Leestijd: ca. 4 minuten

Dutch Bloggies stopt want ‘de sociale media zijn veel hipper’ zo kopt de Volkskrant (26-11-2010). De gloriejaren van bloggen zijn voorbij en er is geen plaats meer voor blogawards. Is dit wel terecht?

De Volkskrant schrijft dat bloggen over zijn hoogtepunt is. ‘De zolderkamerbloggers zijn een uitstervend ras geworden’. Hier ben ik (dit schrijvend op mijn kleine kamertje) het totaal niet mee eens. Blogsites zijn inderdaad door de jaren heen enorm veranderd. Vroeger was het nieuw en hip, terwijl nu heel veel mensen bloggen, of dit nu voor werk of persoonlijk gebruik is. Daarbij zijn de bloggers van toen ‘volwassen’ geworden. Ze hebben zich verder ontwikkeld en zijn professioneel gegaan. Maar elke keer starten er nog nieuwe blogsites en bloggers vanuit hun zolderkamertjes om te laten zien wat zij aan kennis hebben en via het web vergaren. Meindert Bussink schrijft in zijn artikel “Bloggen is…” over wat bloggen hem nog elke dag brengt. En hij is daarin heus de enige niet. Bloggen is veranderd, ja zeker, maar niet het zal niet uitsterven.

Geen Dutch Bloggie meer omdat de prijs niet langer relevant is?  In het verleden werden voor de prijs vaak dezelfde mensen genomineerd, en daarbij waren bloggers die allang professioneel waren gegaan. Moet je een blogger nog wel een prijs geven als deze met zijn blog een goed inkomen verdient? Als hij inmiddels journalist is geworden of een boek heeft geschreven? Ik vind van niet. Maar de prijs uitdelen aan amateurbloggers, als wissel-bokaal (je mag niet meestrijden als je het jaar daarvoor hebt gewonnen?) zou bloggen verder stimuleren.

Volgens Jeroen Mirck (voorzitter van Dutch Bloggies) gaat het amateurbloggen door op sociale media en kunnen er in plaats van blogawards beter social media awards uitgereikt worden. ‘Het momentum is verschoven naar sociale media’. Dat social media hip is kan, denk ik, niemand ontkennen. Er zijn vele cursussen, boeken en bedrijven die zich hierop richten. Heel terecht ook want social media is hip, maar zeker geen hype. Het is een nieuwe manier van communiceren met mensen. Maar wat communiceer je dan precies in die sociale media? Het draait uiteindelijk om de inhoud, om de content. Op sociale netwerken worden ervaringen gedeeld via tekst, video en foto. Dit is de nieuwe versie van de amateurblogger vindt Mirck.

De Volkskrant beweert dat de kennisblogger uitwijkt naar Twitter. Als blogger gebruik ik Twitter, ja dat klopt, om zoveel mogelijk mensen te attenderen op mijn zojuist geschreven blog! Twitter wordt gebruikt om in korte berichten informatie te verspreiden naar grote hoeveelheden mensen, maar is niet geschikt om uitgebreid in te gaan om deze informatie. In een tweet kan je kort een gedachte melden, het is een blog waar deze verder uitgewerkt wordt. Daarom verwijzen veel tweets dan ook naar blogs. Twitter en in het meer algemeen sociale media zijn dus niet vervanging van maar versterking voor informatieverspreiding waar ook het bloggen onderdeel van is. Waarom kopt de Volkskrant dan dat de gloriejaren voorbij zijn?

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

7 reacties

  1. Gijs Molsbergen

    “Als blogger gebruik ik Twitter, ja dat klopt, om zoveel mogelijk mensen te attenderen op mijn zojuist geschreven blog”

    Dat is voor miij niet het motief om Twitter te gebruiken. Ik gebruik het waar het in eerste instantie voor bedoelt is, namelijk ineractie. Dat ik mijn blog eraan kan linken, is alleen maar mooi meegenomen.

    Naar mijn idee heeft het stoppen van DutchBloggies niet alleen te maken met het feit dat veel mensen bloggen, dat is namelijk al zeker tien jaar het geval. Ook toen waren er al meer dan een miljoen bloggers.

    Beantwoorden
  2. Jasper van Weerd

    Bloggen is niet dood, een van de MMO’s die ik speel heeft een zeer active communitie die via twitter connect, maar blogged op de vele sites. De twitter feeds volg ik niet, wel laat mij inspireren door mensen die ander man’s blogs retweeten.

    Beantwoorden
  3. Gijs Molsbergen

    @Jasper, dat vind ik weer het mooie van Twitter. Zo langzamerhand gebruik Twitter meer dan Google. Vrijwel iedereen die ik volg, ben ik gaan volgen op termen die ik interessant vond, of die aansluiten op mijn interesses.

    Op die manier heb ik dus een voor mij, vrij gespecificeerde ‘zoekmachine’ aangemaakt. Met allerlei dingen die ik interessant vind om te delen, om zelf over te bloggen of om inspiratie mee op te doen.

    Ik ben het met je eens, voor mij persoonlijk en vele anderen, is bloggen nog springlevend.

    Denk bijvoorbeeld aan problogger… Die man leeft van ‘bloggen over bloggen’!

    Beantwoorden
  4. Jasper van Weerd

    @Gijs, fijn te zien dat het voor mensen geld.

    Mijn google gebruik is echter meer een snelweg, twitter een verfijnde filterinstallatie met allerlei niches (iets met long tale enzo ;).)

    Veel searches via google gaan naar bestemmingen die ik al ken, maar niet heb gebookmarked of naar wiki’s en soortgelijke informatiebronnen.

    Beantwoorden
  5. Natalie Vijlbrief

    Bedankt voor jullie reacties!

    Natuurlijk bedoelde ik niet dat ik Twitter voornamelijk gebruik voor blogpromotie. Ik bedoelde dat ik voor blogpromotie voornamelijk Twitter gebruik 🙂
    Twitter is voor mij allereerst een medium van interactie, om gesprekken aan te gaan met anderen. Maar het is ook zeker zo dat ik de meeste interessante blogs vind via Twitter, omdat deze geshared worden. Net zoals Jasper aangeeft, is Twitter een mooi medium om geinspireerd te raken. Ik denk dat jullie dat allebei mooi aangeven in de reacties.

    Beantwoorden
  6. Edwin van der Poel

    Ik denk dat social media en blogs elkaar prima kunnen versterken. Beide kanalen hebben voordelen en beperkingen. Ook ik gebruik social media om blogs te verspreiden maar ook voor contact met lezers die via twitter makkelijker reageren dan op je blog.

    Beantwoorden
  7. John Valk

    helemaal mee eens. Ik denk wel dat er een verschuiving plaats aan het vinden is als het gaat om het zoeken naar bestaand nieuws, bestaande informatie. Daar was tot voorkort de weg via de geijkte zoekmachines/rss/nieuwsbrief naar blogs, websites het meest voor de hand liggend. Twitter heeft zich nu in dat pad genesteld en ook andere sociale media. Ik denk wel dat het verzamelen van en het verwijzen naar bestaande informatie op je blog door twitter deels is overgenomen. Maar je hebt altijd nog een plek, cq blog/website nodig waar je de informatie, waarnaar verwezen wordt, kwijt kunt en dat vergt meer dan de 140 beschikbare posities op twitter. Dat zal misschien denk ik wat meer eigen nieuws moeten zijn om je blog interessant te houden

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.