Leestijd: ca. 7 minuten

Voor ondernemers is het veelal problematisch om daadwerkelijk plannen te maken. Vaak is het een kwestie van gewoon doorgaan. Want er zijn deadlines, afspraken en 1.001 andere dingen te doen. Maar als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Wil je echter groeien en geen urenfabriek meer zijn? Maak dan een actieplan en ga stapsgewijs te werk, want ondernemen kun je gewoon leren.

Dat is het advies van Bart van den Belt, oprichter van het trainingscentrum Zakelijke Succes Academie. “Ondernemen is nou eenmaal iets dat in je bloed moet zitten.” Dat is een aanname die veelal wordt gebruikt om het succes dan wel falen van iemand te verklaren. Niets is minder waard, stelt de ondernemersexpert. Zijn visie is dat ondernemen een vak is en dat vakmanschap een kwestie is van het opbouwen van de juiste kennis, vaardigheden en ervaring. Hij geeft 10 tips die veel ondernemers kennen maar te weinig mee doen.

1. De kunst van het niks doen

Plan tijd om inzichten te verkrijgen in plaats van continu door te blijven hollen. Waarheen eigenlijk? Neem een voorbeeld aan de gefortuneerde ondernemer Warren Buffet, die het grootste deel van zijn werkzame leven bezig was om inzichten te krijgen in zijn markt. Nu moet er natuurlijk gewoon brood op de plank komen maar je kan hier een begin mee maken. Plan een volle dag om eens stil te staan bij waar je mee bezig bent, wat er in de wereld gebeurt en hoe jouw bedrijf daar nog in past. Bekijk ook eens kritisch waar je geld mee verdient en aan spendeert. Wedden dat zo’n dag lucratief is?

2. Marketingplan

De meeste gemaakte fout van ondernemers is het ontbreken van een marketingplan. Iedereen kent de waarde van zo’n plan. Toch realiseren slechts weinig ondernemers dit. Wil je echt groeien? Laat marketing dan ook een volwaardig onderdeel van je werk zijn en laat het niet op toeval aankomen. Bovendien is het erg duur als je ingaat op ad-hoc-aanbiedingen en last-minute-deals die weinig opleveren en vooral geld kosten. Maak het eenvoudig en stel een kalender op en vul per maand in wat je wil bereiken, welke middelen je inzet en hoeveel budget je hiervoor hebt. Het is jouw bedrijf, jouw visie. Wees dus ook de kapitein die bepaalt wat jullie imago is.

3. Hoofdpijndossiers

Neem voor eens en altijd afscheid van hoofdpijndossiers. Een inkoppertje? Wedden dat jij nog een paar van die dossiers op de plank hebt liggen? Zorg er op korte termijn voor dat je hier korte metten mee gemaakt hebt. Dat lucht op, geeft ruimte voor nieuwe dingen en maakt je sterker als ondernemer.

4. Leer, luister en lach

Je onderneming kan niet harder groeien dan dat jij je ontwikkelt. Zet dus op een rijtje op welk gebied jij je verder wil ontwikkelen. Maak er echt tijd voor om jezelf beter te maken als ondernemer. Zijn er webinars of evenementen die leerzaam kunnen zijn? Systemen of vaardigheden die je onder de knie wil krijgen? Nu ga je ze gewoon leren. De kosten kunnen je misschien afschrikken maar bedenk dat je ze af kunt trekken van de belasting. Dat maakt het al veel aantrekkelijker.

5. Aandacht voor klanten

Neem echt de tijd voor je klanten. Veel ondernemers zijn superdruk maar niet altijd met hun klanten. Investeer tijd om erachter te komen welk probleem jij nu echt voor ze oplost, waar de pijnpunten liggen en of je echt levert waar ze om vragen. Plan in je kalender ook wekelijks een uurtje om enkele klanten te bellen – niet mailen! – om bij te praten. Die tijdsinvestering verdien je 100 procent zeker terug. Het is tenslotte nog altijd goedkoper om klanten te behouden dan nieuwe te vinden.

6. Niks te wensen met de goede mensen

Zorg er in de eerste plaats voor dat je met de goede mensen werkt en vervolgens dat jij goed voor hen zorgt. Onderschat de waarde niet van een goede werknemer die loyaal is. Dat betekent niet dat je de hoogste salarissen moet betalen maar een goede werkomgeving moet creëren waar zij zich gewaardeerd voelen. Kijk wat jij kan doen om je werknemers beter te maken en betrek ze bij jouw plannen, doelstellingen en strategie.

7. Standaardiseer je verkoopproces

Sales kost veel tijd: offerte hier, plannetje daar. Standaardiseer het salesproces dan ook optimaal. Het is niet ingewikkeld, het scheelt je wel een hoop tijd en het komt professioneler over. Maak die standaardoffertes, een lijst met questions & answers met de meest gestelde vragen en een e-mail voor bevestigingen. Werk je veel op urenbasis? Probeer dan toch zoveel mogelijk met pakketten van werkzaamheden te werken. Zowel voor de klant als voor jezelf geeft dit helderheid en overzicht.

8. Money wise

Stuur op cijfers en op cashflow. Ondernemingen die groeien, krijgen niet alleen te maken met hogere omzetten maar ook met hogere kosten. Dat betekent dus meer risico. Maak een financieel plan zodat je precies weet hoeveel omzet je iedere maand moet halen maar ook welke cashflow er continu moet zijn. Het kan een oplossing zijn om vooruit te factureren of om het totaalbedrag te splitsen in maandbedragen.

9. Onderscheidend vermogen

Toen je voor jezelf begon, was dat vanuit een gedachte, een inzicht of een visie. Weet je nog wat dat was? Zorg dat dit weer op je netvlies komt, want dit was je onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan andere ondernemingen? Maak dit concreet en gebruik het in je communicatie en marketing. Klanten willen een bedrijf met een eigen verhaal, niet het zoveelste bedrijf dat zegt professioneel, betrouwbaar en innovatief te zijn. Vind je het lastig om erachter te komen wat jou anders maakt? Gebruik dan de ‘Golden Circle’-methode van Simon Sinek. Die helpt je te verwoorden waarom je doet wat je doet en hoe je dat doet.

10. Doen!

De belangrijkste tip is: doen! Je kunt duizenden tips lezen maar daar alleen word je niet beter van. Het gaat erom dat je de mouwen opstroopt, uit je comfortzone komt en veranderingen doorzet. Kies enkele tips en ga hiermee aan de slag. Want van goede voornemens alleen is nog nooit iemand beter geworden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.