Leestijd: ca. 6 minuten

Het ontwikkelen van een community is een instrument dat vaak wordt ingezet bij het onderhouden van contact met de achterban, klanten en potentiële klanten. Een community bouwen kan natuurlijk eigenlijk niet omdat mensen zelf nu eenmaal eigenzinnig zijn en zich niet laten sturen. Toch kun je natuurlijk de strategie ontwikkelen waarbij het eindresultaat een community is. Deze kan zeker succesvol zijn. Daarvoor is het 7 stappenmodel ontwikkeld om een WoW community te ontwikkelen en te behouden.

Onder een WoW community verstaan we een omgeving waar mensen echt relevante zaken vinden waar ze naar op zoek zijn, binnen de context van de verwachtingen, en deze verwachtingen worden zelfs met regelmaat overtroffen. Een stevige uitdaging voor marketeers dus.

community-strategie-plan

 

Stap 1 – Definieer

In de eerste stap wordt het fundament voor de community gelegd. Er worden vragen gesteld als:

  • waarom wil je eigenlijk een community
  • wat wil je met de community bereiken
  • wat wordt de plaats van de community in de cross media strategie en welke rol neemt de community in die strategie in

Bij het beantwoorden van deze vragen kijk je ook naar het publiek dat de community gaat of zal gaan bezoeken. Op basis van bijvoorbeeld persona’s kun je de wensen en behoeften maar zeker ook gedrag gebruiken om het vaststellen van de uitgangspunten en het bepalen van de randvoorwaarden.

 

Stap 2 – Jouw team

Het ontwikkelen van een WoW community valt of staat natuurlijk bij een bepalen van een goed fundament zoals is verwoord in stap 1. Het succes van de uitvoering wordt mede bepaald door het team dat actief bezig is met het invullen van de strategie.

  • heb je de juiste mensen
  • zijn deze mensen voorzien van de juiste tools
  • kunnen deze mensen goed opereren in en om de community

Een team komt niet per definitie van 1 afdeling maar zal op basis van de wensen van de klanten en de doelstellingen van de community vanuit meerdere afdelingen komen. Zorg ervoor dat de “muren” letterlijk en figuurlijk worden weg gehaald. De club mensen die zorgt voor het succes van de community moet als een Happy Family met elkaar samen werken.

 

Stap 3 – Ontwikkelen

Een WoW community ontwikkelen is niet alleen bezig zijn met de start van de community maar ook zorgen voor de verdere ontwikkeling van die community. Denk aan campagnes om mensen te interesseren, zorg voor een goede contentplanning en geef aan hoe je de strategie uitrolt.
Deze plannen stoppen niet bij de introductie maar zorgen voor de continuïteit.

 

Stap 4 – Experimenteren

In het ontwikkelen van de WoW community zal het gedrag van de bezoeker en de wensen van de bezoeker bepalend zijn. Deze gedragingen en wensen blijven niet hetzelfde, mensen veranderen en daarmee ook wensen rondom de community. Speel daarop in door met nieuwe aanpak, content en werving te experimenteren.
Bij een experiment is wel belangrijk dat:

  • je het experiment tevoren uitrolt in een strategie
  • het experiment niet op zich staat
  • de doelstelling die bereikt moet worden door het experiment vooraf is bepaald
  • tijdens het experiment alle KPI’s die relevant zijn voor het experiment ook gevolgd worden
  • goede analyse en evaluatie van de resultaten achteraf
  • de strategie wordt bijgestuurd op basis van de resultaten

Dus niet zomaar wat uitproberen en daar de strategie op vaststellen.

 

Stap 5 – Creëer

Content is niet zomaar geschikte content. En de ene soort content is meer wervend en het andere soort content is meer onderhoudend. Kortom, zorg voor de ontwikkeling van een voortdurende stroom van inhoud en content.
Dat kan natuurlijk op meerdere manieren, denk aan artikelen, whitepapers, vlog, blog, reacties en andersoortige content. Houd er rekening mee dat de content in de praktijk vaak eerder “op” is dan je verwacht. Zorg dus voor een planning en een buffer. Betrek de Happy Family uit stap 2 bij het met succes ontwikkelen van inhoudelijke en voldoende content.

 

Stap 6 – Delen

Het ontwikkelen en onderhouden van de content is in stap 5 besproken. Om het effect van de content groter te maken en daardoor het succes te verstevigen is het nodig om de content op de juiste manier en gericht te delen. In de praktijk blijkt dat mensen in 80% van de gevallen content van anderen delen. Hoe meer en vaker jouw content wordt gedeeld hoe meer bereik er wordt ontwikkeld.
In het delen is het ook van belang dat je de mensen wel zegt dat de content gedeeld moet worden. Iets zeggen tegen mensen leidt tot meer acties.

 

Stap 7 – Doorontwikkelen

De meeste communities sterven een mooie dood omdat er niet wordt doorontwikkeld. Een community ontwikkelen is 1, de community in beweging houden is 2 maar daadwerkelijk doorontwikkelen op basis van het veranderende gedrag leidt tot het gewenste langere termijn resultaat.

Een WoW community ontwikkelen vraagt dus vanuit meerdere invalshoeken en expertises inzichten, ontwikkelingen en een consistente strategie. Overdenk deze stappen alvorens veel tijd en geld in een community te stoppen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.