Leestijd: ca. 5 minuten

Er worden steeds meer smartphones en tablets gebruikt om online aanwezig te zijn. Hoog tijd dus dat je marketingstrategie ook een mobiele tak krijgt. Maar hoe verschilt je mobiele strategie met die van je algemene online strategie? De volgende vijf tips leggen je haarfijn uit hoe je de perfecte mobiele campagne opstart.

1. Houd het simpel

Hoewel de schermen van smartphones opnieuw groter en groter worden, is het verschil met een desktopscherm nog steeds erg groot. Je hebt in de mobiele wereld dus veel minder plaats om je toekomstige klanten te overtuigen. Zorg er daarom altijd voor dat je communicatie kort, maar wel krachtig overkomt, en verwijder alle elementen die niet bijdragen tot het overbrengen van je boodschap. Als je beschikt over een responsive website helpt het design je hier alvast mee, maar bekijk ook zeker of er geen elementen in je desktopversie zitten die perfect verwijderd kunnen worden in de verkorte mobiele versie.

2. Locatie is alles

Je weet zelf wanneer je je smartphone het meest gebruikt, en dat is ongetwijfeld niet thuis op de bank, maar wel op eender welke andere locatie. Location based services zijn dan ook erg in trek tegenwoordig. Zorg er dus voor dat ze bij jouw merk online vinden wat ze op dat moment nodig hebben, en target je publiek op basis van waar ze zich bevinden. Leid ze vervolgens naar jouw dichtstbijzijnde locatie met een handige beschrijving of zelfs een klein kaartje. Houd ook zeker in het oog welke events er zich bij jou in de buurt afspelen en speel daar handig op in in je mobiele strategie. Is er bijvoorbeeld een festival gaande dat onverwachts is omgetoverd tot een modderpoel? Dan heb je als laarzenverkoper een ideaal publiek klaarstaan die je alleen maar naar jouw winkel moet leiden.

3. Wees persoonlijk

Je mobieltje is zowat het persoonlijkste toestel dat je in je bezit hebt. Wanneer je op dat toestel wordt aangesproken door merken, wordt dat dus al snel als indringerig gezien. Dat gevoel kan je echter makkelijk vermijden door de persoonlijke weg op te gaan in je mobile marketing campagne. De Netflix app is een perfect voorbeeld van een dergelijke persoonlijke aanpak op je smartphone of tablet. De gebruiker geeft aan welke films en series hij of zij goed of net helemaal niet goed vindt, en aan de hand daarvan worden nieuwe voorstellen gedaan. Wat we uit dit Netflix-verhaal kunnen leren, is dat het erg belangrijk is om over voldoende info te beschikken om deze persoonlijke voorstellen te kunnen doen, en daar wringt het schoentje vaak. Aarzel dus niet om je klanten vragen te stellen, maar wees niet te opdringerig en maak goed duidelijk dat je deze info zal gebruiken om zijn of haar mobiele beleving met je merk te verbeteren.

4. Toon je mobiele aanwezigheid offline

Door je klanten op basis van hun locatie te targeten, kan je ze naar je offline locatie leiden. Maar ook je klanten die al bij jou aanwezig zijn, kan je een extra positieve ervaring geven door hen mobiel meer info te geven. Toon daarom je mobiele aanwezigheid in je offline vestigingen, en geef ook meteen aan waarom ze naar je mobiele website zouden surfen terwijl ze al in je winkel staan. Om ze naar de juiste landingspagina te leiden, heb je een zo gebruiksvriendelijk mogelijke url nodig. Toon je klanten dus geen ellenlange internetadressen, maar verkorte versies of QR-codes. Hou er bij die laatste wel rekening mee dat de codes op een plek hangen die makkelijk te scannen zijn, want niets is zo frustrerend dan nuttige info die jammer genoeg onbereikbaar is.

5. Integreer mobile in je campagnes op andere kanalen

Ook voor deze tip kan je snel even bij jezelf te raden gaan: als je overdag op je mobieltje iets opzoekt, is de kans groot dat je daar ’s avonds verder op ingaat op je desktop of tablet, niet? En jij bent niet de enige die dat doet. Mobiele zoekopdrachten worden vooral gebruikt in de allereerste fase van je research, maar hoe dieper je ingaat op een bepaald onderwerp, hoe groter de kans dat je overschakelt naar een desktop. Denk daar dus aan in iedere campagne die je mobiel opstart: je klant is hier wel begonnen, maar gaat niet per se ook op de smartphone eindigen. Het is daarom belangrijk dat je ook op de desktop van je bezoekers aanwezig bent, en zo binnen één campagne op verschillende kanalen de aandacht naar jouw merk trekt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.