Leestijd: ca. 4 minuten

black_bird Twitter is hot, misschien nog niet onder de jeugd van tegenwoordig maar voor steeds meer internetters wordt Twitter een bekend fenomeen. Na aandacht in EenVandaag zorgde de vliegtuigcrash bij schiphol in Nederland voor nog meer bekendheid terwijl iedereen over elkaar heen viel om op de snelheid van Twitter te wijzen.

Maar hoe kan Twitter nu geld gaan verdienen, dat bleef en blijft wellicht nog even de grote vraag. Met steeds meer bezoekers krijgt de dienst steeds meer massa, maar welke inkomsten gaan daar tegenover staan?

Met Software as a Service ideeën in het achterhoofd pleitten veel mensen voor betaalde versies van Twitter, op een manier waar dan betaald zou worden voor extra mogelijkheden. De vraag naar hoe het businessmodel was zo sterk dat men na 19 Maart massaal wegliep met een artikel op een van mijn favoriete sites. Brian Briggs wist te melden dat Twitter premium accounts zou gaan aanbieden tegen een hogere prijs. Via sites als digg, maar vooral ook via Twitter zelf werden de ideeën enthousiast doorgegeven, details als een “Fail Whale tuxedo” lieten nog niet bij iedereen een belletje afgaan dat het hier een satirische website betrof.

Groot was daarna de verwondering dat Twitter ineens echt “pro” accounts leek aan te kondigen, niet lang na het BBspot artikel. Toeval? Brian liet in ieder geval deze kans niet onbenut om zelf op 1 April een extra grap uit te halen en er “voor uit te komen” dat het naast satire ook een advertorial betrof. Twitter zou hem betaald hebben voor de reclamewaarde van een leuk artikel én de mogelijkheid last-minute nog wat marktonderzoek te doen over wat mensen nu van een “pro” account verwachten.

failtuxIk heb in ieder geval van de twitter grappen genoten, hoewel ik dus helaas geen walvissmoking zal kunnen kopen. Maar wat zegt dit allemaal nog meer? Volgens mij zien we hier ook écht de kansen voor een businessmodel voor microblogging diensten. Natuurlijk zijn betaalde speciale accounts een wel degelijk een realistische optie en ook de eerste voorzichtige banners hebben inmiddels hun intrede gedaan, maar er moet toch meer mogelijk zijn?

In plaats van dat Twitter de schrijver van een satirisch blog zou betalen voor wat extra exposure lijkt een omgekeerd model me waarschijnlijker. Waarom Twitter niet betalen voor wat extra aandacht? Hierbij denk ik dan niet aan iets als dat mijn twitteraccount spontaan reclame uitingen zou spuien, maar het is voor bedrijven wellicht wél interessant mij te benaderen. In het verlengde van een pro- of businessaccount zouden bedrijven in een buzzmarketing model betalen voor een verdergaande interactie met specifieke twitteraars.

De doorgewinterde internetter klinkt dit wellicht erg eng in de oren, maar ik denk dat het gaat gebeuren; persoonlijk accounts in directe relatie tot andere sites. Dan heb ik het niet over een mooie twittergids maar een marketingbureau dat mensen producten laat promoten, zoals dat nu ook al gebeurd. Je schrijft je, inclusief twitteraccount, in op een website en kunt direct beginnen met producten testen en vooral: er over twitteren. Weet je een X aantal mooie tweets te plaatsen over het product dan kun je punten/geld verdienen, wellicht zelfs meer bij retweets of nieuwe inschrijvingen.

Op dit moment is het zo dat producten vaak worden neergezet bij een kleine groep mensen, ter promotie. Ook viral marketing berust op een min of meer vrijwillig principe, maar de uitbreiding en acceptatie van accounts bij sociale netwerken zal een veel directere sturing van buzz aantrekkelijk gaan maken. Zolang de gouden internetregel “houd het puur en eerlijk” maar niet met voeten getreden wordt. Het zal dan wellicht niet eens al te lang gaan duren voor de eerste ophef over een “twitvertorial” ontstaat en daarna (deels) de acceptatie van product placement via microblog sites er een aanvang neemt.

Over de auteur

Gyurka is internetondernemer, hoofdredacteur van een lokaal Rotterdams medium en richt zich met name op nieuws en online communities. Daarnaast was hij columnist op Radio 1 en geeft hij trainingen en gastcolleges over online nieuwsmedia en sociaal gedrag op internet.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.