Leestijd: ca. 4 minuten

Alle content die wordt geproduceerd heeft te maken met kopregels. Dat kunnen artikelen als deze zijn, whitepapers, blogs maar ook de commerciële berichten bevatten kopregels. Het belang van een kopregel wordt nog wel eens onderschat.

  • een kopregel is belangrijk voor het wel of niet doorlezen door een bezoeker of ontvanger van de content
  • de kopregel is sturend in de inhoud van de content
  • de kopregel bepaalt de eerste verwachtingen van de lezer

Om tot de beste kopregels te komen is een aantal tips te geven, met deze tips kun je zelf kijken hoe je je eigen kopregels in teksten of commerciële boodschappen verbetert.

 

Tip 1 – gebruik de w’s en h

Het is belangrijk om de lezers in e kopregel goed te vertellen waar het artikel of de boodschap over gaat. Hoe duidelijker de titel hoe eerder de ontvanger overgaat tot het lezen van de onhoud.
De 5 w’s en h:

  • wie
  • waar
  • wat
  • wanneer
  • waarom
  • hoe

Vul voor elk van deze letters een vraag in en bepaal welke vraag het meest aansprekend is. Kies deze vraag en gebruik die als kopregel.

 

Tip 2 – 4 extra elementen

Het is mogelijk om de kopregel met de eerste tip te bepalen. Daarna is het mogelijk om de kopregel een versterking te geven door 1 van de volgende elementen erbij te plaatsen:

  • uniek
  • specifiek
  • urgentie
  • bruikbaarheid

Geef je kopregel 1 van deze elementen mee.

 

Tip 3 – bepaal de volgorde

De volgorde van de woorden in de kopregel is mede bepalend voor de kracht van de kopregel en het mogelijk sturende effect van de kopregel.

  • de drie woorden zijn “subject, werkwoord en object”
  • in een kopregel moet je deze volgorde ook aanhouden
  • voorbeeld “Bijgespijkerd levert de beste content”

 

Tip 4 – stuur de lezer

Gebruik de gebiedende wijs om de lezer te sturen in de kopregel en daarmee de lezer over te laten gaan tot actie.

  • lees nu
  • 8 tips voor direct gebruik

 

Tip 5 – gebruik je netwerk

Je kunt de kopregels versterken of meer laten opvallen als je namen noemt van mensen die in de branche bekend zijn. Denk aan vooraanstaande sprekers, politici of andere bekende personen.
Ook actualiteit kan hier meespelen, echter actualiteit dateert een artikel sneller.

 

Tip 6 – overdrijf

In het normale leven moet je niet overdrijven. Bij het schrijven van teksten kan overdrijven juist helpen aan meer lezers.

  • meer dan een miljoen lezers
  • de beste van de wereld
  • meest belangrijke
  • onmisbare

 

tip 7 – zorg voor de klik met de lezer

Je kunt de beste kopregel schrijven, als je deze niet kunt laten landen bij de lezer of hij spreekt niet aan dan is het geen goede kopregel.

  • ken je lezers
  • als je een merk bent, gebruik het merk dan
  • schrijf relevante artikelen

 

Tip 8 – doe anderen na

Uniek zijn hoeft niet altijd de onderscheidende succesfactor te zijn. De volgende uitspreek geldt ook vaak “beter goed afgekeken dan slecht geproduceerd”. Let wel op auteursrechten!

  • kijk bij concurrenten hoe zij kopregels maken
  • kijk bij volledig andere branches
  • analyseer wanneer je zelf getrokken bent door een kopregel
  • leer van anderen

Deze 8 tips geven je een handvat om verder te kijken naar de kopregels in de content die je produceert. Het testen en experimenteren met kopregels is zeker aan te raden, de praktijk kan soms afwijkende resultaten laten zien.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.