Leestijd: ca. 4 minuten

Geen enkele technologie is in de geschiedenis van de mensheid zo snel geadopteerd als voice assistants. Smart speakers als Google Home en Amazon Alexa hebben sneller een plek veroverd in de huishoudens wereldwijd dan televisie, internet en mobiele telefonie. In 2018 schreeuwden futurologen en pioniers nog dat voice in opkomst was. Nu, anderhalf jaar later in 2019, is het er gewoon, al verdient dat wel een nuancering. We zitten namelijk nog in de optimalisatiefase van de technologie. Denk bijvoorbeeld aan de verbetering van de natural language processing en de voice user interfaces. Die perfectioneringsslagen stellen ons straks in staat om de intenties van de gebruikers te achterhalen en de interacties zo menselijk mogelijk te maken.

Onder andere door de toepassing van artificial intelligence wordt de technologie achter voice constant verbeterd. Maar de basis is inmiddels gelegd. Sterker nog, het fundament staat al enige tijd. 5 procent van de Nederlanders heeft namelijk een Google Home aangeschaft in de eerste vier maanden na de introductie. En dit percentage stijgt exponentieel. Voice wordt weldra een dominant kanaal in de marketingmix, want consumenten verwachten gewoon dat organisaties service verlenen via dit kanaal.

5 voorbeelden van merken die voice search toepassen

1. Albert Heijn

Albert Heijn kent als een retailer uiteenlopende proposities naast de supermarkten. Denk bijvoorbeeld aan de AH-recepten, de AH-boodschappenlijst en de AH-bezorgservice. Deze drie diensten zijn verbonden met Google Home. Vraag bijvoorbeeld hoe je een bepaald recept moet maken en AH wordt jouw persoonlijke keukenhulp. Of vraag eens wanneer de bezorger komt. De voice assistant geeft je direct antwoord. Daarnaast kun je direct boodschappen toevoegen aan je boodschappenlijst. Hoe handig is dat?

2. KLM

De KLM BlueBot is een voice-gestuurde inpakhulp die volledig draait op Google Home. Jij geeft aan waar je naartoe gaat en hoe lang en de servicebot helpt je met inpakken. Aan de hand van actuele informatie over bijvoorbeeld het weer wordt de inpaklijst gepersonaliseerd.

3. Philips

Philips Hue is waarschijnlijk de eerste en meest bekende toepassing van voice. De verlichting in jouw huis is verbonden aan dit netwerk. Daardoor kun je stem-gestuurd de lampen bedienen en zelfs de kleur van het licht veranderen.

4. MediaMarkt

In de zomer van 2018 heeft de winkelketen MediaMarkt de deals van de dag geïntroduceerd. Deze aanbiedingen kun je rechtstreeks via de Google Assistant bestellen. Je kunt eerst de verschillende deals opvragen en vervolgens krijg je de mogelijkheid om deze unieke deal direct te bestellen. Verder kun je de openingstijden van en de route naar het dichtstbijzijnde filiaal opvragen. Al deze informatie wordt via voice gecommuniceerd.

5. Bol.com

Als het om innovatie gaat, mag bol.com natuurlijk niet ontbreken. Deze e-commerce-reus is op het gebied van voice al verder dan alle Nederlandse concurrenten. Zo is het bij het webwarenhuis al mogelijk om door middel van voice cadeautips op te vragen en naar de dagaanbiedingen te informeren. Deze kun je vervolgens direct bestellen. Ook kun je spraak-gestuurd de status van je bestelling opvragen, zodat je precies weet wanneer jouw pakketje bezorgd wordt

customer voice

Tip: Clinic ‘Conversational design & voice, hoe pak je het aan?’

  • Sam Warnaars laat je die middag de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van voice marketing zien.
  • Hij adviseert jou ook hoe je deze ontwikkelingen kunt omzetten naar concrete toepassingen die de gebruiker centraal stellen

► Lees meer over deze gratis clinic

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.