Nadat we in het verleden al Foursquare, Gowalla en Brightkite naast elkaar hebben gelegd voor een vergelijking, is er sinds kort een nieuwe dienst gelanceerd. En het mooiste is misschien nog wel; het is een Nederlandse startup.

Feest.je is een nieuwe locatie-gebaseerde dienst, die erg veel lijkt op Foursquare en Gowalla. Echter, er zijn een paar verschillen. Zo is er bij Feest.je de mogelijkheid om een beoordeling aan een bepaalde spot toe te kennen. In de vorm van een vijftal sterren, bepaal jij samen met de andere mensen die inchecken, hoe gezellig de spot is.

Natuurlijk zijn er ook de bekende ‘badges’ die elke checkin-dienst heeft, maar nu in de vorm van ‘medailles’. Ook kun je reageren op checkins. Punten scoren kan bij elke checkin, net als bij Foursquare.  Foto’s aan checkin’s koppelen kan ook, net als Gowalla-gebruikers al tijden doen. Wat is het dan dat Feest.je uniek maakt? Waarom Feest.je gebruiken, als je al tijden Foursquare of Gowalla gebruikt?

Acties gericht op Nederlandse gebruikers

Feest.je is een Nederlandse startup en heeft zich helemaal gericht op de Nederlandse gebruikers. Zo heeft het deals gesloten met grote evenementen in Nederland en daar speciale badges aan gekoppeld. Een speciale badge voor bezoekers van Sail 2010, Bevrijdingsdag, Koninginnedag (of juist Koninginnenacht) en de Tweede Kamer verkiezingen.

Of het meerwaarde voor je heeft, is voor iedereen anders natuurlijk. Misschien is het voor jou wel juist de bedoeling om je te richten op de internationale markt en blijf je inchecken met Foursquare of Gowalla. Wat duidelijk is, is dat Feest.je zich nadrukkelijk richt op de Nederlandse markt.

Inchecken op feestjes

In Gowalla zit al een soortgelijke functie, maar de feestjes in Feest.je (een functie die binnen enkele dagen gelanceerd gaat worden) worden anders. Feestjes zijn speciale spots gekoppeld aan evenementen. Denk bijvoorbeeld aan Lowlands, Pinkpop of een ander groot feest of evenement.

De specifieke details van de feestjes op Feest.je zijn nog niet bekend, maar het valt te verwachten dat deze spots tijdelijk zullen zijn. Je hebt er immers niets aan als je allerlei feestjes tegen komt die weken geleden plaats hebben gevonden… Misschien koppelen ze de feestjes wel aan een locatie (bijvoorbeeld het festivalterrein, wat voor elk evenement daar hergebruikt kan worden), zodat de checkins bij de juiste spot terecht komt en je toch bij het evenement zelf incheckt!

Feest op meerdere mobiele platformen

Wat we allemaal weten is dat er enorm veel mobiele platformen zijn. De bekendste zijn iPhone, Android en Blackberry. Hier richt Feest.je zich ook op. De iPhone applicatie was er al tijdens de lancering, de applicatie voor het Android platform is er sinds een paar weken en de Blackberry is de volgende op de lijst. Voor telefoons die (nog) geen applicatie hebben is er de mobiele website, die prima functioneert in de meeste handelingen. Helaas kun je daarmee geen spots aanmaken.

Alle mobiele applicaties hebben nog wat zogenaamde ‘kinderziektes’. Ook de iPhone applicatie valt soms gewoon uit en op de Android is het nog niet altijd ‘feest’. Maar de communicatie tussen gebruikers via @fstje op Twitter en op het feedback forum verloopt prima en bugs worden snel opgelost.

Is inchecken tegenwoordig een Feest.je?

Voor iedereen die door de kinderziektes heen kan kijken en (net als ik zelf) het leuk vindt om een Nederlandse dienst te gebruiken, is Feest.je een prima dienst!

Echt uniek is het op dit moment nog niet, Foursquare en Gowalla bieden elk soortgelijke functionaliteiten. Maar met de komst van de feestjes, kan er veel gaan gebeuren. De mensen achter Feest.je hebben zich tot nu toe erg dynamisch getoond, dus ik ben benieuwd wat de toekomst van de startup ons gaat bieden.

Mocht Feest.je nog inspiratie nodig hebben voor unieke ideeën; wij hebben al eerder geschreven over het koppelen van beloningen aan checkins. Als Nederlandse startup moet het een stuk makkelijker zijn om een voet tussen de deur te krijgen van bijvoorbeeld de Starbucks in Nederland, de Nederlandse cafés en restaurants en andere (horeca-)ondernemers!

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

9 reacties

  1. Walter Vos

    Spots aanmaken op de mobiele site werkt prima hoor, wat mij betreft zelfs beter dan in de app. Wanneer je de spot niet kan vinden met de zoekmachine zie je onderaan de resultaten de link ‘Zoeken met Google Local Search’. Als je daarop klikt kan je spots die al wel in Google Local staan alsnog toevoegen.

    Beantwoorden
    • Coen Jacobs
      Coen Jacobs

      Dat klopt, Walter. Waar ik op doelde was het handmatig toevoegen van nieuwe spots. In de iPhone versie zit de Local-functie ook, van de Android applicatie weet ik het niet zeker.

      Beantwoorden
  2. Walter Vos

    Nee, daar zit ie helaas niet in. Je moet dan dus wel echt het adres weten. Wel fijn dat je achteraf nog het adres kan wijzigen en daar ook een mailtje over krijgt.

    Beantwoorden
  3. Thijs Kaasschieter

    Wat Feest.je uniek moet maken is volgens mij dat het om feestjes gaat, maar dan ook alleen om feestjes. Clubs, café’s, restaurants, attracties, en inderdaad echte evenementen als Lowlands of Mystery Land. Die focus is volgens mij wat nog mist. Ik zie veel check-ins in de supermarkt, in de winkel, op het werk of op het station voorbij komen, maar dat zijn natuurlijk geen feestjes. Tenminste, bij mij meestal niet. Dat gaat volgens mij aan het doel van Feest.je voorbij. Ik denk dat de klapper dan ook moet gaan komen met de echte Feestjes en dat het dan ook een duidelijke toegevoegde waarde krijgt naast Foursquare en Gowalla.

    Beantwoorden
  4. Aldert

    Uiteraard, was ook de opzet vanaf het begin. We moesten alleen de core van het platform eerst goed zien te krijgen.. Gaat wat tijd overheen (en we zijn nog lang niet waar we willen zijn natuurlijk)

    Beantwoorden
  5. Niels Gouman

    Wat ik erg fijn vind aan Feest.je is dat er standaard al een hele berg locaties zijn toegevoegd, inclusief alle goede data. Dat maakt het toch iets kwalitatiever dan FourSquare wat ik eerder meestal gebruikte

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.