Leestijd: ca. 13 minuten

Uit een onderzoek van de Chartbeat, een technologiebedrijf dat gegevens en analyses levert aan uitgevers wereldwijd, blijkt dat 55 procent van de bezoekers 15 seconden of minder op een webpagina doorbrengt. Een pakkende tekst schrijven voor jouw website is de sleutel tot het succesvol verslaan van deze statistiek. Goed geschreven content, die is geoptimaliseerd voor het web, staat bovenaan de zoekresultaten en houdt de aandacht van de lezer vast.

Volg deze 11 gouden regels om ervoor te zorgen dat jouw webcontent de aandacht krijgt die het verdient.

1. Ken je publiek

Stel jezelf drie vragen voordat je content opstelt. Wie is mijn primaire doelgroep? Hoe zit het met een secundair publiek dat mijn primaire publiek kan beïnvloeden en informeren? Hoe vinden ze mijn website vinden?

Stel dat je een website maakt voor een advocatenkantoor. Je primaire doelgroep kan dan het bestaande klantenbestand zijn. Je secundaire doelgroep is echter veel breder en kan bestaan uit andere advocaten, juridische journalisten of iedereen die jouw diensten in de toekomst mogelijk nodig heeft. Je moet ervoor zorgen dat jouw content toegankelijk en interessant is voor al deze doelgroepen. Wat voor soort vragen kunnen deze groepen stellen over een bepaald onderwerp? Waar zijn ze het meest online actief? Welke informatie hebben ze nodig?

Doelgroepen vinden webcontent via veel verschillende paden: delen via social media, links van andere websites, delen via e-mail en resultaten van zoekmachines. Die laatste methode is vooral belangrijk wanneer je schrijft voor het internet.

Een tekst kan zeer goed geschreven en informatief zijn, maar als het niet is geoptimaliseerd voor zoekmachines is de kans groot dat weinig mensen deze vinden. Denk nog eens aan je publiek. Welke zoektermen gebruiken ze in de zoekmachine van Google? Zorg ervoor dat je deze termen opneemt in de koppen en subtitels van jouw tekst.

2. Volg het model van de omgekeerde piramide

De lezers van jouw content hebben een korte aandachtspanne: ze bepalen binnen enkele seconden of je site de informatie biedt die ze nodig hebben. Structureer je content als een omgekeerde piramide of kegel. De belangrijkste berichten staan ​​bovenaan de pagina. Ga dan geleidelijk verder naar de meer specifieke, ondersteunende informatie.

Stel dat je een webpagina voor een congres opzet. De meest relevante details – een beschrijving van het thema, de datum en de locatie – verschijnen bovenaan de pagina. Ondersteunende details zoals sprekers en hun lezingonderwerpen volgen daarna. De minder belangrijke informatie – zoals de organisatoren van conferenties, de geschiedenis van de conferentiereeks of een lijst met gerelateerde bronnen – verschijnen onderaan de pagina.

3. Schrijf korte, eenvoudige zinnen

De korte aandachtspanne van de lezer van vandaag vereist zinnen van 15 woorden of minder. Zoals de vorige zin… 😉

En volgens marketingbureau WebFX leest de gemiddelde volwassene op een niveau van een kind van 7 tot 9 jaar. Website-content die toegankelijk en gemakkelijk te lezen is, bereikt dus een breder publiek.

Focus op het gebruik van zelfstandige naamwoorden en werkwoorden en gebruik bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden spaarzaam. Gebruik geen woorden als ‘apollinisch’ of ‘desoriënterend’ wanneer woorden als ‘kalm’ of ‘verwarrend’ de lading ook dekken.

Als je niet zeker weet op welk niveau je schrijft – zoals de meesten van ons! – is het handig om te controleren hoe je teksten scoren op leesbaarheidsmodellen. De meeste populaire modellen hiervoor zijn gebaseerd op de lengte van woorden en zinnen in een tekst. De leesbaarheid van jouw tekst wordt vervolgens uitgedrukt in een cijfer of een opleidingsniveau. Deze twee tools scannen jouw tekst en scoren de leesbaarheid:

4. Blijf bij een actieve stijl

Gebruik actieve in plaats van passieve werkwoorden en geef de zin een onderwerp, zoals we dat grammaticaal duiden. In plaats van bijvoorbeeld ‘Er is een koffie besteld’ te schrijven, schrijf je: ‘De man heeft koffie besteld.’ En in plaats van te zeggen ‘Producten kunnen op onze website worden besteld’, zeg je: ‘Je bestelt producten op onze website.’

Actief schrijven helpt om beknopte, leesvriendelijke zinnen te maken. Het is ook directer; wanneer je rechtstreeks tot het publiek spreekt – ‘Je kunt het’ – is dat aantrekkelijker dan met een omweg: ‘Het is mogelijk’.

5. Niet alleen vertellen, laat het ook zien

Beperk je proza ​​niet tot algemeenheden en uitspraken op hoog niveau. Specifieke, echte voorbeelden helpen lezers jouw berichten beter te begrijpen en te visualiseren. Overweeg deze twee beschrijvingen:

Dit is het beste hondenspeelgoed dat je kunt kopen.

of

We hebben het ‘Ruige Rakker’-hondenspeelgoed gemaakt van duurzaam, 100 procent natuurlijk rubber, ontworpen om lekken en scheuren van zelfs de meest toegewijde bijters te weerstaan.

Welke versie geeft jou een duidelijker beeld van het soort hondenspeelgoed dat je koopt? Specifieke details in de tweede beschrijving tonen lezers het hondenbot in plaats van erover te vertellen. Deze meer specifieke, beschrijvende productinformatie helpt de search engine optimization (SEO) van jouw website en geeft klanten de informatie die ze nodig hebben om die aankopen te doen.

6. Vermijd het vakmatige jargon

Het web is voor iedereen – niet alleen voor technische experts. Zorg er dus voor dat de informatie begrijpelijk is voor de goed opgeleide niet-specialist. Spel acroniemen bij de eerste verwijzing. Vermijd insidertaal. Leg complexe begrippen of nichetermen uit. En geef hyperlinks naar andere artikelen waar lezers meer achtergrondinformatie over een bepaald onderwerp kunnen krijgen.

Overweeg deze zin:

De journalist pakte een SOT uit de MOS, reed terug naar het station en stopte het verhaal in het blik.

Veel van deze termen zijn alleen begrijpelijk voor dagbladjournalisten. Een lezersvriendelijke herziening is:

De journalist interviewde een omstander over het incident en legde haar verklaring vast om in het krantenartikel op te nemen.

Deze tip is vooral belangrijk als je in een technische sector werkt. Maar wil je dat jouw website de niet-deskundige klanten aantrekt? Vergeet niet dat je voor jouw publiek schrijft – zie tip 1 – en niet voor jouw collega’s. Het gebruik van toegankelijke taal helpt je om benaderbaar en open over te komen – precies wat je aan toekomstige klanten wil overbrengen.

7. Varieer je woordkeuze

Woorden zijn als koekjes – we hebben allemaal onze favorieten. Maar als het gaat om het de aandacht houden van uw bezoekers, is afwisseling de sleutel tot succes! Zowel de Engelstalige WordArt als de Nederlandstalige Woordwolk.nl zijn tools om zogeheten word clouds of tag clouds te creëren, die leuk zijn om te gebruiken en je kunnen helpen je woordkeuze te variëren door te visualiseren welke woorden je het meest gebruikt. Hoe meer je een woord gebruikt, des te prominenter het in jouw word cloud aanwezig is. Heb je een bepaald woord te veel gebruikt? Gebruik Synoniemen.net (Nederlands) of Thesaurus.com (Engels) om synoniemen voor veelgebruikte woorden te vinden om jouw tekst te verbeteren.

Houd ook rekening met de sleutelwoorden van jouw website. Deze moeten namelijk meerdere keren in jouw tekst voorkomen. Het moet dus gemakkelijk zijn om ze in een woordwolk te herkennen.

Uitzondering: houd de belangrijkste termen consistent op jouw site om verwarring bij je bezoekers te voorkomen. Als je bijvoorbeeld een fotograaf bent, bied dan geen ‘fotoshoots’ aan op de ene pagina en ‘fotosessies’ op de andere pagina.

Maak een lijst met termen die jouw bedrijf beschrijven en groepeer alle woorden die je gebruikt om hetzelfde uit te drukken. Kies jouw favorieten en houd je overal op je website aan deze keuzes.

Gebruik: factuur.

Niet: rekening.

Hoe noem je jouw afnemers: klanten, consumenten, patiënten of gebruikers?

Leg dus een lijst aan met de termen die je consistent wil toepassen en deel deze in jouw organisatie.

8. Maak tekst scanbaar

Zorg ervoor dat je niet alleen de belangrijkste informatie bovenaan plaatst, maar ook dat de tekst gemakkelijk kan worden gelezen. De meeste lezers scannen de pagina snel met hun ogen om het specifieke stuk informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als ze het niet gemakkelijk vinden, zoeken ze elders verder.

Geloof je het niet? Let er maar eens op tijdens de volgende keer dat je een webpagina opent die je nog niet eerder hebt gezien. Lees je woord voor woord? Of springen je ogen rond, op zoek naar de informatie die je wil?

  • Gebruik in plaats van alinea’s met veel tekst opsommingen of numerieke lijsten. In plaats van een lange pagina met tekst organiseer je de content in gelabelde tabbladen.
  • Neem altijd ‘witruimte’ op. Dit is de lege ruimte rondom alinea’s, afbeeldingen en andere elementen op jouw webpagina. Hoewel het lijkt alsof dit alleen maar verspilde ruimte is, is het eigenlijk de beste vriend van een webdesigner. Comfortabele hoeveelheden witruimte rondom tekst maken deze leesbaarder en aangenamer om te lezen.

Het is ook belangrijk om content op te delen in secties met beschrijvende subtitels. Een webpagina over klimaatverandering kan bijvoorbeeld informatie organiseren onder de volgende kopjes:

  1. Wat is klimaatverandering?
  2. Aanjagers van klimaatverandering
  3. Huidige en verwachte effecten van klimaatverandering
  4. Oplossingen om emissies te verminderen
  5. Meer informatie

Deze subtitels helpen niet alleen lezers om door de pagina te navigeren, ze helpen zoekmachines ook jouw content te indiceren.

9. Gebruik multimedia

Soms is een foto – of een infographic of een video – echt 1.000 woorden waard. Onderzoek toont aan dat 90 procent van de informatie die naar het menselijk brein wordt verzonden visueel is en dat mensen visuele informatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekstuele informatie. Een gemakkelijk te lezen grafiek of diagram kan snel een ​​complex onderwerp uitleggen, sneller dan enkel tekst.

Als je geen grafisch ontwerper bent, zijn er toch veel manieren om visuals op jouw website te gebruiken. Een aantal geweldige tools kan jou bijvoorbeeld helpen om zelf grafische afbeeldingen te maken, zoals Canva en Piktochart. Afbeeldingen helpen ook bij het splitsen van tekst, waardoor jouw pagina beter leesbaar wordt. Het advies is om ten minste één afbeelding op elke pagina van jouw website te plaatsen.

10. Breng lagen aan in webcontent

Het mooie van een website is dat het gemakkelijk is om lezers van de ene pagina naar de andere te leiden. Help lezers meer geweldige content te vinden door bepaalde woorden of woordgroepen met hyperlinks naar andere relevante bronnen te loodsen, vooral die op jouw eigen website. Dit helpt mensen betrokken te houden bij jouw content en door je site te bladeren.

Stel bijvoorbeeld dat deze zin op jouw kookwebsite staat: ‘Ratatouille is een vetarm gerecht dat bestaat uit seizoensgebonden ingrediënten zoals aubergine, pompoen en tomaten.’ Je kunt een ‘vetarm gerecht’ linken naar een pagina met andere blogberichten over gezond eten. Het bouwen van deze interne links op jouw eigen site helpt ook jouw SEO, maar houd er rekening mee dat links altijd relevant en nuttig moeten zijn. Als jouw tekst overladen is met links, weten mensen niet waar ze op moeten klikken. Google raadt aan om het aantal hyperlinks op een pagina op een redelijk aantal te houden. Wat is redelijk? Maximaal één per twee alinea’s.

11. Verleid je lezers

Goede websites eindigen elke pagina met een krachtige call to action (CTA). Is persoonlijk contact gewenst voor het vragen van meer informatie? Een interessante video die de lezers kunnen bekijken? Hoe zit het met een gerelateerde blogpost die ze kunnen lezen of een rapport dat ze kunnen downloaden? Deze strategie helpt lezers naar andere delen van jouw website en moedigt hen aan om je content onder hun familieleden, vrienden en collega’s te promoten. Maar laat niet ieder moment een pop-up op je lezers los met een verzoek om te chatten. Geef lezers redelijkerwijs de tijd om de content in zich op te nemen.

Houd de call to action beknopt en start deze met actiewerkwoorden, zoals ‘Download’, ‘Deel’, ‘Ga verder’, ‘Schrijf je in’, ‘Lees meer’ of ‘Kijk’.

Extra tip…

Schrijven is hard werken en content schrijven voor jouw website vraagt nog meer energie. Maar, je hoeft niet altijd de perfecte tekst te schrijven! Als de samenstelling maar klopt en de techniek wordt toegepast om lezers te boeien, ben je al goed op weg. Zodra jouw content live staat, kun je periodiek website-analyses uitvoeren om de prestaties te controleren en te optimaliseren. En dat is toch nog even gouden tip 12…

Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?

  • In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
  • Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Egbert Jan van Bel is schrijver van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School, jurylid van de International Webby Awards (Oscar voor Internet). Egbert Jan geniet vooral bekendheid om zijn praktijkgerichte en doelmatige visie op het (commerciële) bedrijfsproces. Egbert Jan geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, CRM en klantbehoud, in Nederland, USA en kriskras door Europa.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.