Leerkracht, spijker je bij!

Categorie: Bijgespijkerd, Events - Auteur: Natalie Vijlbrief

Generatie Z is opgegroeid met internet, mobieltjes en social media en weet niet beter dan dat dit een normaal onderdeel van hun leefomgeving is. Maar deze generatie wordt op school opeens onthouden van al deze media. En dat is niet de oplossing, zei Sanne Kuyt afgelopen woensdag tijdens Social Media Club Amsterdam. Dompel scholieren liever onder terw

Deel deze post met je netwerk!
Both comments and pings are currently closed.

4 reacties op dit artikel

  1. Marco van Loon

    Prima post en herkenbaar beeld!
    De observatie dat leerkrachten achterblijven ten aanzien van nieuwe ontwikkelingen klopt en is van alle tijden. Met de komst van huidige, moderne technologieën wordt dat weer eens duidelijk. Interessante vraag is uiteindelijk: wat hebben de leekrachten nodig om bij te blijven bij de huidige maatschappelijke en technologische veranderingen? Of: wat houdt hen momenteel tegen? Voldoende voer voor een volgende blog! :-)

  2. Vincent

    Leuk stukje Natalie! Ik had ‘t hier laatst nog over met een vriend van me (die docent is) en ook eens met Ali. We kwamen tot de conclusie dat hier inderdaad zo ontzettend veel voor de hand liggende kansen zijn die maar mondjesmaat worden benut. Gelukkig wordt er in ‘t middelbaar onderwijs wel al steeds vaker met dit soort dingen geëxperimenteerd en is er vanuit de overheid wel degelijk een denktank die zich richt op deze problematiek (volgens mij hier te vinden http://www.kennisnet.nl/ een oude basisschoolvriendin werkt daar, kwam ik toevallig achter toen ik op zoek was naar dit soort dingen voor m’n afstudeervehikel.)

  3. Natalie Vijlbrief

    Dank je wel Marco voor je reactie. Mooie vragen, die zeker ook naar voren kwamen tijdens het discussiemoment bij SMCadam. Veel leerkrachten vinden het ingewikkeld of denken de tijd niet te hebben het te leren. Vaak zijn er gelukkig docenten die het wel snappen en die zouden hen langzamerhand mediawijzer kunnen maken. Andere tip voor leerkrachten is om dit blog vaker te lezen, dan zal ik het hen rustig stap voor stap kunnen uitleggen ;)

    @Vincent: Dank je wel voor de aanvulling. Het is inderdaad zo dat er langzamerhand steeds meer over nagedacht wordt, vandaar dat het ook zo relevant is. Helaas worden het dan vaak in een denktank bedacht en als advies gegeven maar zonder dat leerkrachten weten hoe ze dat advies ook kunnen gaan uitvoeren. Hopelijk geldt dat niet voor dit aankomende advies.

  4. Tineke Pauw

    Ik ben niet op de hoogte van een denktank bij Kennisnet, maar we bieden in ieder geval wel toegang tot praktijkcases waarbij leerkrachten/docenten social media in de klas inzetten.

    Even ter aanvulling: ik werk als webredacteur voor Kennisnet. :)