Leestijd: ca. 4 minuten

Heb je een webshop en vraag je je af hoe je je verkoop kunt verbeteren? Lees dan deze 7 tips. En vergeet daarbij ook je lokale klanten niet. Dit maakt je bedrijf persoonlijk, dichtbij en betrouwbaar.

Tip 1: Geef je organisatie een persoonlijk gezicht

Personaliseer. Gebruik één of twee vaste gezichten die je terug laat komen in je e-mailuitingen, video’s en social media posts. Je zorgt hiermee voor vertrouwen en je geeft doelgroep een kijkje in de keuken. Je laat je klanten zich speciaal voelen.

Tip 2: Zorg voor een goede homepage-tekst

Je homepage is je belangrijkste en sterkste pagina van je webwinkel. Een goed geoptimaliseerde tekst op je homepage doet wonderen. Benoem hierop de belangrijkste onderwerpen en verwerk hierin relevante links naar je populaire producten (maximaal 10 links).

Tip 3: Maak gebruik van het FOMO effect

Speel in op de angst van consumenten om iets te missen (fear of missing out = FOMO). Die ene mooie trui, die hotelkamer met dat prachtige uitzicht of één van de laatste vliegtickets naar je droombestemming. Houd je voorraad bij in je website zodat mensen ook zien wat er nog aanwezig is en of ze het nog snel bij je kunnen afhalen (wel even je adres vermelden op de site). Daarmee ben je transparant en je creëert bovendien een gevoel van urgentie waar consumenten gevoelig voor zijn.  

Tip 4: Zet remarketing in

Met remarketing of retargeting benader je eerdere bezoekers van je site opnieuw met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Zo blijkt namelijk slechts 2% van je potentiële klanten daadwerkelijk over te gaan tot aankoop bij het eerste websitebezoek. Met remarketing probeer je de overgebleven 98% te converteren door middel van het tonen van gerichte advertenties. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

Tip 5: Maak gebruik van user generated content

De consument wil eerlijke en echte informatie over jouw product. Ervaringen van andere klanten zijn goud waard. Vraag daarom je tevreden klanten om productfoto’s en ervaringen te delen. Dit schept vertrouwen en straalt authenticiteit uit.

Tip 6: Koester je volgers

Wees zuinig op je volgers. Dit kunnen klanten zijn die regelmatig bij je bestellen, maar ook volgers op je social media kanalen. Zij kunnen je helpen om je content verder te brengen, mee te praten over je producten of diensten of te reageren op je berichten. Zo zou je hen een persoonlijke kortingscode kunnen aanbieden of een gratis product kunnen toesturen.

Tip 7: Zet snippets in

Een snippet is de omschrijving van jouw webpagina zoals die te zien is in de zoekmachine. Het is jouw online visitekaartje en geeft in één oogopslag weer wat men gaat vinden als er naar je doorgeklikt wordt.

Een snippet bestaat uit drie onderdelen:

  1. titel tag: het bevat relevante zoekwoorden en zet aan tot actie
  2. URL: kies voor een zuivere link, waarin het belangrijkste keyword van je pagina terug te zien 
  3. Meta description: korte, krachtige omschrijving van je webpagina

Naast deze standaard snippets, zijn er ook rich snippets. Dit zijn extra elementen die jouw zoekmachineresultaat aantrekkelijker maken en waar je bijvoorbeeld je aangeboden producten kunt laten zien. Gebruik goede zoekwoorden en schrijf relevante en begrijpelijke tekst voor je publiek.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.