Leestijd: ca. 3 minuten

Logo NS Hispeed.nl

Ter oriëntatie op een tripje naar  Duitsland bezocht ik vorige week de internationale website van de Nederlandse Spoorwegen, Hispeed.nl. Want hoewel ik met gezonde tegenzin elke dag van de trein gebruik maak, als braaf forens pendelend tussen woon en werk, kan het spoor best relaxed zijn als je wat verder weg moet, buiten de spits om. Een zitplek, koffie, krantje, laptopje erbij en gaan zoals het hoort te gaan.

Mijn teleurstelling was dan ook groot toen ik bij het bezoek aan de nieuwe internationale reissite al snel merkte dat de boekingsmodule niet werkte. Initieel surfend met Firefox haakte ik na een test in Internet Explorer al snel af; Als het niet werkt blijf ik niet lang hangen. Wel stuurde ik, in een vlaag van filantropie, nog een mailtje met een omschrijving van mijn probleem. Op goed geluk naar info@hispeed.nl, want naast een 0900-nummer en een nogal beperkte contact sectie zag ik nergens andere contactinformatie staan, op een prehistorisch postadres na.

Vandaag deed ik weer een poging. En opnieuw werkte die verdammte boekingsmodule niet, in zowel Internet Explorer als Firefox. Ook thuis krijg ik dezelfde lege invoervelden. Uit pure nieuwsgierigheid toch maar eens een rechterklik-view source. Blijkt dat de vrindjes van Hispeed.nl het geheel laten draaien op open source content management systeem (CMS) Joomla!.

Begrijp me niet verkeerd, er is absoluut niets mis met het Joomla!, sterker nog, als out-of-the-box oplossing, met een leuke template voor een paar dollar, kan Joomla! echt een goede oplossing zijn. Maar voor gebruik als serieus online verkoopkanaal voor een kapitaalkrachtige partij als de Nederlandse Spoorwegen, ik weet niet, het verbaasde me een beetje. Ik weet dat Joomla! door meerdere grote partijen ingezet wordt, maar wat moet je met een standaard framework dat je beperkt in initiële ontwikkeling, competitief zero voordeel geeft en qua beveiliging best problematisch kan zijn? En waarom dan geen Typo3 of Drupal?

Het kan zijn dat ik Joomla! onderschat, maar ik snap het niet helemaal.  Kostbare retailruimtes op stations in heel Nederland worden omgebouwd tot uitgestorven “HiSpeed lounges”, grote campagnes worden opgezet, ook online en met affilliates, die overigens braaf traffic doorsturen in de hoop op een leuke conversie… Welke voordelen heeft Joomla! als je de middelen en het draagvlak hebt om te investeren en serieus in wilt zetten op online verkoop? Dan laat je toch een stukje hightech vanaf de grond opbouwen, precies volgens wens, iets dat werkt?

Enfin, Hispeed.nl is in elkaar gezet door Sqills. Mooi verkocht jongens, nu nog even de laatste loodjes. Neem ook die open dirs hier en daar even mee (mirror). Ik heb er voor de rest ook geen verstand van, geen idee of het echt kwaad kan maar het staat zo slordig.

Ik hoop in ieder geval binnenkort mijn reisje te kunnen boeken, hetzij met, jawel, enige vertraging..

Over de auteur

Na een studie op Dublin City University is Polle momenteel terug in Nederland en werkzaam bij internetbureau ISM.

17 reacties

  1. Dimitri

    Grappig, ik heb laatst ook op NS HiSpeed proberen te boeken. Ga je met meer mensen waarvan er 1 een OV jaarkaart heeft en de ander een voordeeluren kaart, dus dat vink je allebei aan. Kosten: €0,00! Geen geld!

    Wat echter nog grappiger is is het volgende: aangezien ik voor maar liefst 16 mensen wilde boeken moest ik dit telefonisch doen. Eerst wilde ik dus weten of er nog 16 plekken beschikbaar zijn om vervolgens een prijsindicatie te krijgen en dit weer terug te koppelen naar die 16 personen. Dat heeft dat vrouwtje verdomd lang geduurd om de simpele reden dat er GEEN systeem is die dat kan checken. Zij heeft serieus 4x via de voorkant van de website zelf moeten boeken om te kijken of dat nog ging om vervolgens alles te annuleren toen ik vroeg: “en hoe zit het met die trein van een uurtje later?” het is blijkbaar simpelweg niet mogelijk om te kijken hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn in een trein, ook niet voor de mensen die er werken!

    uiteindelijk moet wel gezegd worden dat ze me fantastisch heeft geholpen en werd ik keurig om 17:00 precies (zoals afgesproken) teruggebeld of ik mijn boeking definitief wilde maken, nadat ik een akkoord had van al mijn 15 reisgenoten.

    Beantwoorden
  2. Polle

    Ben blij, nouja, opgelucht te horen dat ik blijkbaar niet de enige ben die enige problemen had, anders was mijn post een beetje misplaatst!

    Ik kwam ook nog meer gekke dingen tegen in mijn speurtochtje gisteren, er moet daar echt nog het 1 en ander opgelost worden want momenteel is het niet professioneel opgeleverd..

    Beantwoorden
  3. Thomas Dral

    Slordig dat ze het op Joomla laten draaien. Op zich niks mis mee hoor maar de NS site draait toch ook niet op Joomla. Het is niet erg professioneel vind ik. Ze hebben geld zat om een site te laten ontwikkelen die wel gewoon werkt.

    Beantwoorden
  4. gyurka

    Geld zat om… vind ik geen argument. Het moet gewoon werken. Of iets open source en/of gratis is is geen maatstaf voor professionaliteit. Nu ben ik weinig bekend met Joomla, dus het kan best dat het totaal ongeschikt is voor wat men er mee wil doen.

    Wat ik maar wil zeggen; standaard pakket is wat mij betreft prima. Het halve internet (of meer?) draait op software die jij en ik zo gratis binnen halen en dat is in kwaliteit echt niet het minste.

    Overigens zie je wél vaak dat men standaard CMS(-achtige) pakketten nog moet of wil “tweaken” om aan bepaalde eisen te voldoen.

    Die open dirs zijn inderdaad wel erg slordig ja en de traagheid was me ook al eerder opgevallen. Dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk dat het in de opzet er in ieder geval ergens aan schort.

    Beantwoorden
  5. Pieter van Luijt

    Ik ben ook van mening dat het feit dat ze een open source CMS geen argument is om het af te kraken. Daarentegen moet het natuurlijk wel gewoon werken! In dit geval voldoet het dus niet echt. Die open dirs zijn heel slordig!

    Ik denk ook dat Joomla niet echt bedoelt is voor de toepassing van NS HiSpeed.

    Beantwoorden
  6. Jerome de Groot

    Een open source CMS is en blijft een open framework met daarbij het risico dat iedereen de programmatuur kan bekijken. Een beetje hacker heeft een fout snel gezien en kan dan ook in een mum van tijd een aantal dingen proberen bij een Joomla website.

    Aangezien ik in het verleden ook enkele keren met Joomla heb gewerkt, kan ik uit ervaring spreken dat ik een dergelijk systeem niet zou aanraden. Allereerst vanwege de gevoeligheid van hackers en ten tweede de snelheid van het Joomla systeem, wat niet tevens niet ten goede komt voor de server(load). Daarnaast geeft firebug geeft een laadtijd van bijna 6 seconden aan, onacceptabel en vrij hilarisch.

    Bedankt voor het artikel.

    Beantwoorden
  7. Gyurka Jansen

    Open source heeft ook het voordeel dat iedereen fouten kan corrigeren, natuurlijk. Closed source is daarbij geenszins een waarborg dat lekken niet worden gevonden.

    Ik wil niet vervallen in een dicussie van “ja maar”, “en aan de andere kant”, maar Open Source is zéker niet hetzelfde als onveilig. Als je dan je closed source CMS gaat of laat hosten dan heb je grote kans dat het staat te draaien op een systeem van (ten dele) open source software die zich door de jaren heen enorm heeft bewezen. (Ik noem alleen al Apache)

    Een minder geschikt stuk software, of een slechter pakket, is meer een probleem dan de vraag of het open- of closed source is, mijns inziens. Hoewel ik inderdaad wel huiverig ben voor een trend waarin open source vervalt in “laten we samen snel even dit opzetten” in plaats van een een gezamenlijke effort een veilig systeem neer te zetten. (Hoewel dat misschien ook te maken heeft met het niveau waarop het pakket draait?)

    Beantwoorden
  8. Pieter van Luijt

    In de tijd dat ik Mambo (de voorganger van Joomla)gebruikte had ik ook vaak last van spambots etc. Ik merk dat dit ook vaker voorkomt bij open source pakketten.

    Verder ben ik het met Gyurka eens dat het meer ligt aan de toepassing van de CMS. Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat HiSpeed gewoon het verkeerde pakket voor het doel heeft gebruikt.

    Zou NS uberhaupt doorhebben dat het niet echt lekker werkt?

    Beantwoorden
  9. Thomas Dral

    Ik denk dat de NS geen idee heeft dat het niet echt lekker werkt. Dat is toch het zelfde probleem met de Dienstregeling die loopt ook niet helemaal lekker maar zou de NS het doorhebben??
    K denk het niet….

    Beantwoorden
  10. Polle van Elsacker

    Ben het eens met het feit dat OS software NIET staat voor brak of onveilig en dat het internet er zonder open source heel anders uit zou zien (bv. Apache). Denk wel dat in algemene zin OS meer veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, maar dat sluiten problemen op dit vlak met CS absoluut niet uit.

    Als ik de Hispeed case bij Sqills lees, denk ik niet meteen aan het verbouwen van een standaard open source oplossing. Er zit blijkbaar een enorm brok techniek achter; Is het dan niet fijn dit zelf vanaf de grond af aan vorm te geven, in plaats van direct binnen de kaders van een bestaand pakket te gaan denken?

    Ik denk dat er bij een partij als de NS absoluut voldoende budget is voor een werkend stukje maatwerk. Zeker als ik meer lees over de visie van het bedrijf op internationaal treinverkeer en overige investering hierin vergelijk.

    Enfin; Joomla! zal vast wel kunnen werken voor het doel dat Hispeed.nl nastreeft, ik denk dat de reden voor de huidige problemen moet eerder gezocht moet worden bij een prutsende webbouwer en een slome NS webmaster die zelf blijkbaar geen problemen ziet.

    Beantwoorden
  11. Gyurka Jansen

    Tsja, die open dirs geven wel aan dat tenminste de afwerking niet helemaal is afgerond. Als er al aandacht aan besteedt is, dan kom je inderdaad al gauw bij beveiligingsrisico’s.

    Ben het inderdaad wel met je eens dat je bij maatwerk goed moet denken of je dat wel op basis van een bestaand systeem moet willen doen.

    Beantwoorden
  12. Jerome de Groot

    @dimitri, sluit mij helemaal bij jou aan. Zo zijn er nog een aantal Joomla! mappen die absoluut niet zichtbaar mogen zijn.

    Overigens heeft het personeel bij Sqills wel “skills”. Een bureau dat gespecialiseerd is in online rendementsverbetering, maakt geen optimaal gebruik van .htaccess. Domeinnamen als:
    http://www.jb-it.nl/, http://www.sqills.nl/ en http://www.sqills.com/ worden allen niet met een 301 redirect doorgestuurd. Zal zeker ten goede komen van het online rendement. NOT.

    Beantwoorden
  13. Koos Koets

    Open Source is niet het probleem, slechte open source wel, en daar reken ik Joomla zeker toe, zelden een product gezien wat structureel zo slecht in elkaar zat, als je dan toch zo nodig met PHP wilt rommelen, dan is Drupal redelijk netjes, howel zoals net gepost daar laatst ook weer een lek in zat.

    Beantwoorden
  14. Coen Zwiers

    Kijken op de web site van Hispeed zag ik tot mijn verbazing dat je nu voor € 50 naar London kunt reizen, enkele reis.
    Na telefonisch contact blijkt dat er sinds kort een enkele reis kan worden geboekt.
    120 dagen geleden heb ik voor gasten uit Australië tickets gekocht en aangezien een retour de gekoopste (€ 99) mogelijkheid was heb ik die genomen.
    Uit het telefonisch contact blijkt ook dat ik helemaal geen retour had mogen boeken omdat er niet word terug gereisd en had ik een enkele reis aan moeten schaffen van € 285pp(??!!)

    Dat er door de tijd heen enig prijsverschil ontstaat OK maar een verschil van €50 per persoon vindt ik absurd.

    De medewerker aan de telefoon had een houding van eigen schuld dikke bult.
    GRRRRRRRRRRRR!!!!!

    Dit is geen beste reclame.
    Gezien wat ze nu aanbieden moeten ze wel wanhopig zijn

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.