Leestijd: ca. 4 minuten

B2B-inkopers willen vaak wat anders dan B2B-verkopers aanbieden. Maar liefst 94% van de B2B-kopers ervaart problemen met de online koopervaring. Hoe behaal je meer succes met je B2B-webshop? Bijgespijkerd zet vijf tips voor meer succes met je B2B-webshop voor je op een rijtje.

Tip 1: Zorg voor een rechtstreekse integratie van het ERP met het e-commerceplatform

Voor bedrijven is het ERP een onmisbare backbone die de gegevens bevat van de ‘heilige driehoek’: producten, prijzen en klanten. De meeste e-commerceplatforms dupliceren data uit het ERP-systeem; een oplossing die snel rommelig wordt en resulteert in silo’s tussen de twee systemen en onvolledige of onjuiste gegevens in de webshop. Een rechtstreekse integratie van het ERP met het e-commerceplatform is essentieel voor de nauwkeurigheid van de webshop – en daarmee voor de acceptatie.

Tip 2: Bied betrouwbare info door gebruik te maken van tools die datafouten minimaliseren en inspelen op de wensen van de B2B-inkopers

De relatie met klanten is gebouwd op een fundament van vertrouwen. Dit vertrouwen wordt versterkt door prijstransparantie, kwaliteitsborging en een duidelijk streven naar een naadloze ervaring. Wanneer bedrijven een B2B-verkoopkanaal inrichten waar kopers vervolgens worden geconfronteerd met onjuist vermelde prijzen of korting, onjuiste voorraadniveaus en het ontbreken van handelsovereenkomsten, zorgt dit logischerwijs voor frustratie. Het gekozen e-commerceplatform speelt hierin een belangrijke rol. Het is noodzakelijk om tools te gebruiken die datafouten minimaliseert en prioriteit geeft aan de specifieke wensen van B2B-inkopers.

Tip 3: Zorg voor een optimale en up-to-date webshop waar alle interne teams met veel plezier mee werken

Een ineffectieve webshop kan ervoor zorgen dat teams veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van zaken als onnauwkeurige voorraad- en prijsinformatie (als gevolg van het ontbreken van realtime updates) of ontoegankelijke accountinformatie – zaken die voorkomen hadden kunnen worden. Deze issues creëren wantrouwen en weerstand tussen IT, sales, klantenservice en e-commerce. Dit schaadt de (interne en externe) promotie en acceptatie van de webshop. Om ervoor te zorgen dat interne teams de webshop omarmen, is het essentieel dat dit een effectief en nuttig kanaal voor hen is.

Tip 4: Streef naar meetbare en zinvolle doelen

De meeste organisaties willen dat hun online verkoopkanalen een hoge acceptatiegraad hebben, maar slechts weinigen weten precies hoe ze dit moeten bereiken. Eén van de belangrijkste problemen bij het formuleren van ambities rond e-commerceprojecten is het ontbreken van meetbare en zinvolle doelen. E-commerce providers zouden bedrijven hierbij moeten helpen, zodat het duidelijk is wat de impact is van de investering.

Tip 5: Betrek je klanten bij het opzetten van een nieuw platform en luister naar hun wensen

De introductie van een nieuw platform, zonder de juiste training of communicatie, kan zeer snel tot verwarring of frustratie leiden. Vooral voor klanten die gewend zijn aan traditionele verkoopkanalen. De wens van de klant moet daarom vanaf het prille begin meespelen.

Door klanten vanaf de start van e-commerce te betrekken bij het proces, kan de webshop beter aansluiten op hun behoeften. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek in de vorm van enquêtes of interviews zorgen voor inzicht in hun verwachtingen en voorkeuren. Zo voelen klanten zich betrokken en serieus genomen, wat resulteert in minder weerstand als het gaat om het migreren van hun aankoopproces. 

Bron: Sana Commerce

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.