Leestijd: ca. 3 minuten

social-media-marketingHet is altijd goed om te kijken naar de laatste stand van zaken rond social media. Zie hier een aantal statistieken.

Merken en social media

    • 78% van de social media gebruikers komt in contact met bedrijven en merken via new media websites en toepassingen. Een stijging t.o.v. 32% in 2008.
    • 95% van de nieuwe media gebruikers gelooft ook dat bedrijven of merken niet alleen aanwezig moeten zijn maar ook daadwerkelijk de dialoog aan moeten gaan.

Marktaandeel sociale netwerken VS

  • Amerikaans bezoek aan Facebook groeide met 194% jaar op jaar in september 2009. Facebook was het meeste populaire sociaal netwerk met 58,59% van al het bezoek aan netwerk sites.
  • MySpace was het tweede netwerk met 30,26%, een daling van 55% t.o.v. september 2008. Derde was Tagged met 2,38%. Twitter was goed voor 1,84%, een jaarlijkse stijging van 1170%.
  • Het totaal bezoek aan sociale netwerk sites steeg jaarlijks met 62%, waarbij het gebruik van 55’s met 77% steeg.

Marktaandeel sociale netwerken UK

  • Twitter ontvangt nu meer verkeer dan MySpace in Engeland, waar neerkomt op 1 op de 400 internet bezoeken. Het is de 27e meest bezochte website van Engeland.
  • Facebook was nummer een met 47,5%, gevolgd door YouTube met 16,63% en Bebo met 4,26%.

Social media en klantervaringen

  • Klanten die problemen ervaren tijdens online shoppen praten er over op social media; 13% dit jaar t.o.v. 8% in 2008.
  • 51% van de respondenten zegt dat social media invloed heeft op hun online transacties. 75% geeft aan dat de retailer keuze was beïnvloed door wat ze lazen op social media, terwijl 56% een bepaald bedrijf vermeed na het lezen van slechte reviews.

Social media en kleine organisaties

  • 9% van de kleine bedrijven vertegenwoordigt zich op Twitter. Ook is 32% van plan om social media te gebruiken als marketing-tool de komende 12 maanden, terwijl 39% van plan is om klanten reviews of ratings toe te voegen op de website. Een kleinere 31% is van plan om links of advertenties op social sites of blogs te plaatsen.

Adverteren op sociale netwerken

  • Sociale netwerken waren goed voor 13,8 miljard banner impressies in augustus 2009, wat meer is dan 25% van alle banners bekeken online.
  • Telecommunicatie, retail en de financiële sector waren de grootste adverteerders op sociala netwerken, in die volgorde.

Lees meer over Social Media statistieken.

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.