Leestijd: ca. 4 minuten

Het blijft een discussie tussen veel marketeers en veel adviseurs in de marketingwereld. Het inzetten van Facebook in een cross mediale strategie om zakelijke klanten te werven. We zijn het echter wel al steeds meer met elkaar eens over het gegeven dat mensen zowel zakelijk als privé actief zijn op Facebook en dat het doen van zaken niet meer volledig uit elkaar te trekken valt zoals we in B2B en B2C marketing wel hebben gedaan.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat Facebook juist wel een goed kanaal is voor zakelijk succes. Hierbij moeten we wel meteen constateren dat het niet mogelijk is om zonder eigen inbreng of tussenkomst zaken te doen. De echte transactie zal meestal plaats vinden bijvoorbeeld aan tafel met een accountmanager of via de (web)winkel. Dan is Facebook die stap in het proces om de lezer aan te jagen een volgende stap te gaan zetten.

 

Zorg dat de lezer in beweging komt

De lezer die je ontmoet via anderen op Facebook of de mensen die je volgen moet je wel onderhouden. Verschillende soorten berichten moeten elkaar afwisselen. Belangrijke factor daarin is dat je mensen mee laat doen. Immers je bereik van het bericht wordt opeens vele malen groter.

  • maak de lezers onderdeel van iets bijzonders
  • geef een duidelijke call to action waarin de lezen ziet wat hij of zij moet doen
  • geef de lezers op Facebook een extra voordeel

 

Nodig mensen uit die je volgen voor een bijeenkomst

In Nederland zijn we natuurlijk wat angstig bij het uitnodigen van mensen voor een bijeenkomst gezien de ontwikkelingen in Haren. Vraag is echter, was dat een uitzondering en zijn we die fase met dit medium al weer ontgroeid. Laatst was er een winkel in de buurt die via Facebook speciaal haar leden heeft opgeroepen om naar een speciale avond te komen. Op vertoon van lidmaatschap werd je toegelaten. Het kan dus zeker een succes zijn.

 

Wees persoonlijk

Laat jezelf zien. Als je het hebt over een bepaald proces of over afspraken maken met een accountmanager, laat dat deel van het proces of een foto van de accountmanager dan zien. Opvallend is dat we bij alle media zeggen dat het persoonlijke karakter belangrijk is maar dat dat zijn we op een medium als Facebook, wat bekend staat als sociaal, weer kwijt.

  • gebruik foto van het onderwerp waar het over gaat
  • gebruik een foto van mensen die het aangaat
  • gebruik ook tags en hashtags om bericht meer zochtbaar te maken

 

Gebruik de factor fun

Facebook heeft voor veel mensen toch het karakter van zakelijk en privé door elkaar heen. Dat betekent dat de funfactor ook een belangrijke schakel voor succes is.

  • let op dat de humor niet doorslaat, mensen moeten het kunnen begrijpen
  • zorg dat je er zelf ook plezier aan beleeft, de lezer voelt dat in je posts en reacties
  • met Pasen iets met eieren en bij vaderdag een foto met vader laten maken zijn funfactor verhogende campagnes
  • wees creatief, onderscheidend maar wel relevant voor het product of dienst

 

Zorg dat mensen kunnen reageren

Als je een bericht plaatst moet je er voor zorgen dat de mensen een reactie kunnen geven. Een bericht dat degelijk in elkaar is gezet met kop-romp-staart en geen open vraag of mogelijkheid tot reactie zal de interactie stil leggen. En dat is juist wat we niet willen.

  • stel de mensen een vraag
  • vraag om een reactie
  • zorg voor een eigen inbreng tussendoor om daar weer op te reageren
  • zorg dat alle links, url’s en clicks ook werken

Het is een aantal mogelijk voor de hand liggende tips. Maar vaak de meest eenvoudige handvatten leveren de meeste effecten op.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.