Leestijd: ca. 3 minuten

Guerillamarketing

Al een tijdje kijk ik met verbazing naar de markt van recruitment. Het gaat slecht met de economie, veel budgetten worden naar beneden bijgesteld, investeringen worden uitgesteld, medewerkers moeten tevreden zijn met een lager salarissen, bonussen worden bevroren en mensen wachten op HET teken dat de economie weer aantrekt.

Afgelopen week las ik het artikel van Berenschot dat social network-marketing DE trend in 2009 is. Wat ik niet begrijp is dat 2009 niet uitgeroepen wordt als het jaar van de guerrillamarketing.  Guerrillamarketing hoor ik u denken? Ja, guerrillamarketing; met beperkte middelen reclame maken op een onconventionele manier. Dus forse kostenbesparing op het recruitment en marketingbudget. Klinkt dat interessant?

Ik moet direct terugdenken aan het boek van Cor Hospes waarin hij in 2007 schreef dat uit onderzoek van de grote marketing enquête bleek dat meer dan de helft van de marketeers niet alleen de nodige twijfels had over de eigen creativiteit, maar 85% ook bedenkingen had over de creativiteit van de collega’s en beschuldigde eindverantwoordelijke zelfs van “het nodige conservatisme”.

Dat was toch een onderzoek uit 2004? Ja, dat klopt maar waarom is deze manier van marketing in tijd van crises dan niet de trend? Missen de meeste van ons de broodnodige creativiteit en innovativiteit of hebben bedrijven het lef niet om onconventioneel naar buiten te treden. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat in mijn vak, recruitment, nog heel weinig guerrilla marketing wordt toegepast. Als ik met collega’s over dit onderwerp spreek dan heerst veelal nog de ouderwetse gedachten dat guerrilla-marketing een hit en run actie is; een marketingvluggertje voor tussendoor. Het geeft ze een vervelend onderbuik gevoel.

Guerrillamarketing maakt juist het beste in de marketeer los n.l. creatief, innovatief en out of the box denken. De acties moeten nl. onvoorspelbaar, onverwacht en verrassend zijn en nog belangrijker, het moet sympathie opwekken. En wat is nou mooier om die sympathie aan te wenden om communities te vormen bij de diverse sociale media. Sociale media in het verlengde van een offline actie; offline wordt online.

Terug naar de recruitment. Als bedrijf blijf je zoeken waar jouw kandidaten zich bevinden en hoe je deze moet blijven bereiken. De toppers van deze wereld weten waar ze op de sociale media moeten staan en van welke communities ze lid moeten zijn. De recruiters die met hun tijd mee gaan weten deze plekken te vinden en zullen contact leggen met deze kandidaten. Het is een kwestie van tijd dat iedereen weet waar abraham de mosterd haalt. Je zal dus continue je creativiteit en innovativiteit moeten gebruiken om steeds weer op een andere manier de aandacht van je potentiële kandidaten te krijgen.

Guerrillamarketing is een methodiek wat in tijden van recessie prima ingezet kan worden om je doelgroep te bereiken en kosten te besparen.

Mijn trend van 2009: Social network marketing i.c.m. Guerrillamarketing.

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

3 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.