Leestijd: ca. 4 minuten

Het is een actueel thema maar ook een onderwerp dat onlosmakelijk verbonden is met campagnes. Het is een succesfactor voor elke cross mediale campagne, stirytelling. Maar hoe doe je dat nou? Het klinkt gemakkelijker dan het is. Toch is dat zo en moeten we het niet altijd moeilijker maken dan het is. In de maand december is de Kerstboom op zich al een verhaal dat iedereen kent, rondom Pasen in de kleur geel in combinatie met eieren een niet weg te denken verhaallijn die geen uitleg nodig heeft. Daar kun je in campagnes op in spelen.

Het voordeel van storytelling in campagnes is dat je de lezer mee neemt in de stappen die moeten worden genomen voordat jouw doel is bereikt. En de lezen (zakelijk en prive) zit graag in een sfeer van een verhaal. Dan is de campagne beter te volgen. In dit artikel een aantal tips om storytelling voor je eigen campagne te verbeteren.

 

Tip 1 – maak verhalen menselijk

Het betrekken van mensen in een verhaal maakt dat het verhaal sneller geadopteerd wordt door de ontvanger. Zeker in een campagne is het belangrijk dat de ontvanger van de campagne snel herkenning ziet en merkt. Mensen vertellen het verhaal, niet het product.

 

Tip 2 – verdeel het verhaal in kleine stukken

Probeer niet het gehele verhaal in 1 stuk te vertellen. Elke keer als er een deel van het verhaal wordt gedeeld dat wordt het overall bericht versterkt. Daarmee ook het merk en zeker ook de stappen in het proces van de campagne.
Er is een aantal logische elementen die deze tip verklaren:

  • we kunnen niet teveel informatie tegelijk verwerken
  • een campagne, wel deel dan ook, zal met een bepaalde mate van snelheid gelezen worden, korte berichten passen beter bij ons click, zapp en browse gedrag
  • mensen zijn per definitie nieuwsgierig, het verhaal opdelen in stukken maakt dat de zoektocht naar het volgende stuk van het verhaal groter wordt (en we moeten er natuurlijk niet een te complexe zoektocht van maken)

 

Tip 3 – elke stap in campagne moet daar passen

Omdat een verhaallijn logisch en helder moet zijn, is het belangrijk om na te denken hoe het verhaal wordt opgedeeld in kleine stukken (tip 2). Dat moet ook in combinatie met het medium waarop je dat verhaal vertelt. Elk medium heeft eigen specifieke eigenschappen. Het verhaal opknippen en versterken door deze eigenschappen vergroot het totale effect.

 

Tip 4 – het complete verhaal

Elk verhaal heeft een kop, romp en staart. Ook een scenario is belangrijk. Zorg ervoor dat het verhaal in totaliteit, maar ook elk deel dat je er uit haalt, een kop, een romp en een staart heeft. Als we als lezer de samenhang niet zien is het geen verhaal.

 

Tip 5 – bedenk een goed thema

Zomaar een verhaal starten is te kort door de bocht (is overigens wel de praktijk). Bedenk een thema. Een thema dat aansluit bij de wensen, behoeften en gedrag van de klant enerzijds en anderzijds moet het thema ook passen bij het product, producteigenschappen en producttoepassingen.

 

Tip 6 – laat klanten het verhaal vertellen

We kennen allemaal wel een voorbeeld van een goede viral of een verhaal dat juist door de mensen is geschreven. Betrek mensen in jouw verhaal, laat hen het verhaal zijn. Mooi voorbeeld hiervan is de Top2000 waar steeds meer de verhalen achter de nummers het programma maken. De klanten zijn de belangrijkste bron van content.

Het zijn tips die je helpen om na te denken over het aanbrengen van een verhaal in je campagne. Een goed verhaal blijft hangen en helpt om de uiteindelijke doelstellingen te kunnen bereiken.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.