Leestijd: ca. 3 minuten

Waar Swaffelen het woord van 2008 was, mag ‘Accountability’ zich tot de kanshebbers rekenen voor hét woord van 2009. Vooral onder ondernemers en marketeers. Want in het huidige financiële tijdperk is meetbaarheid van het rendement van je marketinginspanningen een vereiste.

Een campagne om je naamsbekendheid te vergroten is dan ook ‘erg 2008′. Marketing moet transactiegericht zijn. Er moet omzet (en winst) tegenover staan. De beslissers willen weten welke helft van de marketingeuro’s er wordt weggegooid en welke rendement opleverd. Dus moeten de marketeers aan de slag met het aloude adagium ‘meten is weten’.

Als online marketeer is meten een tweede natuur voor ons. Wij vinden het (in tegenstelling tot de ‘oude reclamewereld’) niet meer dan logisch dat wij onze klanten inzage kunnen geven in de mate waarin hun investering omzet heeft opgeleverd. Wij verwachten dan ook dat we ons daarin meer en meer zullen onderscheiden van de traditionele reclamebureau’s die daar meer moeite mee hebben.

De collega’s van VODW Marketing ontwikkelden vijf handvatten om accountable te zijn, vrij vertaald zijn dat:

  1. Maak accountability een integraal onderdeel van het marketingproces
    Maak een ROI berekening voor elke marketingactie. En focus je in je marketing op de belangrijkste ‘waarde creëerders’ onder je producten.
  2. Definieer de juiste KPI’s voor korte en lange termijn
    KPI’s zijn Key Performance Indicators. De belangrijkste indicatoren die iets zeggen over je prestatie. Voor je website zijn dit bijvoorbeeld bezoekersaantallen, bestellingen en inschrijvingen voor je nieuwsbrief.
  3. Investeer in andere competenties binnen het marketingteam
    De gemiddelde marketeer is niet opgeleid om ook op financieel vlak een woordje mee te spreken. Diversiteit in het marketingteam is dus noodzakelijk.
  4. Sla de brug naar sales én finance
    Marketing en sales ondersteunen elkaar en vullen elkaar aan. Goede afstemming en communicatie is dus een vereiste.
  5. Denk én handel als ondernemer
    Om accountable te zijn, moet je een ondernemersmentaliteit hebben. Doen alsof het je eigen geld is waarmee je werkt.

Wat wordt volgens jou het Woord van 2009?

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

2 reacties

  1. Joris Toonders | Yonego

    Eens Pieter! Belangrijk is dat er binnen accountability meer naar de lifetime value van een klant gekeken wordt. Vaak wordt er nu enkel gestuurd op korte termijn ROI (lees: binnen de cookie), wat natuurlijk ook te kort door de bocht is. De manier waarop we meten én op basis van cijfers acteren moet gewoon nog volwassen worden.

    Logischer en tevens realistischer is om daarnaast ook naar lange termijn ROI te kijken en tevens aan retentie te (blijven) werken, m.b.v. intelligente koppelingen met CRM systemen en het inzetten van mogelijkheden als loyaliteitsprogramma’s.

    Strategisch gezien stimuleer je met dergelijke keuzes de korte termijn ROI maar motiveer je marketeers daarnaast om de daarmee verkregen (klant)gegevens ook in te zetten voor het optimaliseren van de lange termijn ROI.

    Genoeg uitdagingen voor 2009 in ieder geval!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.