Leestijd: ca. 3 minuten

Sinds enkele dagen is er een nieuwe manier van adverteren uitgerold binnen Facebook Ads: het targeten van trending topics (#). Wat houdt dit precies in?

Facebook-Topics-VoetbalTot voor kort was het mogelijk om interesses van de gebruiker te targeten binnen je Facebook campagne. Nu heeft Facebook deze mogelijkheden uitgebreid met ’trending topics’. Daardoor is het mogelijk om in te spelen op de laatste ontwikkelingen in jouw business.

 

Bijvoorbeeld: een webshop in voetbalschoenen, een aanbieder van voetbalreizen of een fabrikant van scheerapparaten kan als ’trending topics’ de termen van het TV-programma Voetbal International targeten binnen zijn ads:

 

Dat betekent dus ook dat als je als gebruiker bijvoorbeeld een update plaatst over het weer, je een advertentie voor een paraplu of juist een zonnebril onder ogen zou kunnen krijgen. Op zich zou men dit als irritant kunnen gaan beschouwen.

Aan de andere kant is doelgroeptargeting natuurlijk van alle tijden en uiteindelijk in ieders belang. Of denk je dat het toeval is dat er zo weinig maandverband commercials worden uitgezonden tijdens de wedstrijden van de Champions League?

Meerwaarde van trending topics voor adverteerders
Wat is de meerwaarde?

1.   Je kunt nu in je advertentiecampagne nog beter inspelen op actuele ontwikkelingen.
2.   Advertenties worden (nog) relevanter voor de gebruiker. Daardoor zal de doorklikratio (CTR) stijgen en zullen de kosten per click (CPC) gaan dalen.

Door de introductie van ’trending topics’  worden de advertentiemogelijkheden binnen Facebook ads nog verder uitgebreid. Samen met de bestaande targetingopties en gesponsorde verslagen zijn er geen excuses meer om geen relevante advertenties te tonen aan jouw doelgroep op het populairste sociale netwerk van Nederland.

Adverteren via trending topics lijkt op de mogelijkheden die er zijn om te adverteren via Twitter. Er valt nog weinig te zeggen over de uitkomst van deze nieuwe ontwikkelingen, al is het duidelijk dat de weg die is ingeslaan naar nog relevantere en actuelere advertenties een onomkeerbare is.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.