Leestijd: ca. 4 minuten

Met welke 3 gouden tips kun jij dit jaar je groeitargets verpletteren?

Laten we eerst de targets eens bekijken. Want groei is aan inflatie onderhevig. Van puur financiële groei die geen winst oplevert komen de meeste werknemers hun bed niet uit. 

Driedubbel winnen is de groei die zowel jou als je klanten blij maakt, maar ook de derde partij. De consument die je klant bedient, het milieu dat minder belast wordt, de bijen en bloemen die floreren, of wat je dan ook aanraakt met je business.

Dus bekijk eerst eens wat  echt motiverend voor je is?

1. Wat is succes?

Want wat is groei nou echt? Groei is namelijk vooruitgang, datgene dat ons mensen het meest gelukkig maakt. Niet het behalen van een doel, maar vooruitgang op weg naar het realiseren van een missie, is wat ons als mensen het meest motiveert.Kijk daarom naar waar je nu staat, en naar wat jij nodig hebt aan groei om je target te halen. Formuleer je target als vooruitgang. 

2. Het menselijke aspect

De meeste groeiplannen zijn opgebouwd volgens een missie, doelen, en actieplannen om die doelen te bereiken. Maar sla het element spirit niet over, dat juist gaat om het menselijke aspect in je business. Hoe maak je dat heel tastbaar en down-to-earth? Het gaat om jezelf, om het klant-perspectief, en de merkbetekenis. Je eigen spirit zul je moeten blijven voeden.

Het klant-perspectief wil je eigenlijk ieder jaar wel bijstellen. Het helpt je om op koers te blijven. Want het is verleidelijk om te werken vanuit de klanten die je al hebt, of vanuit jezelf als grootste inspirator. Maar jij bent verre van de doelgroep. Hoe zorg je voor een update? Het kwalitatief interview is een erg goed middel. Maak een script met vragen over de problemen en motivaties van je (ideale / toekomstige) klant, hoe eventuele concurrenten het in hun ogen doen en waar hun markt en business naartoe beweegt. Zorg dat je kunt meebewegen met hun veranderende dynamiek, zodat je relevant blijft.

Dan je merk, misschien wel het belangrijkste middel om groei te realiseren. Dus wie wordt er allemaal blij van jouw merkgroei en waarom? Ga werken aan iets van belang. Met merkgroei dat meer oplevert dan geld.

3. Eat that frog

Dat wat je wel gaat doen, wordt mogelijk gemaakt in de tijd waarin je bent gestopt met dat wat je niet meer gaat doen. Maar stoppen met bezigheden kan niet aantrekkelijk lijken, omdat je nog niet helder voor ogen hebt wat je wel gaat doen. We stoppen vaak pas met het oude, zodra het nieuwe draait en loopt. Maar zo blijf je maar bezig met wat je al deed. En ga je helaas je targets niet halen. Het werkt dus andersom.

Heb je nu de juiste, motiverende targets? Weet je voor wie je dat gaat doen en hoe dit bijdraagt aan iets groters? Top. Nu ga je opschrijven wat je allemaal doet dat tijd slurpt. Misschien durf je er zelfs klanten tussen te zetten die meer kosten dan ze opleveren. En streep je weg, wat niet aan je nieuwe definitie van succes gaat bijdragen. Stoppen kan ook betekenen uitbesteden, dus stoppen met het zelf doen. 

Stoppen met uitstellen. Bijna iedereen heeft er mee te maken. Diep van binnen weten we dat hier faalangst en perfectionisme onder liggen. We doen de grote, belangrijke, impactvolle dingen niet als eerste, omdat we bang zijn dat we het niet kunnen. Daarom stoppen we niet met het doen van al die kleine niet belangrijke zaken. Een mooi alibi om de verandering niet aan te gaan. Kijk je angst dus aan. En stop met uitstellen.

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.