachte en geplande experimenten is de basis.

 

Ken je “go & no go” momenten

Als je plan gestructureerd is opgebouwd dan ben je op de hoogte van de momenten waarop een stap of fase in de campagne minder goed verloopt of door omstandigheden aangepast moet worden. Ook het onderkennen en plannen van momenten waarop de strategie of campagne gestopt kan worden is cruciaal om managers en directie mee te krijgen. Het kernwoord van flexibel werken is gedisciplineerd werken. Dat klinkt gemakkelijk dan het is.

 

Ken de cijfers

In de praktijk kennen veel marketing- en communicatieprofessionals niet de cijfers en kengetallen van de eigen business. Wat zijn huidige resultaten, wat is de verblijftijd op een website, verschilt die per klantgroep of persona, hoe leest een klant, is er verschil tussen werving/herkomst van een klant en de waarde van een klant. Het zijn maar een paar thema’s waar je als deskundige wel de kengetallen van op je netvlies moet hebben. Je bent toch ook eigenlijk als bestuurder van een auto voortdurend op de hoogte van de status van de auto?

 

Voorspel de ROI

In een campagne of strategie is het eigenlijk vanzelfsprekend dat “alles” meetbaar is. Toch is het bepalen van een ROI vaak voor velen een erg lastig en complex vraagstuk. Als management en directie overtuigd moeten worden van jouw plan, zie dat dan alsof zij de bank zijn die moeten investeren in jouw plan. “Wat krijg ik er voor terug?”, is een basisvraag.

 

Vertel het verhaal

Ken de strategie of het plan van binnen en van buiten. Vertel de mensen het verhaal van je strategie of campagne en geef geen power point presentatie.

Deze 7 manieren zijn maar een topje van de ijsberg van manieren die er zijn om management en directie te overtuigen. Het voordeel bijvoorbeeld van het hebben van een ROI van het gehele plan maar ook van delen van het plan, maakt dat je meer doelstellingen hebt die je kunt bereiken. Dan is de kans dat je een doelstelling haalt ook groter. Vier dan ook de successen, ook de kleine. Dat geeft een positieve vibe. En dat helpt!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.