Leestijd: ca. 6 minuten

Sociale Media inzetten als onderdeel van een marketingstrategie is nagenoeg vanzelfsprekend geworden. In de praktijk blijft het complex om vanuit sociale media business te genereren die leidt tot meer omzet, meer verkopen of meer resultaten. Toch wordt veel tijd door professionals in sociale media gestopt.

Je kunt het ook zien als een platform waar veel menen actief op zijn. En die mensen kunnen jouw klant zijn. Dan zijn sociale media een mogelijke sterke tool om contact met potentiële klanten en bestaande klanten te leggen. Om het zakelijke succes te realiseren is het nodig om de volgende punten te overwegen. In het begin kost het tijd om structuur te brengen in de aanpak. Dat zal op termijn zichzelf uit gaan betalen.

 

Je moet je (potentiële) klant kennen

De kop van deze tip lijkt vanzelfsprekend. Het antwoord op de vraag of je de klant kent is vaak lastiger te geven dan lijkt. Dat betekent dat we onze klant minder goed kennen. Met sociale media is het mogelijk om meer informatie over volgers te weten te komen. Maak ook gebruik van andere bronnen die je meer informatie leveren over de (potentiële) klant.

Bij B2C kun je denken aan:

  • leeftijd
  • geslacht
  • huwelijkse staat
  • kinderen
  • baan
  • inkomen
  • hobbies
  • maar ook, hoe heeft de volger je gevonden, via wie en welke media, waarom heeft een klant gekocht en niet bij een ander, welk probleem heb je voor de klant opgelost

Bij B2B kun je denken aan:

  • branche
  • soort onderneming
  • bedrijfstak
  • aantal werknemers
  • focus van het bedrijf
  • soms kan het ook goed zijn om te weten hoe de DMU in elkaar zit, welke mensen wat doen en mogelijk zelfs de combinatie naar B2C

Deze informatie verzamelen kan op veel manieren. De huidige klanten vragen, kijken wat er nu gebeurt op sociale media etc. Het experimenteren van en met media zal de kennis alleen maar vergroten mits je het bewust en gericht inzet.

 

Doelstellingen sociale media

Wat wil je bereiken met de inzet van sociale media? Als het antwoord op de vraag er niet is, is het te overwegen om sociale media niet in te zetten. Dan kost het tijd en zie je de voordelen er niet van terug. Een doelstelling is SMART en dus altijd gekoppeld aan KPI’s. Bedenk dus wat de doelstelling van de inzet van sociale media kan zijn:

  • engagement
  • merkwaarde toevoegen
  • klanten en oude klanten van informatie voorzien
  • traffic naar website vergroten

De KPI’s van deze algemene doelstellingen kunnen onder andere zijn het aantal likes, het aantal mensen dat volgt, het aantal mensen dat deelt of het aantal mensen dat reageert. Het zijn maar een paar voorbeelden. Voordeel is dat dit soort KPI’s meetbaar kunnen zijn, er een doelstelling voor geformuleerd kan worden en hoe je kunt sturen om de doelstellingen te halen.

 

Wat is je boodschap?

Het inzetten van sociale media, het kennen van je klant en het vastleggen van de doelstelling vormt de basis voor de boodschap die je mensen wilt mee geven. Ook de verhaallijn waar voor wordt gekozen vanuit een cross mediale strategie bepaalt mede de boodschap.

  • een verhaallijn bepaalt de berichten
  • de doelstellingen kan een call to action mee geven

De boodschap is natuurlijk ook afhankelijk van de doelgroep en de plaats van sociale media in de customer journey. Dit in kaart hebben maakt het vertalen naar een goede sturende boodschap gemakkelijker.

 

Kijk om je heen

Ga ook eens kijken hoe anderen het doen. De concurrentie ligt dan voor de hand. Je kunt er veel van leren hoe de concurrentie het doet. Ook het analyseren van niet concurrenten maar wel spelers die actief en succesvol op sociale media zijn kun je als vergelijkingsmateriaal gebruiken.
Zorg ervoor dat je gestructureerd en frequent deze analyse uitvoert.

 

Maak een planning

Het plaatsen van een bericht kan op elk moment van de dag. Wanneer je veel bereik wilt genereren kan het belangrijk zijn dat je op het juiste moment het juiste bericht plaatst. Tijdstip, dag, frequentie en soort bericht maken dat een contentplanning een belangrijk document is om de doelstellingen van de inzet van de sociale media te bereiken.

 

Manage het sociale media netwerk

Wanneer er bereik via sociale media is bereikt, zorg dan dat je de contacten onderhoudt. Natuurlijk is het plaatsen van berichten op basis van een goede contentplanning de eerste stap. Een sociaal medium heet echter niet voor niets een sociaal medium. Sociaal betekent dat je aandacht hebt voor de mensen om je heen. In een sociaal medium zijn mensen actief, zorg dan dat je die contacten managed door je op een sociale manier op te stellen.
Wanneer de aandacht wordt gewaardeerd zal de stap naar commercieel succes gemakkelijker zijn voor de klant.

 

Maak een keuze

Sociale media is een breed begrip. Er is een te groot aantal sociale media om deze allemaal mee te nemen in de sociale media strategie. Op basis van de kennis van de (potentiële) klant is het bij je bekend op welk sociaal medium de klant het best benaderbaar is. Daar zou je dan voor kunnen kiezen. Ga niet van start met sociale media door er te veel in te gaan zetten. Je hoeft echt niet overal aanwezig te zijn om het contact met de klant te optimaliseren. Ten eerste zit de klant daar niet op te wachten en ten tweede kun je niet alle sociale media optimaal in de lucht houden. Focus je op een beperkt aantal media.

 

Meet de sociale media strategie

Met het vaststellen van doelstellingen en het koppelen aan KPI’s is het mogelijk om de inzet van sociale media te monitoren. Door te meten en bij te sturen ben je in staat om het optimale succes te behalen.

De genoemde punten staan natuurlijk niet op zich. De puzzelstukken moeten nu in elkaar overgaan. Net als je sociale media strategie weer een stuk van de puzzel van de marketing strategie is.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.