Leestijd: ca. 5 minuten

 

“Ik ga een universiteit echt niet liken op Facebook, dat is helemaal niet cool!” riep een studente toen ik haar een tijd geleden vroeg of ze social media had gebruikt tijdens haar studiekeuzeproces. Toch stoppen wij bij de Universiteit Utrecht veel tijd in het ontwikkelen van een social media strategie en zijn we dagelijks bezig met het onderhouden van Facebookpagina’s en Twitteraccounts, gericht op aankomend studenten. Hoe kan ik er als communicatieprofessional nu voor zorgen dat al die moeite ook echt iets oplevert?

Het antwoord op deze en andere vragen hoop ik te vinden op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media op 31 mei a.s., georganiseerd door Formedia. Oké, dacht ik aanvankelijk, weer een congres met een lange lijst sprekers die prachtig kunnen vertellen over de kansen die sociale media bieden. Ga ik hiervoor een plekje vrijmaken in mijn toch al overvolle werkagenda? Een blik op het programma deed me besluiten van wel.

Waar veel andere congressen zich voornamelijk richten op (commerciële) bedrijven, wordt dit congres georganiseerd langs drie sporen voor verschillende beroepsgroepen binnen het onderwijs:

Spoor 1: Marketing, communicatie en reputatiemanagement. Bedoeld voor communicatieprofessionals die geïnteresseerd zijn in de nieuwste ontwikkelingen en best practices binnen hun vakgebied, gepresenteerd door vertegenwoordigers van Hogescholen en Universiteiten;

Spoor 2: Onderwijspraktijk. Voor beleidsmedewerkers, onderwijsmanagers en docenten die sociale media willen inzetten in het primaire proces. Ervaringsdeskundigen delen zowel praktische voorbeelden als strategische handreikingen;

Spoor 3: Wegwijs in één dag. Speciaal voor docenten die weinig tot geen ervaring hebben met sociale media, maar iedere dag te maken hebben met een doelgroep die daar wél voortdurend mee bezig is. Naast een overzicht van de meest gebruikte sociale media besteedt dit spoor aandacht aan gedragscodes en veiligheids- en privacyaspecten.

Het liefst zou ik mezelf in drie stukken willen knippen, zodat ik aan alle  sporen kan deelnemen om de ideeën, vragen en vooral bedenkingen van de verschillende  beroepsgroepen te kunnen horen. Want: creatieve ideeën genoeg binnen mijn organisatie, maar vaak genoeg mis ik de samenhang tussen de verschillende diensten – van communicatieafdelingen en studiepunten tot het onderwijsmanagement van de verschillende faculteiten – waardoor het nog steeds een uitdaging blijkt om ook online een eenheid te vormen.

Op zich is dat wel enigszins te begrijpen: online communicatie heeft in de laatste jaren een vlucht genomen en vaak zijn al die nieuwe mogelijkheden gewoonweg niet bij te houden. Of de organisatie is er nog niet op ingericht, waardoor medewerkers zich in hun eigen tijd moeten verdiepen in sociale media. En daar heeft natuurlijk niemand echt tijd voor. Verder is het zoals met de meeste nieuwe plannen: is er altijd een groep mensen die de toegevoegde waarde er (nog) niet van inziet.

Innoveren is dus wel leuk en zeker nodig, maar ook knap lastig. Tenminste, zo voelt het soms. Maar misschien kan ik het anders aanpakken en gaat één van de sprekers me vertellen hoe ik in een werkomgeving met meerdere hobbels tóch innovatief kan zijn en daarmee aantoonbare resultaten kan bereiken. Ik hoop het. Ik kom jullie mijn bevindingen na 31 mei hier zeker vertellen!

 

Aanbieding: Voor 150€ naar het ‘wegwijs in één dag’ traject tijdens Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media!

Op 31 mei 2012 vindt het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media plaats in Diemen. Meer dan 200 professionals uit het onderwijs zullen een hele dag bezig houden met uitdagen die samenhangen met social media. Keynotes van onder andere: Doekle Terpstra, Tracy Playle en Wolter Mooi. Er zijn drie tracks: 1) Marketing, Communicatie en Reputatiemanagement, 2) Onderwijspraktijk en 3) Wegwijs in één dag. Dit laatste spoor is speciaal voor docenten die onervaren zijn met sociale media. Als lezer van Bijgespijkerd kan u nu met korting naar dit congres. Registreer met de code ‘Bijgespijkerd_150’. Deze code is enkel te gebruiken voor het spoor ‘Wegwijs in één dag’. U betaalt 150€ in plaats van €250. Er zijn slechts 5 kortingsplaatsen beschikbaar dus reageer snel .

Meer informatie op www.ncosm.nl of download het programma.

Over de auteur

Evelyne Hermans werkt bij een communicatieafdeling van de Universiteit Utrecht, waar zij zich binnen het Webteam bezig houdt met social media en content management. Verder is zij: schrijver, webaddict, blogger, lezer slash e-reader, taalliefhebber en Prince-fan.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.